Under helgen var det Blizzcon 2018. Nyheterna var många och det var många fans som kollade på eventet live på plats eller via twitch eller till och med via Blizzards desktop program.
Blizzard har en hel drös med fans och många av dem, mig själv inkluderad har varit missnöjda med att istället för att fortsätta berättelsen via ett WarCraft 4 så skapade de World of Warcraft.
WarCraft 3 var och är ett otroligt populärt spel och var det spel som tillsammans med StarCraft de två spel som fick mig att bli intresserad i RTS-genren.
Berättelsen i WC3 var otrolig och är än idag så mångdelad och förförisk att den nog tillhör mina favoriter. Därför är det intressant att efter alla dessa år med World of Warcraft så går Blizzard ett steg tillbaka och släpper en remake av WarCraft 3 i formen WarCraft 3: Reforged.
Grafiken har uppdaterats till att mer likna den som finns i WoW, ett steg som jag inte är förtjust i. Men utifrån vad som rapporteras om resterande delar av spelet så ser jag fram emot att återvända till Lordeon och ta mig an rollen som den unge prinsen Arthas i hans jakt och vilseledda ”jag ska skydda kungariket till varje pris” som slutligen förgjorde honom.
Hela ursprungliga spelet var otroligt balanserat. De fyra raserna människor, orcer, odöda och nattälvor hade alla sina styrkor och svagheter. Men den balans som Blizzard lyckades med var otrolig. Till Reforged kommer det utföras balanseringar vilket kan betyda att de förstör den balans som fanns. Slutresultatet återstår att se.
Vissa uppdrag verkar också att förändras i viss mån. Din startplacering och liknande kan komma att ändras. Så istället för att bara göra en grafisk uppgradering så lägger Blizzard ner mer jobb på att skapa en ordentlig remaster. Något som jag kan uppskatta otroligt mycket då att våga släppa WC3 igen efter alla dessa år? Det är friskt vågat kan jag lova.