När jag fick möjligheten att förhandsspela det kommande spelet Tower of Fantasy slog jag ner på deras hemsida som en hök. Jag var nyfiken på vad det var för spel då karaktärsdesignen och de olika typer av vapen intresserade mig.
Det var länge sedan som jag såg chakrams som vapen i ett spel. Eller ett sniper gevär. Mitt intresse väcktes för att säga det minsta. Jag läste att det var ett MMO och jag blev litet tveksam till att fortsätta. Men jag tänkte att det nog inte var någon fara.
En öppen värld
Det som möter mig när jag börjar ett nytt spel är en enorm värld att utforska. Min karaktär träffar sin klon då grund utseendet på de kvinnliga och manliga karaktärerna går knappt att urskilja från varandra. Det är finare detaljer som litet rundare ansikte, litet utåtbuktande bröst och litet kortare höjd som är detaljer jag måste leta efter.
Grönskande gräs, vattenfall, vattendrag och sjöar. Allt går att utforska och under de introduktions timmarna får jag möjlighet att använda jetpack, se hur en av NPCerna använder en surfingbräda.
Det slår mig efter att ha spelat Skyward Sword hur lika klättringsanimationerna är mellan de två spelen. Tower of Fantasy känns väldigt mycket som Breath of the Wild och Genshin Impact i det att de är öppna världar där du utforskar, samlar föremål och måste ta hänsyn till din ”uthållighet” när du klättrar eller gör andra saker.
Att ge sig ut på en simtur kan med andra ord bli dödligt om du simmar för länge. Föremål ligger utspridda litet här och var och du måste aktivt engagera dig för att samla upp frukter och bär eller fiskar. Något som om jag spenderar timme ut och in med att utforska kan tycka att det borde ske automatiskt. Nu vet jag inte om det längre in i spelet blir så.
Enkla strider med skiftande vapen
Tower of Fantasy skapar inte några större känslor för mig. Striderna börjar med ganska enkla saker, du har ett vapen, utför kombos med vapnet och när tillräckligt med tid gått har du en special attack baserat på ditt vapen. Du kan med ett knapp tryck skifta mellan olika vapen som du har på dig. Varje vapen har sin egna kombination och special attack. Så hitta det vapen som du gillar bäst och bemästra det så blir striderna enklare.
Du har möjligheten att undvika inkommande anfall, undviker du anfallet vid sista sekund saktar du ned tiden vilket ger dig en möjlighet att oavbrutet anfalla motståndaren. Witch Time från Bayonetta var det första jag tänkte på.
Och mer har jag i princip inte hunnit med stridsmässigt. Jag låste upp ett spjut och fick ett nytt utseende. Det pratas om att man laddar ner AI i sig från ”duktiga krigare” och jag kan senare skifta mellan olika AI med sina egna uppsättningar vapen.
Med allt detta märks det att utvecklarna vill att man ska hitta sina personliga favoriter bland vapnen och sedan det utseende man gillar bäst och sedan ge sig ut och utforska och slåss.
Tyvärr så blir striderna inte något mer än upprepande för mig. Jag kan inte begära strider som är lika unika och roliga som Devil May Cry 5 men något mer än en kombination, special attack, byta vapen och upprepa borde ha funnits.
Med det sagt är striderna inte dåliga. De är snabba, engagerande och med litet större variation till varje vapen så hade jag varit mer nöjd.
Ens vapen går att uppgradera med föremål som man antingen hittar eller får som belöningar från uppdrag. Det gör vapnet starkare och mer effektivt. Så när man hittat en vapentyp som man verkligen gillar kommer man att spendera en hel del tid på att göra det vapnet så starkt som möjligt.
Kontroll och lotteri
Jag spelar med en Xbox One kontroll till PC. Tangentbord och mus till ett spel som detta är för mig omöjligt. Därför är det synd att Tower of Fantasy inte riktigt är anpassat till kontroll. Under hela sessionen jag har möts jag ständigt av prompter där jag ska ”klicka med vänster musknapp!” eller ”tryck på F!” i tutorials. Detta till trots att spelet känt av att jag använder en kontroll och vet att jag spelar med en. Jag spelade en previewbuild så till det kompletta spelet bör detta ha fixats.
Men nu till det som förstör alla chanser för mig att någonsin kunna njuta av Tower of Fantasy.
Gacha-aspekten. Ni minns att jag nämnde AI från stora krigare? Dessa är utseendeförändrande skal till din karaktär. Med sina egna vapen val. De karaktärer som jag trodde var olika klasser var istället bara grafiska uppdateringar med sitt vapen val redan gjort.
Att jag då dessutom måste vinna på lotto för att låsa upp dessa nya skal och vapen gör att jag vänder mig bort från Tower of Fantasy så fort jag bara kan. Hade jag vetat att det var hur saker och ting fungerade hade jag inte prövat. Än så länge har jag inte hittat något som kostar riktiga pengar men det kommer nog.
Jag kastar inte skit på utvecklarna som väljer denna aspekt till sina spel. Man gör det man måste för att överleva och gachas är omåttligt populära idag. De är bara inte för mig.
”Lotten” man lämnar in får man i skrivande stund som belöning för utförda uppdrag. Saker att upprepa varje dag, när man genomför huvudstoryns uppdrag och så vidare. Att redan vunna vapen blir annan utrustning tackar jag gudarna för. Annars skulle man få oändligt med likadana vapen och det skulle ha gjort mig ännu mer irriterad.
I slutändan
Tower of Fantasy är ett gacha-spel i linje med Genshin Impact med allt vad det innebär. Spelet är inte dåligt om man gillar att förlora sig i miljöerna eller gillar simplistiska kombinationer där skiftande av vapen och skal är det viktigaste att tänka på i strider.
För mig så förlorar spelet all charm när jag måste dra en lott om jag någonsin vill ha ett nytt skal och de bättre vapnen.
Att jag när jag börjar spelet har en generisk design som jag först en tio minuter sedan kan anpassa till mitt gillande är en annan twist på hur din design hanteras.
Så du har ditt generiska anpassade utseende och sedan olika ”skal”, eller AIs som du kan skifta mellan.
Jag kommer att undvika Tower of Fantasy då spelet helt enkelt inte är för mig. För de som gillar gacha, anime-waifus som slumpmässigt blir tillgängliga och hela den biten? De kommer ha oändligt mycket roligare än vad jag hade.