En kronjuvel bland taktiska RPGn har fått en remake till moderna konsoler och PC. Med en modern skrud kan jag möjligen kanske ta mig vidare och få uppleva berättelsen i sin helhet.
En berättelse om ära, svek och högmod
Denam Pavel, hans syster Catiua och deras barndomsvän Vyse Bozeck har planer på att hämnas deras föräldrars död och hur deras by brändes ner och i princip var de tre de enda överlevande.
De blir indragna i maktspelet på de Valerianska öarna. Där politiker, högadel och utomstående makter alla konspirerar för att själva ta makten i slutändan.
Denam gestaltas av dig som spelare och det är genom dina val i dialoger och andra mindre markanta val som berättelsen formar sig. Jag väljer att inte delta i en slakt av gamla, kvinnor och barn medan Vyse bara ser sitt hat för de som mördade hans föräldrar och gör allt för att komma till makt.
Att jag genom mina val blir in slängd i ett av flertal olika scenarion där de medlemmar som jag kan rekrytera, deras förmågor och klasser är förbestämda är litet tråkigt. Men samtidigt så är det ett smart koncept för att på så sätt skapa motivation för flera genomspelningar.
Ett enklare upplägg och kvalité
Tactics Ogre: Reborn är en remake av PSP-spelet Tactics Ogre: Let us Cling Together. Vilket märks när man tittar på den grafiska representationen av karaktärer, monster och fiender på fältet. På en 4k skärm så ser man tydligt hur oskärpt modellerna är och jag tycker det är litet synd. Porträtten när man läser dialog eller ser dem när man organiserar sina trupper har dock fått mer kärlek och ser bättre ut.
Jag faller pladask för taktiska RPGn som påminner mig så starkt om Final Fantasy Tactics. Något som inte är konstigt då det i princip är samma utvecklingsteam som gjorde båda spelen, vilket märks. Man kan dock inte spela Tactics Ogre som man gjorde med FFT. Då kommer man att fylla kyrkogårdar med flera lik än vad man kan räkna.
För att motverka flera av PSP-spelets rent ut sagt idiotiska designval har man gjort ett flertal förbättringar till Reborn.
Distansattacker som magier och pilbågar, shurikens och liknande har nu en linje som visar hur de kommer att flyga. Alltså har man inte någon anledning att svära och skrika när man tycker sig skicka en missil av magi rakt i nacken på ens kamrat. Spelet visade dig tydligt att det skulle ske och alltså har man ingen annan än sig själv att skylla.
Vill man kan man ”träna” i städerna. Vinner du? gott då har du fått erfarenhet till alla medverkande i striden. Förlorar du en karaktär i striden så gör det ingenting, de är bara utslagna för striden. Något som du inte har lyxen av att ha när det verkligen gäller. Att se en karaktär man lagt ner tid, pengar och energi på att göra stark bli nerslagen och sedan med ett meddelande utskrivet ta sitt avsked svider.
Därför är dessa träningssessioner starkt välkomna då man kan gå upp i nivå. Då bossarna oftast ligger en eller två nivåer över vad din grupp kan vara är det rekommenderat att träna litet i alla fall. Eller spy galla över fienden när de enkelt raderar hela din trupp. Valet är upp till oss som spelare.
Enklare UI
Till Tactics Ogre: Reborn har utvecklarna plockat bort TP och slagit samman dem med MP. Detta möjliggör att alla förmågor, magier och liknande alla använder samma pool. MP återfylls varje runda och med speciella förmågor kan du få extra boost. Så har du tur kan du göra väldigt mycket skada när det är din tur.
Samtidigt gäller detta även för dina motståndare så om du inte planerar dina drag ordentligt så har du i slutet av striden en grupp med motståndare som alla kommer att puckla på dig med sina starkaste anfallsvapen. Vilket kombinerat med deras högre nivå innebär att du i princip är besegrad.
Med en större skärm/monitor blir överskådligheten av fältet bättre. Jag kan inte komma på en enda gång som jag inte kunnat se ordentligt vart jag kan gå eller attacklinjerna från magier eller distansvapen. Så en eloge till utvecklarna för att de gjort detta möjligt.

Världskartan blir en trevlig överblick till vart man kan gå och vart målet för stunden är. I sitt gamla utförande fanns ej träningsmöjligheten så därför kunde man ibland fastna på en strid utan möjlighet att gå upp i nivå för att överleva.
Något som irriterade mig så till den milda grad att jag slutade spela. Dock inte något problem i Reborn vilket jag välkomnar.
Rösterna, vad jag har sett är alla dialog fullt talad. De engelska och japanska röstskådisarna gör ett enormt jobb och rösterna passar. Tillsammans med musiken så kan man sitta och spela i flera timmar.
Något man kommer att göra då striderna kräver taktiskt tänkande och jag har flertalet gånger påbörjat ett strid bara för att utbrista att fan också! jag måste ju börja med maten! då tiden bara försvunnit. Det var länge sedan som ett spel gjorde så med mig.
Tactics Ogre: Reborn är ett taktiskt spel som kräver planering och att man tar sig tid med spelet. Ger man det tid så kommer man att hitta ett av de bättre taktiska RPGn som finns. Jag hoppas att SE med detta spel inser att det finns människor som gärna skulle se ett nytt Tactics Ogre på kartan.