• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Zengeon

Playstation 4, Steam, Switch, Xbox One

En anime-inspirerad roguelike baserad i kinesisk mytologi lovar mycket gott.

Zengeon gör ingen större sak av det här med en bas. En mörk ondska har efter eoner tagit sig ut från den plats där den varit förseglad och det är sedan upp till dig som spelare genom att uppleva en av fem karaktärers berättelse för att slutligen besegra ondskan.

Min tidigare erfarnhet av denna typ av spel är Binding of Isaac. Ständigt slumpmässigt genererade banor med fiender som ökar i svårighetsgrad och enorma bossar som alla har sina egna kommandon och sätt att spela mot är saker som jag uppskattar då fiendefloran är utökande och det känns som att jag verkligen gör framsteg via uppgraderingar och föremål.

Att spel som dessa brukar antingen använda sig av att du som spelare kan röra dig snabbare än motståndarna eller har en förmåga för att aktivt undvika inkommande fiender är något jag kommit att förvänta mig. Zengeon går en egen väg genom att göra fienderna snabbare än dig, de har längre räckvidd än vad du har och enda sättet du har att undvika inkommande anfall är genom att använda en förmåga som sedan blir obrukbar i en viss tid innan du kan använda den igen.

Detta val gör mig litet irriterad då du bara har en standard attack som är skiftande på vilken av de fem karaktärer du valt. Din förmåga att undvika inkommande anfall skiftar också beroende på vem du spelar som och är allt ifrån en ren defensiv förmåga till att vara en offensiv förmåga.

Tillsammans med din normala hastighet att gå med vissa karaktärer så känns det som att spelet är segt. Zengeon är dock inte segt i action delar. Då är spelet snabbt och kräver att du anpassar dig snabbt beroende på vilka fiender som du möter. Att lära sig hur man enkelt tar hand om alla de olika fienderna är ett måste annars är du besegrad.

Jag hinner inte lyssna speciellt mycket på musiken då allt jag hör är ljudeffekterna av mina attacker och sedan måste hjärnan arbeta snabbt för att se vart jag kan förflytta mig för att inte bli omringad och vilka fiender jag ska fokusera på först och främst. Den strategiska aspekten av Zengeon är enorm och det har en ganska snäv inlärningskurva. Man får inte vara lättretad för att man blir besegrad, då kommer man aldrig att komma någonstans i spelet. Prova och prova igen är nyckelord.

Zengeon är väldigt anime-inspirerat i sin grafiska stil och jag uppskattar det. Då anime ju ligger mig varmare om hjärtat än vad jag tidigare sett i dessa typer av spel.

Jag har inte kunnat pröva att spela detta spel i multi-player så jag vet inte hur pass bra det fungerar. Att man via föremål kan anpassa sin spelstil vidare med karaktären är dock ett stort plus där du får välja mellan två olika uppgraderingar. För att bygga sin speciella spelstil.

Allt som allt är Zengeon en trevlig bekantskap som kommer kräva massor av tid att behärska och ger dig som spelare utmaning. Att spelet inte har fullt stöd för kontroll ännu (kan exempelvis inte stänga av spelet eller scrolla neråt i inforutor med kontroll) utan har mus och tangentbord som förstaval är inget som du märker av när du är i grottorna. Om utvecklarna fortsätter att arbeta med denna titel och förfina den så kommer det att bli hur bra som helst.

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2021 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC