Som nypressad olja får jag min första upplevelse med Warhammer 40k, min resa inom denna fandom har nu börjat för jag vill ha mer, mycket mer.
Min första 40k erfarenhet
Techpriests, Xenon, Machine God, Space Marines. Titlar på yrken som jag har noll koll på blir min första erfarenhet till Warhammer 40k världen. Jag får se enorma robotar, vad som mest kan påvisas som mekaniska zergs där de tar ut information från motståndet och sedan anpassar sig till detta motstånd.
Jag får se vad som jag antar är människor som genomgått förändringar till att bli mer robot än människa. Hur ett möte mellan ledare innebär en massa statisk interference och luggslitna fanatiker till en högre religion.
Världsbyggnaden och informationen till mig som spelare blir enormt stor och överväldigande. Tyvärr bortser jag från många eastereggs och liknande då jag helt enkelt inte har kunskap nog. Det enda jag kan säga är att hoppsan, jag har stumlat in i en värld där jag nu kommer att läsa mer, lära mig mer och framför allt. Ett spel som jag kommer ha enorma problem med tack vare sin svårighet.
En tutorial som sparkar min rumpa

När jag startar Warhammer 40k Mechanicus II möts jag av en väldigt hård introduktion. Jag får veta hur jag distribuerar mina enheter. Jag får veta att jag har en hjälte som kommenderar alla andra enheter, och som alltid måste överleva.
Jag har mina ”meatshield” och mer aktiva enheter som har räckvidd. Där mina meatshield karaktärer mer ska rusha motståndet och vara måltavlor ska mina andra enheter vara de som har ansvaret för att anfalla.
Att jag inte kan skjuta med mitt gevär när jag har en av motståndarnas meatshield nära inpå mig stör mig, då jag ju då måste flytta på mig för att kunna skjuta. Men något geni satte då att motståndet då får en ”attack of opportunity”, motståndare som springer förbi dessa stillastående enheter får en gratis attack. Jag har förlorat ett stort antal gånger bara för att jag dumt låter min hjälte springa förbi flera motståndare och blir kort och gott nerhuggen när hen springer förbi motståndet.
Jättekul när jag tvingar motståndet att genomleva detta men inte så speciellt kul när det drabbar mig själv. Spelet berättar inte för mig att jag genom att använda antingen min mus eller tabba kan välja vilken av mina enheter jag vill kontrollera under min nuvarande runda. Vilket ju är ganska viktigt.
När jag klarat av spelets tutorial börjar spelet. Jag får välja min faktion, Adeptus Mechanicus eller Necrons. Båda med sina unika spelmöjligheter och styrkor samt svagheter. Jag väljer Mechanicus som min faktion och nu börjar min kamp för att återta planeten från de Necrons som levt här under millenium.
Valmöjligheter och kämparanda


Jag har efter ett grundläggande uppdrag möjlighet att välja i vilken ordning jag utför de uppdrag jag måste klara av för att föra berättelsen vidare. Det kan vara att eskortera en profet till en speciell plats, att överleva x antal rundor eller ta mig till en viss plats på kartan. Det vanligaste objektivet är dock att när strider väl påbörjar så ska alla fiender utrotas.
Innan mitt uppdrag börjar har jag möjlighet att använda resurser. Dessa används för att uppgradera mina hjältar, ge de nya förmågor eller att göra de förmågor de redan har starkare.
Mina vanliga enheter kan också uppgraderas. Få nya förmågor, låsa upp helt nya enheter eller se till så att kostnaden för att anlita dessa enheter blir mindre exempelvis.
Jag gillar det här systemet. Då det till skillnad från Xcom innebär att alla mina enheter blir starkare samtidigt istället för att jag ska hamna i en situation där jag bara har ”nybörjare” så att säga. Det jag inte är så förtjust i är att som Mechanicus krävs det att jag väljer en specifik hjälte att kommendera mina styrkor om jag vill ha någon chans att återge mina enheter hälsa.
I ett spel där om en enhet blir sprängd i bitar så är den inte tillgänglig mer för resten av uppdraget blir att kontrollera enheternas hälsa otroligt viktigt. Jag var exempelvis tvungen att starta om ett uppdrag eftersom jag i det sista miniuppdraget inte hade fler enheter än en skadad hjälte att tillgå vilket gjorde utmaningen på sista banan omöjligt.
När jag dock lärt mig denna mycket kostsamma läxa och jag börjar låta fienden komma till mig för att få övertaget med att kunna anfalla dem innan de börjar anfalla mig så blir det lättare.
Warhammer 40k Mechanicus II gör det väldigt lätt att förlora, men när man väl provar sig fram till en vinnande strategi och att man på så sätt lyckas att klara av uppdraget i sin helhet och inkasserar frukten av sitt arbete? Euforin är fullständig.
En god introduktion till Warhammer universumet

Alla olika karaktärer, stridernas taktiska tankegångar. Berättelsen i sig om att försvara planeten eller köra bort de necrons som lever på planeten skapar ett taktiskt spel som är stort, svårt och alldeles underbart.
För mig som inte har någon tidigare kunskap om Warhammer 40k universumet blir detta en trevlig introduktion och jag har nu ännu en anledning att börja titta på andra spel inom detta universum eftersom jag vill ha mer, mycket mer.
Lämna ett svar