• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Ultragirl Alters (Steam)

I skrivande stund känns det här spelet ofullständigt och behöver ha mer utvecklings tid för att verkligen glänsa. För grunden är bra men genomförandet just nu lämnar en del att önska.

Ge dig tid att bli an manager för den nyaste idolgruppen Alters, en grupp bestående av fem individer, fem tjejer. Alla med sina egna problem och personligheter. Som manager är det din uppgift att hantera sociala medier, se till så att gruppen i sig fungerar som ett team och samtidigt hålla idolerna dolda för det vanliga folket.

Ultragirl Alters är ett turbaserat realtids strategi spel med tydliga influenser av 13 Sentinels och inblandad med detta återfinns den sociala aspekten av Persona-spelen där du genom speciella event lär känna dina medlemmar bättre och vem vet? Kanske kan vänskapen bli något djupare än så?

Jag får stora problem med det här spelet på grund av en enkel sak. Det har inte direkt något stöd för en handkontroll. Vilket är en miss från min sida. Då jag utforskar vill jag ha en kontrollspak att styra med. Nu fungerar en xbox kontroll så at jag kan utforska som jag vill, men i gengäld så fungerar den inte speciellt bra när man slåss. Strider som då vill ha detaljrikedom och finjusteringar för att kunna träffa så många motståndare som möjligt på en gång eller bara en sådan sak som att transportera karaktärerna på banorna blir väldigt svårt.

Tyvärr känns det lika svårt när jag byter till tangentbord och mus. Då WASD används för att styra kameran medan man förflyttar karaktärer, riktar förmågor och så med musen. Efter att ha spelet 13 Sentinels känns detta väldigt dåligt. Ofullständigt på något sätt.

När jag spenderar tid med idolerna ute på stan och lär känna dem är spelet trevligt. Allt ifrån shockerande möten till gruppträffar eller besök på populära butiker. Allt beroende på vem man valt att spendera tid med. Detta är trevligt och även om jag inte är full förtjust i chibi-estiken så fungerar den alldeles ypperligt här.

Persona-seriens influenser är väldigt starka i dessa scener då man tydligt ser att de velat ha med sociala länkar. Man ser även en väldigt typisk persona del i formen av spelets ”maskot” Lord Droom, en AI som visualiseras via datorer som ett hologram och kan därför ses och prata med oss direkt. Designen är riktigt trevlig och jag förstår att ett spel som detta behöver ha en maskot.

Jag önskar att spelet kändes mer färdigt. Även med den fulla versionen möts jag av koreansk startbild och text, så jag får gissa mig fram till vart inställningarna finns och på så sätt sedan byta språk till engelska. När alternativet finns borde spelet känna av att mitt språk är engelska på steam och sedan byta direkt.

Det saknas något

När jag då dessutom inne i spelets uppgraderings information för de olika idolernas förmågor möts av textrutor där texten inte får plats så viktig information inte syns och när texten i sig efter att den upptäcker att textrutan är för liten autokorrigerar sig till att bli mindre för att få plats i textrutan?

Det är sådana grundläggande saker som många företag inte missar. Visst är det småsaker som jag petar i här men den tydliga storleksförändringen på texten fladdrar förbi för mig och är irriterande att se då jag är känslig för sådana saker.

I grund och botten bygger Ultragirl Alters på en väldigt bra idé. Du har sociala interaktioner mellan karaktärerna, du har hela den sociala aspekten som gjorde andra serier så populära. Du har ett turbaserat stridssystem som delvis är i realtid där placering och att välja rätt förmåga vid rätt tidpunkt blir oerhört viktig. Du har ett storslaget galleri med personligheter där varje karaktär känns unik och egen, något som även reflekteras till deras mecha version då de slåss mot monstrena.

Idén är riktigt bra. Tyvärr faller spelet litet på sitt utförande. En överkänslig kontroll och att man måste springa mellan de olika platserna gör att man snabbt tröttnar på att se sitt rum. Eller ostädade lagrings rum (undrar vart de fick den idéen från?).

Jag har haft både nöje och ren frustration med Ultragirl Alters. Med uppdateringar som fixar textproblem, mindre känsliga rörelser i strider och en bättre support för kontroller så kommer jag inte ha några problem alls med det här liret, då det har sin charm, bara att jag är okapabel att njuta av det då jag inte kan styra ordentligt.

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2025 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC