Massiva siffror och ett stort antal Overlords, Trillion: God of Destruction är Idea Factorys största chansning hittils.
Det är något speciellt med att spela som en Overlord. Ända sedan Disgaea har dessa härskare fascinerat mig. De har alltid varit väldigt höga i nivå och kunnat sparka liket mycket röv som de har kunnat tåla smällar själva.
Glöm vad du vet om Overlords
Trillion omkullkastar detta i prologen av spelet. Som Zeabolos styr du över din egna Netherworld och du har ett stort antal Overlords under dig. Av någon anledning är alla förutom din bror kvinnor. Självsäker som man bör vara när man härskar över en hel planet med järnhand och inte har någon som kan mäta sig med dig får Zeabolos en rapport om att en enorm fiende närmar sig.
Som sig bör skickar Zeabolos iväg sina trupper för att möta fienden, hans bror Astaroth ber honom att låta honom ta hand om inkräktaren. Sagt och gjort, tillsammans med Cerberus beger sig Astaroth iväg för att slå fienden sönder och samman.
Knapp har rapporten framkommit att Astaroth mött fienden i strid förrän Zeabolos får en mycket bekymrande rapport, Astaroths styrkor har nedgjorts till siste man. Förundrad över att någon fiende kan stå emot Astaroth ger sig Zeabolos själv in i striden och marscherar mot fienden.
Efter väldigt mycket text om miasma som dödar alla utom Zeabolos står det klart att fienden är Trillion: God of Destruction. En fiende som senast sågs för en mycket lång tid sedan och det krävdes hela planetens styrkor för att mota bort Trillion. Som härskare tror sig dock Zeabolos fortfarande ha en chans. Det har han inte. Två attacker är allt som krävs från Trillion för att Zeabolos ska falla och med sitt sista andetag samlar han all kraft för en slutgiltig attack. Trillion verkar inte ens beröras men slutar sin framfart.
Zeabolos faller ner och känner att hans livskraft är på väg att ta slut. Förbannad över att han inte tog Trillion på allvar önskar han att han fick en chans till. Vilket han får, mot att när Trillion äntligen är besegrad så kommer Faust, en necromancer att kräva Zeabolos själ som ersättning.
Fräscht stridssystem
Trillion: God of Destruction har ett system för strider som innebär att du styr en karaktär på ett rutnät, fiender och du rör dig samtidigt och du kan bara anfalla de tre rutor som du har framför dig. Dödar du en fiende får du anfalla eller röra dig utan kostnad så det gäller att tänka till ordentligt om man vill klara sig ur striden helskinnad.
Mot Trillion dock innebär systemet att om du går en ruta för mycket så är du körd och har ingenstans att ta vägen när Trillion attackerar. Och denna superduperboss som nästan får Baal i Disgaea serien att framstå som ett skämt slår och sparkar hårt! Du blir meddelad var och när Trillion kommer attackera, men det är alldeles för lätt att springa fel.
Bygg din Overlord
Om striden mot Trillion är spelets slutfas så är tiden hur du förbereder dig den stora delen av spelet. Efter ditt katastrofala misslyckande som Zeabolos får du nämligen välja ut vem av dina 6 andra Overlords som ska slåss mot Trillion när denne vaknar från sin slummer.
I princip innebär detta att du väljer ut vem av de kvarvarande Overlords som ska gå en grym död till mötes eftersom du under din första genomspelning inte har någon större chans att lyckas bygga upp dina Overlords till en sådan hög nivå att de kan besegra Trillion. Vilket är litet synd då jag ogärna skickar iväg mina karaktärer till en säker död.
Det är här som spelet gör mig undrande. Hur många ggr måste jag börja om och behålla delar av min förra genomspelning för att jag ska ha en chans? Jag är riktigt dålig på att bygga upp karaktärer från grunden kan jag säga. Idea Factory gör ett storstilat försök till att vara unika och de lyckas i mångt och mycket med att skapa en ”bygg din Overlord”-simulator och de lyckas blanda in litet dating-sim element i det hela också då de Overlords som finns förutom Zeabolos alla är kvinnor.
Karaktärerna är underbara, dialogen är förtjusande och jag kan inte annat än att dra på smilbanden över dialogen. Men det känns ändå förjävligt att i princip skicka en karaktär som man bekantat sig med under en sådan lång tid till en säker död, på den punkten är spelet väldigt otrevligt för mig.
Striderna är taktiska och fräscha med olika karaktärer som har olika sätt att slåss på. För den som är hängiven går det att spendera väldigt många timmar för att planera ut den mest effektiva träningsmetoden för att på så sätt få fram en Overlord som klarar av Trillion. Jag är tyvärr inte en sådan spelare utan jag vill ha kvar alla mina enheter vid liv. Trillion: God of Destruction tvingar mig att gå vidare och det är något jag inte vill. Fjantigt jag vet men jag fäster mig för snabbt vid karaktärer som har så olika personlighet och karaktär.