Sammanslagning mellan grottutforskande, Fire Emblem och idoler får ett väldigt unikt resultat
Tokyo Mirage Sessions #FE utannonserades ganska tidigt och var en av anledningarna till att jag köpte en WiiU, för att se hur Atlus och Intelligent Systems skulle samarbeta för att ge mig en unik spelupplevelse då deras två serier, Shin Megami Tensei och Fire Emblem inte kunde vara längre bort från varandra på kartan. Med SMT som grottutforskande och demoner medan Fire Emblem handlar om ren strategi och en sten-sax-påse mekanik i strider. Resultatet som dessutom valde att blanda in idolindustrin i Japan blev verkligen unikt.
För mig blev TMS #FE ett utomordentligt exempel på hur man blandar två system för att göra ett nytt. Det är mest SMT med svagheter och att förlänga sina attackkedjor så långt som möjligt men samtidigt så har de olika klasserna från Fire Emblem verkligen satt sitt avtryck på striderna då man med lätthet kan se vad man ska anfalla med. Är fienden en yx-bärande fiende? Använd svärd. Flyger fienden? Vind-magi eller pilbåge. Samma sak gäller för dig, om fienden bär på en pilbåge är det inte smart att använda dig av Tsubasa som har klassen Pegasus Knight som är svag emot pilbågar. Storyn är den svagare delen av spelet där idolindustrin får bekänna färg. Att ha knappt vuxna tonåringar ta på sig enormt ansvar för att sälja musik-cds känns inte som något som jag skulle vilja stödja. Men resten av världen håller inte med mig då flertalet artister började när de var alldeles för unga.
Managers, ”Mirages” och en väldigt attraktiv design tillsammans med animerade musikvideos gör mig lycklig och TMSFE var en av få spel som jag verkligen ville spela klart. Att jag som spelare belönas med musikvideor för att jag genomför siduppdrag eller när jag lyckas ta mig förbi en större del av storyn värmer. Jag gillade all musik.
Något som också uppmärksammades när spelet skulle släppas utanför Japan var att spelet blivit censurerat. Kläder hade gjorts om för att dölja mer, vissa scener skrivits om fullständigt (Tsubasa får istället för en baddräkt en utstyrsel som passar sig för att bli fotograferad). Karaktärer blev några år äldre och en del DLC stoppades helt. Jag måste säga att även när jag vet vad jag missat i DLC så utifrån spelet. Ålder och mindre avslöjande kläder är ingenting att gnälla över och det förändrar inte berättelsen ett dugg.
Om du klarar av fundersamma karaktärer som Barry (varning utfärdas för vilken av idolerna han gillar…) och att strider lätt kan vända så finns det ingen anledning att hata på Tokyo Mirage Sessions #FE, spelet kombinerar det bästa från två världar och ger dig en unik upplevelse.