Som Gud måste du fatta beslut. Vilka beslut du fattar får konsekvenser. Uppföljaren till Guided Fate Paradox är här!
Shin Kamikaze är en vanlig student, han trivs dock inte med livet och han har förlorat hoppet på mänskligheten. Han är ensamvarg i klassen, inte utstött utan han har själv valt att vara ensam. En dag förändrades hans liv när han var på väg hem från skolan.
Änglakörer och mystiska varelser steg ner från himlen. Frågade ut honom om han var Shin och rände sedan ett svärd rakt igenom honom. Inte speciellt snällt av dem precis. Om det inte vore för att en ängel vid namn Jupiel Soraumi hade Shin förblött.
När Shin senare vaknar upp är världen inte sig lik, han har blivit ”Gud” och fått ett uppdrag, utrota de demoner som jagar de få återstående änglarna. Som den människa han är ställer han sig skeptisk till allt. ”Gud”? Han? Inte en chans.
Inte blir det bättre av att Jupiel och Ariael bråkar i vems rum han ska sova. Ariael förklarar även att det är tack vare en operation som Shin alls överlevde, det var även den operationen som gjorde honom till Gud och gav honom krafter, otroliga krafter. Kraften att förvandla sig till Gud eller Demon.
De facetterade valen
Mycket av Fate Ultimatum handlar om val. För varje val du gör får du antingen ängel eller demon poäng. Dessa använder du för att uppgradera respektive form så att du blir starkare, lär dig nya förmågor och liknande till när du är i grottorna. För det är grottorna som är spelets absolut största behållning. Som Guided Fate Paradox spenderar du mest tid i olikfattade grottor, allt ifrån en illusion tänkt att skydda skeppet änglarna bor på till en demon generals allra innersta tankar.
Allt igenom spelet kommer du tvingas till att göra val. Vill du rädda de skadade änglarna eller vill du förinta de invaderande demonerna? Beroende på vad du väljer utspelar sig berättelsen annorlunda och ja, valen du ställs inför har verkligen inte något rätt eller fel svar. Bara konsekvenser.
Igenkännande faktor
Striderna känns igen från Guided Fate Paradox, dock är det med tåren i ögat jag upptäcker att istället för de olika vapnena och utseendeförändringarna så satsar Fate Ultimatum endast på att ge dig tre former. Din mänskliga, din demon och ängel form.
Bra på temat med val och att du har ”gott och ont” att välja mellan men verkligen? Jag saknar mina borrarmar och tankben från förra spelet.
Sättet som jag överlever på i grottorna är att ge mig på fiender en och en. Möter jag en gudomlig fiende kan jag ”Deitize” till Devil Form vilket gör att jag gör mer skada mot de gudomliga fienderna och vice versa.
Många designval har gjorts för att göra spelet enklare. Där man i Guided Fate hade en enorm värld att vandra runt i för att köpa föremål eller uppgradera sina vapen har man i Fate Ultimatum bara en meny innehållandes alla platser du kan besöka. Fokus har definitivt lagts på att göra spelet i sig så enkelt som möjligt så att man kan integrera alla olika val och på så sätt få ett enkelt spel som är beroende av sin berättelse.
Berättelsen är riktigt bra. Grottorna växer snabbt och blir svårare ju djupare du vandrar. Och återspelningsvärdet finns ju även där, alla dessa val!