Massa robot pangpang i en väldigt välskriven värld som tyvärr inte passar Henrik i sina spelmoment.
En magnifik värld
Echo of Ada visar oss en värld inte olik vår egen. En värld vid namn Amasia där efter katastrofala event har 90% av mänskligheten utrotas och de överlevande tvingats gå under jorden för att ha en chans att överleva. Jag menar det finns inte så mycket annat att göra när något så skönt som ett sommarregn har blivit dödligt att utsättas för.
Säg den lycka som varar för evigt, utan anledningar som inte nämns förstör den idyll som vi skapat oss under jorden och vi tvingas åter igen återvända ovan jord. En jord som blivit infesterad av Enders, monster som är ute efter att utplåna mänskligheten. Utav någon anledning har även unika AO kristaller börjats synas till och mänskligheten använder dessa som energikälla.
Nu är det dags för dig som spelare att bli en ny examinerad Drifter med din egna MAGUS, en robot som hjälper dig att styra din Cradlecoffin, din robot som skyddar dig mot det dödliga nederbörden. Till viss grad i alla fall.
Välgjort spel
Allt med Synduality Echo of Ada är välgjort. Miljöerna som du får utforska skiljer sig från varandra, de är otroligt stora, vackra och jag skulle gärna utforska och ha kul i detta spel.
Min Cradlecoffin är responsiv och jag har full kontroll över min robot. Min MAGUS, min assistent, min hjälpreda har nyttig information och jag får själv bestämma vad denna hjälpreda ska vara bra på, ha för förmågor (till viss del) och hur hen ska se ut.
Som sig bör får jag enkla uppdrag som sedan blir svårare och svårare. Jag får ersättning för utförda uppdrag och allt känns som en levande värld där jag verkligen gör skillnad.
Bara introduktionsfilmen för att bli en Drifter är riktig kul och visar att Bandai Namco lagt ner en enorm massa tid på att skapa en levande och fullbordad värld.


Mina personliga tråkigheter
Om jag fullständigt älskar idéen med Synduality Echo of Ada och hur Bandai Namco byggt upp en hel ny sci-fi värld med motståndare i form av Enders och andra spelare så är det när jag sätter mig och spelar som jag blir besviken.
Personligen hatar jag begränsningar när jag spelar ett mecha spel. Jag blev bortskämd med Jehuty i Zone of the Enders och jag baserar tyvärr litet av de mecha-spel jag spelar på hur snabbt och smidigt och bra ZoE var.
Jag kan inte boosta oändligt, inte heller kan jag använda snabba korta boosts som undvikande aktioner oändligt. Efter en kort tid blir mina booster överhettade och jag måste låta dem svalna.
Min Cradlecoffin fungerar inte oändligt. Min hjälpreda och kompanjon, aka min MAGUS agerar delvis batteri till min Cradlecoffin, alltså kan jag inte vara ute och utforska världen oändligt utan måste göra det i kortare rusher. Striderna är svåra där den mest grundläggande Ender med endast 3 träffar besegrar mig. Och i och med att vissa av dessa Enders som kallas för chasers följer efter dig vart du än flyr så har du i det fallet alltid ett orosmoment.
Att när jag blir besegrad tappar allt jag samlat på mig och måste börja om uppdraget från noll? Det är inte kul. Att jag har begränsade mängder föremål, ammunition och om jag har skaffat mig en annan Cradlecoffin? Att jag då förlorar allt bara för att jag använt mina boosters litet för mycket för att ta mig till extraktionspunkten så att jag inte kan undvika ett inkommande anfall? Det är litet hårt i min mening.
Jag älskar allt med världbyggandet, hur jag får skapa min kompanjon, hur jag känner att jag verkligen gör skillnad för resten av mänskligheten i Synduality Echo of Ada. Men jag ogillar svårighetsgraden och hur lätt det är att förlora allt man slitit och jobbat för.
Kul idé med att man efter varje uppdrag oavsett om man lyckas eller misslyckas får en genomgång över hur man förflyttat sig, när man slagits, mot vilka/vad man slagits och litet tips på hur man kan förbättra sina aktioner.
Att spelet enbart spelas online är för mig ett stort minus då minsta lilla strul med online möjligheterna så kan man inte spela alls. Förstår att detta är ett spel som alltid är online och jag läste det inte innan jag började spela så jag trodde det fanns något av ett offline läge att spela så att säga och sedan om man ville spela mot andra så begav man sig online. Så var det inte!