30-års jubileum med massor, jag menar massor av fanservice i form av robotar, stora som små!
När jag växte upp var Robotech en av de häftigaste serierna som jag sett. Flygplan som förvandlade sig till humanoida robotar! Lyckan var enorm och jag ångrade inte hur jag frenetiskt sökte bland VHS banden för nästa volym.
Tyvärr där jag bor så finns det väldigt få chanser att få anime, mer specifikt genren mecha eller super robots. Voltron slog aldrig riktigt igenom så det enda vi fick här var en långfilm.
Men nog om minne. Super Robot Wars 30 är seriens 30års jubileum spel. Under 30 år har serien levererat taktiskt tänkande blandat med mechas i alla former och fansen som lyckats få tag på spelen har varit lyriska av glädje.
Vilket jag förstår fullt ut, vem skulle inte bli överlycklig om hens favoritmecha ifrån någon av de otaliga serierna som finns hade blivit utvald att få medverka med sin berättelse och attackanimationer i ett spel. En chans att sälja in både figuren i sig och serien till nya fans?
Möjligheterna är enorma.
En kompott av berättelser, karaktärer och mechas
TIll varje SRW skapas det originella karaktärer och ett stort skepp som används som bas. I SRW 30 heter en av de originella karaktärerna Az och hon har litet sociala problem, hon tvekar inte att hjälpa de i nöd, hon vill dock vara litet avsides och har av någon anledning en väldigt god kunskap om hur man är en pilot till en mecha.
Det som gör SRW-serien till ett sådan fanservice spel är att de har tagit en grupp av originella karaktärer och slänger sedan in dem i som exempelvis i SRW30 i en kamp mot Neo-Zeon. Vilket placerar oss i årstiden efter den första Gundam-serien då det ofta pratas om Red Comet, Laplas Box och så vidare. Så är Gundam Unicorn din favorit av alla Gundam-serier vet ni exakt vart vi befinner oss. Själv så har jag litet svårt för den originella UC-tiden där de första serierna utspelar sig så jag vet inte mycket.
Istället blir jag förundrad över hur pass mycket tid och tanke som lagts ner så att dessa originella karaktärer passar in i universumet. När man sedan blir introducerad till scener som tagna ur filmen Code Geass: Lelouch of the Ressurection så blir tankarna att man undrar hur i helskotta har de tänkt till här. Lösningen? Vissa karaktärer inkommer från parallella universum.
Enkel lösning eller hur? Men allt för fanservice.
Och ärligt talat. Jag småler när det innebär möten mellan olika karaktärer från olika serier. Det fungerar och jag blir inte missnöjd.
Tillsammans med alla explosioner som alla attacker uppvisar och när temalåtar som Yuzurenai Negai från Magic Knight Rayearth börjar att spelas så sitter jag bara och myser. SRW30 är verkligen ett spel för fansen.
Om det är något som tar tid att vänja sig vid, i alla fall för mig så är det att alla stilar från de olika epokerna av anime används. den första Gundam-serien med Amuro har en viss still, de moderna serierna som Code Geass har en helt annan. Att då se Amuro stå och prata med Lelouch när de båda har sina distinkta stilar ger mig litet problem. Designern i mig vill ha en uniform stil på allt. För inlevelsen passar det dock utomordentligt.
Licenskostnader och musik
Musiken är tagen från alla serier som ingår i spelet. Med detta så kommer ju också licenser då Bandai Namco inte äger alla. I mångt och mycket om man vill få ut så mycket som möjligt aka alla låtar finns med med sång eller instrumentala så måste man köpa den ultimata versionen på steam.
Bra musik är det minsta man kan säga när det gäller SRW30, så tack vare att jag av Bandai Namco fick Ultimate Edition att recensera kan jag höra låtar som Revive från Lelouch of the Ressurection eller alla öppningsteman från Gundam-serier och allt. Utan sång blir det litet sämre, de instrumentala låtarna och versionerna är bra gjorda och de passar in men i jämförelse så ja.
Jag vet vad jag föredrar om jag så säger, för inlevelsen och för min hype faktor.
Uppgraderingar och absurda mängder skada
Något som jag snabbt upptäckte är att om man vet vad man gör så kan man göra sina mechas otroligt starka. I princip omöjligt att träffa och när de träffar så blir det enorma mängder skada.

Dock så tack vare att detta är första gången som jag spelar SRW-serien så vet jag inte vad jag ska göra för att snabbt nå ett sådant mål. Utan det blir mest att uppgradera så mycket som möjligt på så många mechas som möjligt.
Vilket blir problematiskt då kostnaderna snabbt skenar iväg. Och eftersom du i princip efter varje uppdrag får minst en ny kamrat och på så sätt en ny mecha att leka med så blir det snabbt ohanterligt innan du börjar förstå hur snällt spelet är. Då man via ”power parts” kan få ersättning i den takt mechan som har den equippad rör sig. Du kan använda hjälpredors förmågor innan du anfaller en fiende för att öka inkomsten pengar du får när du besegrar motståndaren.
Och så mycket mycket mer. Att lära sig allt detta tar tid och jag är tacksam att spelet väljer att kasa oerhörda mängder med fiender mot mig. Eftersom ju fler fiender, desto mer erfarenhet och pengar får man.
Kort och gott. Super Robot Wars 30 är ett spel byggt på fanservice, där vi som spelar blir glada och lyriska över hur många av våra favoritmechas har blivit inbakade i ett och samma spel där vi kan kontrollera dem och se dem ödelägga allt motstånd. Tillsammans med klassiska teman som gör att vi minns första gången vi såg serierna själva.