Neptune intar 2d världen med storm.
Hittils har det funnits en genre som gudinnorna från Neptunia inte har rört. 2d. Nu har Idea Factory och Compile Heart korrigerat detta och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka allt som sker.
Att platta till Neptune och hennes vänner är ett intressant drag. Att spelet känns som ett modernt Valkyrie Profile fast med gudinnor som slåss för att ta sig tillbaka till den tredje dimensionen istället för att du ska samla in kämpar åt Odin.
Irriterande problem
Problemen uppstår för mig redan i början av spelet. Neptune vaknar upp, utan minne, igen och går så långt som att själva nämna ”det här med amnesi som story börjar kännas litet uttjattat”. Konceptet är gammalt, och jag gillar inte att de åter igen använder den gamla klyschan om att tappa minnet för att med lätthet kunna kasta Neptune in i ännu ett äventyr, fast denna gång i 2d.
Transportationen görs nu via höger och vänster och hopp. När du besöker första byn har du gator som går in i skärmen. För att ta dig upp måste du hitta exakt den rätta pixeln som gör att du kan gå uppåt istället för att bara vandra rakt åt höger följande gatan som du redan går på. Jag stängde nästan av spelet redan efter tio minuters spelande då jag inte kunde ta mig vidare. På grund av att upplägget med endast x-riktning för förflyttning ställer till problem.
Efter en dags vila och sömn klarade jag dock av att ta mig vidare. SÅ min irritation lade sig och jag kunde börja uppskatta den vackra stilen och miljön som tillsammans med musiken skapar ett mycket trevligt spel. Att fienderna syns på skärmen gör det hela mycket trevligt och ”symbol attack” som varit signum för serien sedan första Hyperdimension Neptunia är smidigare än någonsin. Dock så stör det mig att de gjort valet att placera fiender bakom ett lager på skärmen. När det översta lagret är en buske och så går fienden bakom busken så syns inte fienden. Vilket gör att du springer helt ovetandes in i en strid.
Den fjärde väggen
Om det är något som jag fullständigt älskar med Neptunia serien så är det hur de konstant pratar om spel. Hur de pratar om sig själva som en åskådare och hur de har vetskap om att detta verkligen är ett spel.

I gengäld så kan det lätt bli för mycket av detta. Men för Super Neptunia RPG så fungerar det utomordentligt.
Siduppdrag överallt
När ett spel består till större delen av siduppdrag känns det väldigt frustrerande. Jag är ute på ett uppdrag för att få tillbaka mitt minne era förbaskade idioter! Kan ni inte ens hålla reda på er utrustning? Ett tack så mycket? Jo man tackar.
Siduppdragen i Super Neptunia är många. Väldigt många. De ger olika former av belöningar, allt från föremål till erfarenhetspoäng som man tacksamt tar emot. När du accepterat ett siduppdrag placeras det under huvuduppdraget så att du hela tiden med lätthet kan se hur det går för dig. Med tio olika siduppdrag syns bara det som du själv väljer. Utöver det så måste du bege dig in i menyn för siduppdrag för att se vad det är som vissa vill att du ska göra.
Att ”vi behöver litet hjälp med barnhemmet” och så har man sedan accepterat ett siduppdrag och du bara står och funderar på vad ville hon? När du sedan läser mer om uppdraget så behöver de pengar. Pengar som man tycker att du borde ge dem när du pratar med dem. Men när jag gjorde detta så blev det ingen donation. Trots att jag hade pengar.
Frustration över att inte få mer direkt information direkt om vad man ska göra är just det, frustration.
En titt tillbaka
Upplägget i 2d, siduppdrag som inte ger någon information, minnesförlust. Listan kan göras lång över hur Super Neptunia RPG är en tillbaka blick till SNES tiden och de tidigare spelen i genren JRPGn. Spelet är snabbt och snyggt, 2d omgivningar bildar en trevlig känsla och jag känner mig väl till mods.
Jag önskar dock att Super Neptunia RPG hade gjort något mer eget istället för att plundra Valkyrie Profile nästan rakt av med utforskning, strider där 4 karaktärer kan delta och varje karaktär har sin egna knapp, du bestämmer vad karaktären ska göra för attack och när du kommit en bit kan du börja frysa fiender för att på så sätt skapa block att traversera området på.
Visst är det charmigt och allt sådant. Men personligen hade jag nog kunnat tänka mig mer Final Fantasy 6 och mindre Valkyrie Profile. Upplägget dock skapar alla förutsättningar för att Profile ska vara den rätta inspirationskällan och det fungerar. Det fungerar otroligt väl.
Super Neptunia RPG flörtar med alla gamla minnen som jag har med JRPGn. På gott och ont.