Grottutforskande har aldrig känts så utmanande och så tröttsamt.
Ett plan som kraschar och du vaknar upp i en annan värld. Rädd, skrämd och förvirrad vandrar du runt i vad som verkar vara ett Mausoleum. Du hör fotsteg och du vänder dig raskt om. En äldre man befinner sig där och han erbjuder sig att hjälpa dig ut.
Tveksamt följer du med honom. Av goda skäl visar det sig då den äldre mannen när ni klivit ut i vad som verkar vara en öken kallar på flertalet monster. Tydligen har du som nyligen vaknat i denna värld något som den äldre mannen vill ha och det kräver ditt liv.
Nedstämd och utan chans att försvara dig inväntar du ditt öde när någon kliver in för att hjälpa dig. Tillsammans med denna mystiska kvinna överlever du striden, monstren ligger döda på marken och den äldre mannen flyr med ord om att det inte är över.
Kvinnan visar sig vara Riu Tsukisada, en annan person som likt dig har blivit förflyttad till denna värld. Hon har hjälpt personer som dykt upp i denna värld av svärd och skapat en guild som hon döpt till ”Strangers Guild”. Olika personer med liknande mål, att ta sig hem igen.
Seg gameplay
Stranger of Sword City har en otrolig miljö, när du inte befinner dig i grottorna. Karaktärsporträtten som visas när du läser text och i strid är otroligt detaljerade och vackra.
Tyvärr är spelet en klassisk grottutforskare, första persons vy och du kan bara vandra norr, öst, väst och söder. Annars så vänder du dig bara om. Striderna är sega då du efter val av attack eller om du väljer att försvara dig får upp en frågeruta som i princip resulterar i att du denna runda får upp en textrad med vad dina karaktärer gör exempelvis ”Riu anföll ’monstret’.” Här får du trycka på X för att få upp nästa textrad ”Riu träffade 3 gånger för 11 i skada” och så vidare och vidare. Alternativet är att rundan bara swischar förbi och så har du nästa rund och jag lyckas inte hitta någonstans där jag kan ändra detta så att jag åtminstone får ett av alternativen som standard.
I jämförelse med Disgaea 5 kan du hålla nere L2 för att skippa attack-animationer som du redan sett. Vill du se animationen så kan du göra det. Här har du antingen allt eller inget och det är irriterande för mig.
Grottorna i sig är vid jämförelse med karaktärsporträtt och liknande tråkiga. De går snabbt att traversera men ändå så känns de för mig bara tråkiga. Jag ser ingen direkt anledning att befinna mig i dem förutom att föra berättelsen vidare. Men tack vare de sega striderna så vill jag inte ta mig vidare. Jag är helt enkelt inte van vid denna seghet i striderna.
För fansen
Gillar du grottutforskning, Demon Gaze, Etrian Odyssey och de titlarna som släpps på senare tid så har detta spel mycket att ge dig. Du har en enorm pool av karaktärer som du kan skapa, alla med sina egna styrkor och svagheter. Spelet är svårt. Hur svårt? Första grottan som du befinner dig i kastar dig, lvl 1 och Riu, lvl 10 mot fiender som är lvl 13-14. Du har i princip ingen möjlighet att överleva om det inte vore för Riu.
Något som irriterar mig då jag inte vill vara utlämnad åt en karaktär i ett spel som jag precis börjat. Fans av genren gillar säkerligen detta, jag gör det inte. Jag tröttnar fort och väljer att inte fortsätta spela.
Stranger of Sword City är ett klassiskt grottutforskar spel med alla de styrkor och svagheter som du förväntar dig av genren. Det finns moderna inslag men det är ändå den klassiska känslan som övervinner allt.