Schmup med en flygande pingvin och en nordisk viking som karaktärsval bland andra.
Jorå. Jag spelar fortfarande schmups, även om jag gör det väldigt väldigt sällan. Jag tycker de är riktigt svåra att skriva om eftersom vad kan jag skriva om?
Berättelsen? Finns ingen här. Bara att starta arkad läget, välja mina två, eller en karaktär som ska segla världen runt och skjuta ner alla fiender för att sedan besegra slutbossen och så få ett kort animerat slutscen. Sedan börjar man om igen fast med en andra ordning på banorna man precis spelat och på en högre svårighetsgrad.
Upplevelsen? Jag tittar på de karaktärer som finns att välja mellan. Pingvinen med hjälm ser rolig ut att spela med men mitt val faller på den svenska vikingen Kowful eftersom jag ju är från Sverige själv. Sonic Wings Reunion startar och då jag valt att spela på den normala svårighetsgraden märker jag av saker och ting. Tanks på backen som inte skjuter, bossar som skjuter mindre och där en boss har en stor raketmotor som täcker av halva botten av skärmen men som jag av någon anledning kan flyga igenom så ja.
Bullet hell på normal nivå är alldeles perfekt för mig då det här spelet direkt handlar om att du ska skjuta ner så mycket som möjligt av motståndet för att samla poäng. Du når snabbt din maximala styrka på dina vapen och sedan handlar allt om att hålla din vapen nivå så hög som möjligt för att nå den högsta poängen. Det är allt spelet egentligen handlar om.
Därutöver är spelet riktigt bra med musik och i mitt fal gör Controller Pro 2 kontrollen sitt absolut bästa och ger mig total kontroll över mitt skepp. Anledningen till att jag skjuts ner är enkel. Mitt fel då jag flyger in i stillastående plan eller när jag inte ser ett skott komma flygande mot mig.
Det jag önskat att de gjort annorlunda är att istället för att ha så mycket fokus på de karaktärs porträtt på sidorna av spelet i sig hade jag önskat en bredare skärm och en mindre andel till karaktärernas ansikten. Allt detta är gjort för att ge en så arkadbaserad upplevelse som möjligt då om man spelat detta i en arkad hade man haft exakt det utrymmet man har och det hade fungerat ypperligt, men på en modern 16:9 tv så blir det helt enkelt för litet utrymme så utvecklarna måste fylla det med något.
Kort och gott är Sonic Wings Reunion ett ypperligt schmup där varje karaktär har sin unika vapenarsenal och super bomb för att rensa upp på skärmen. Väljer du att ha en co-pilot så har denna också sina unika förmågor, med Mao Mao så stannar hon upp skärmen så jag får fri lejd att bara skjuta på en stillastående motståndare. Perfekt om kulorna blir för många eller om man inte har några bomber att använda.
Dialogen är unik mellan de karaktärer man väljer efter att man klarat av banorna och detta skapar ett återspelningsvärde, när man då dessutom låser upp nya karaktärer genom att spela spelet? Blir det desto roligare.