Man kan inte säga att 3DS är utan sina Atlus-spel. Men är det här spelet något att hurra över, eller bara lite glatt le för att det kom över hit?
Hacka spelet
Du startar spelet som en namnlös kille som ska precis till att hacka en terminal. När du väl är klar får du skriva in det namn du vill att han ska ha. Detta gör att du nu är tillåten att ta del av ett nytt internet-system där du kan dyka in i en sorts virtuell stad där man kan pröva kläder, prata med andra, gå på bio och andra virtuella nöjen. Det är även i de olika “forumen” här som man kan prata med en del människor om hur spelet fungerar, lite som en tutorial inne i spelet. Du träffar även på en konstig räv här som låter dig hoppa in i minnet av de döda. Ibland så får man nämligen återuppleva det sista som en person gjorde som är av vikt för en själv. Till en början ser man inte direkt varför men allt eftersom man kommer längre och längre in i mysteriet så börjar man se mer och mer kopplingar.
Det som den här personen gjorde sist var att med hjälp av demoner infiltrera det kontor som han tidigare jobbat på, för att ta reda på vad de nu håller på med. Man får slåss en del och har redan ett lag uppgjort av starka karaktärer, så det är inte särskilt svårt att ta sig igenom sekvensen utan är mer meningen att lära en hur spelet fungerar. Efteråt så kollar man lite på en dator gjord som en pistol som några av ens hacker-polare hittat. Denna ser ut som något man använde i sekvensen, så man lyckas sätta igång den. Detta släpper lös en demon som går in i ens tjejkompis, som nu får dela kropp med demonen. Ni bestämmer er sen för att tillsammans lösa det här och ta reda på vad det hela handlar om med demonerna och det nya systemet.
Hacka spelet på riktigt
Ett spel om hackers vore inte komplett om det inte lät även spelaren hacka själva spelet i sig. Stora delar av spelet går nämligen ut på att du gör detta. Trycker man på den nedre skärmen kommer en meny upp och man kan ändra svårighetsgraden på fienderna man möter, se till att man alltid har en komplett karta och andra liknande saker. Pistoldatorn man har kan man dessutom installera olika program på, så länge man har plats, som kan hjälpa en ännu mer som att låta en spara vart som helst eller visa vad tiden är. Det är en intressant idé, särskilt med tanke på att spelet handlar om hackare.
När det gäller demoner så fungerar mycket som andra SMT-spel. Du försöker övertala dem att gå med dig när du möter dem i strid, ofta får du muta dem eller liknande för att de ska gå med på det. När man väljer vilken demon man ska prata med så visas en glad smiley vid deras namn om de faktiskt skulle kunna vara intresserade av att gå med, vilket gör att man inte behöver slösa bort pengar eller saker på en demon som det inte finns en chans att den kommer gå med dig. De demoner man har sen kan man frammana så att de tar upp de fyra platser man har fria utöver de platser ens två huvudkaraktärer tar upp. Det finns några skillnader dock. Dels så behöver inte demoner alltid lyssna på dina order, utan kan ibland gå lite sitt eget race om de inte håller med dig och de inte litar fullt ut på dig. Dessutom så blir demoner inte starkare allt eftersom du strider, utan du får istället skaffa starkare demoner om du vill att ditt lag ska kunna klara av svårare strider.
Men det viktigaste med demoner är att de inte är gratis att frammana eller ha med i sitt lag. För att frammana dem så får du betala en viss mägnd magicite, eller MAG, som ökar i pris ju starkare demonen är du vill frammana. Dessutom så får du betala en sorts hyra för varje demon du har i ditt lag. För varje steg du tar när du är inne i ett område du kan möta fiender på så får du betala för varje demon. Priset börjar mellan 1-3 MAG per steg och demon, men starkare demoner kostar mer även här. MAG får via strider, vilket också gör att varje strid plötsligt känns väldigt viktig att man inte springer ifrån. Det har ju faktiskt kostat en del att gå från den senaste striden till den här. Detta gör att man blir nästan känner sig tvungen att slåss, även mot fiender man annars gärna hade sprungit från eller undvikt att slåss mot på andra sätt.
Fusion och annorlunda butiker
Även om ens demoner inte blir starkare så blir en karaktärer det. Varje gång de går upp en nivå så får du bestämma vart du ska lägga en poäng på. Ska de bli starkare fysiskt? Starkare magi? Mer hälsa eller kanske mer tur för att kunna oftare få en lyckoträff? Det enda man bör tänka på är att den killen inte kan använda magi, och därmer inte har nytta av att bli starkare med magiska attacker. Eftersom det är demonen som tar över i strid så kan tjejen använda magi, och därför bör hon kanske fokusera mer på det.
Men för att få den mesta utrustningen som dina karaktärer behöver (demoner kan inte ha något på sig) så får man köpa dem i något annorlunda butiker. Efter att man blivit en erkänd demon-frammanare och får ett sorts ID för det, så börjar de vanliga butikerna i stan att låta en handla där. Det kan vara en konst-studio som har rustningar gömda bakom tavlorna, en hyrfilmsbutik med vapen bakom disken eller varför inte en bank som låter dig växla din MAG till yen? Butikerna ute i stan använder man yen i för att köpa saker eller hela ens lag, men när inne någonstans använder man MAG istället då det inte finns en bank att växla till yen där.
Värt att hacka sig till?
Om man tycker om många andra av spelen i SMT-serien så kan man nog tycka om det här med. Själv hade jag det svårt att komma igång med att spela det och när jag väl spelade så var det svårt att spela under längre tid. Men se det på den ljusa sidan, det gör ju också att spelet håller längre. Så länge man inte hackar spelet på riktigt och tar sig till slutet vill säga.
Recensionen ursprungligen skriven av Andreas Månsson