• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Rune Factory: Guardians of Azuma (Steam)

Min första upplevelse med Rune Factory och jag blir bländad av hur mycket jag gillar konceptet.

Ge bort din pensel och ta upp ditt hacka

Så mycket att göra, så litet tid

När jag börjar spelar Rune Factory: Guardians of Azuma är jag i en dröm. 2 vänner rider på varsin drake men de är inte vänligt sinnade längre utan de slåss för sina egna anledningar. Efter en duel vaknar Kaguya, min hjältinna upp i ett tempel med ett stort hål i taket. Kaguya föll från himmeln för ett antal månader sedan och hon har nu börjat att bli van vid livet i byn Azuma. En by välkänd för sina evigt blomstrande sakura-träd.

Eller så var det för 50år sedan, nu har deras stora Sakura-träd inte blommat på 50år och de pratar om att hugga ner trädet helt och hållet. Efter litet dramatik, en mörk drake och ett vitt ”lamm” senare vet jag anledningen till att byn håller på att gå under. Runor, som ger liv åt allt i vår värld har blivit absorberade av onda makter och efter en litet flashback om hur Kaguya är en Earth Dancer är det nu upp till mig att rädda land och rike.

Genom att plantera majrovor, rensa ogräs och återställa balansen för runorna.

Jag kan inte undgå att bli litet lyriskt glad över att karaktärerna, deras interaktioner och sättet som spelet framställs på är superbt, det påminner också väldigt mycket om Okami, men istället för att använda bläck för att återge fallna Sakura-träd sin forna glans har jag här gudomliga verktyg.

Därför är det intressant för mig som i princip bara sprungit runt och hjälpt bybor i Okami att få en extra chans att vara hjälpsam. Med en hacka planterar jag jord som jag sedan planterar majrovar och vattnar. Jag planterar egna Sakura-träd och underhåller hela byn.

Mot andra byar

För att hjälpa mina egna by att växa måste jag ge mig utanför och leta reda på arbetare, templet där jag bor har ett trasigt tak men ingen som kan reparera det. Ute på ”världskartan” och även i de nya byar jag besöker träffar jag på fiender och det är här spelets strider i realtid med enkla kombinationer av vapen och heliga verktyg gör mig litet missbelåten. Det är snyggt, följsamt och det finns mycket att hämta med uppgraderingar till dig som Earth Dancer och mera. Men den delay som jag upplevde när jag försökte undvika inkommande anfall var inte bra, eftersom jag oftast anfaller ”mot” fienden glömmer jag mig ibland och då ”undviker” jag anfallen genom att rusha rakt in i fienden.

för realistiskt

Jag vet inte riktigt hur jag känner med att spelet har tid som del. Olika tidpunkter för olika affärer att vara öppna. Att om jag inte sover så börjar jag efter ett tag att ta skada och sedan kollapsar jag.

Mina plantor som jag planterar för att få rovor behöver vattnas, de har en viss tid innan jag måste skörda dem annars så dör de. Visst kan jag använda min trumma för att återställa dem. Men då kanske jag måste använda RP som jag tänkt använda till något annat och så måste jag använda föremål eller äta mat för att återställa min RP.

Insamlandet av frön och annat sker snabbt och enkelt, man behöver inte sitta och trycka upprepade ggr utan man kan hålla in knappen.

Din bondesimulator

Rune Factory: Guardians of Azuma har i princip 2 delar. I ena delen slåss du mot monster och återställer runor till världen.

I andra så leker du bonde. Du bygger hus, planterar grödor, vattnar och odlar och ja, allt som du kan tänka dig. Här måste du planera vart du vill ha grödor, vart du vill ha gångvägar till byborna om du vill planera ett hus någonstans?

Du har så mycket att göra att tiden flyger, snabbt och fort och jag gillar allt jag kan göra.

I korthet finns det så otroligt mycket att göra och du har inte riktigt tid för allt. Så du måste planera och som ni vet är jag inte fullt intresserad av tidshantera minsta möjliga detalj. Det förstör inte så mycket som vad det gjorde i Atelier Rorona men ja. Det är inte min grej.

I sann anda av att jag känner igen mig. Du har även möjlighet att förbättra din ”relation” till många av de karaktärer som du möter. Vissa även så att du kan bli mer än bara ”vänner”. För livet som ensam vagabonde kan bli ensamt och att kunna spendera tid med en kär vän är bara bonus.

Det här spelet har så mycket att ge, men det kräver också sin investering i tid. Det är snabbt kul och om man bara vill koppla av och plantera och bygga upp byn så finns möjligheterna till det.

Jag ser fram emot att se när nästa Rune Factory kommer ut då Guardians of Azuma gav mersmak.

Det finns otroligt mycket att göra. Plantera, bygga, slåss, utforska, gräva. Karaktärerna är varma och kemin mellan de är underbar.

Att jag måste sova för att inte falla ner och kollapsa är inte riktigt min grej. Inte heller att butiker bara är öppna vissa tider på dygnet som innebär att jag måste tidsplanera precis allting.

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2025 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC