Min gamla ärkefiende R-type har nu fått en ”slutgiltig” version. Givetvis måste jag försöka ta mig förbi första banan…
R-type och min relation började på SNES. Super R-type hyrdes över en helg. Jag tänkte, jag klarar ju av Probotector på NES, hur svårt kan det här vara?
Ack så fel jag hade. Super R-type la mig över sina knän och knäckte mig fullständigt. Jag tog mig inte längre än andra banans boss.
Sedan dess har jag gjort ett par inkliv i serien vid tillfällen för att kolla. Ni vet hur det är, man tror sig vara äldre och visare och inte lika dålig spelare. R-type visar mig ännu en gång hur fel jag har.
R-type Final 2 har Budo imperiet åter igen invaderat och det är upp till dig som pilat att slå tillbaka dem, igen. Min första session med Final 2 är dock intressant då vi via en POV får se mig som pilot prata med besättningen då jag gör mig redo för avfärd. Olika val som ”tumme upp”, ”givakt” och mera gör känslan mer intim och introduktionen är avklarad, jag är intresserad!
Som Schmup har R-type de klassiska ”Force”, ett skydd som kan placeras bakom eller i fronten och som samtidigt är ditt huvudsakliga vapen. Ju bättre uppgraderad ”force” du har desto säkrare är du mot anfall direkt där du har den placerad. Du har även ett uppladdningsbart skott som gör enorm skada och ja, för de som spelat de tidigare R-type så är det ingenting nytt egentligen.
Spelet är som sig bör oerhört svårt och trots att jag spelar på ”Kiddie” svårighetsgraden, den allra lättaste så sparkar spelet mina rumpa och glädjs över det. Jag kan tycka att arkadupplägget med continues kan kännas litet konstigt år 2021. Men samtidigt så innebär det en mer kraftigare känsla av att man inte bara kan fortsätta utan att man måste lära sig. För man vill ju inte att Budo Imperiet ska ta över galaxen eller hur?
Hela delen med ”Final” antar jag hör ihop med att sedan jag spelade R-type sist så har vårt kära skepp fått genomgå en hel del förändringar. Eller alternationer är ett bättre ord. i R-Type Final 2 så har du möjlighet att välja och förädla ett av 99 olika skepp. 99 Skepp som du låser up genom att klara av banor och via den valuta som du får när du klarar av banorna. I början har du tillgång till 3 av de 99 skeppen.
Här blir jag överrumplad då de tre skeppen du kan välja att starta med alla har olika vapensystem. Olika laddade superskott och olika Force som beter sig på olika sätt. Vill du fokusera på mera träffsäkerhet och längre distans är en upplaga av skeppet det du ska satsa på, en annan variant fokuserar på skada i ett område.
När du sedan låser upp de andra skeppen så blir finjusteringarna större. Det ursprungliga skeppet vars laddade superskott var en rakt energi blir en målsökande hagelsvärm av laser.
Allt för att du ska kunna hitta just ”ditt” skepp att spela igenom det hela med.
Så tillbaka till min okunskap. Jag blir förbannad när vanliga skott går igenom min Force och dödar mig. För just det, ett enda skott eller att du råkar bli nuddad av en tentakel eller ett ynka litet frö som du knappt ser? Skeppet exploderar och du får börja om. Med ditt ouppgraderade skepp. Ibland från en check point som innebär att om du inte kan banan så vet du knappt inte hur du ska överleva.
Att snabbt börja om direket där du dog med sämre utrustning som många andra schmups gör hade i min mening varit en smidigare lösning.
Men men, det är mitt egna fel för att jag är en sådan dålig spelare. Men irritation gör inte saken bättre. R-Type Final 2 är ett utomordentligt spel i serien som alla som gillar R-Type kan njuta av.