Den andra volymen av klassiska NIS titlar är här med två oväntade titlar
ZHP: Unlosing Ranger VS Darkdeath Evilman
Med sin första visning på Playstation Portable blev jag smått överraskad av kvalitén till detta spel. Samtidigt förstår jag varför yngre jag inte köpte spelet då jag verkligen inte hade tyckt om det då.

ZHP: URVSDE är en roguelike gjord av NIS när de vinklade ut sig från de strategiska spelen och när de prövade andra genrer. I och med att en roguelike är beroende på att du blir besegrad och försöker igen så faller genren inte riktigt för mig.
Att spelet delar upp sig i två delar. En med bashantering och en för grottutforskning gör mig ingenting.
Bashanteringen är att bestämma vilka av de olika byggnader som du vill ha framme. Då du endast kan ha 3st byggnader framme blir det viktigt att beroende på vilken grotta du utforskar så vill du byta.
När du startar spelet har du bara en smedja, kroppsmodifikator och ditt hem, komplett med fru och dotter! Smedjan fixar din utrustning eller förbättrar dina vapen. Kroppsmodifikatorn hjälper dig att bli starkare när du får level ups och ditt hem innebär att du kan stoppa undan föremål, samt ha en fru som vill ha pengar och en dotter som inte gillar dig.
Grottutforskningen är helt slumpmässiga banor. Det är nu som spelet blir litet irriterande för mig. Du har hälsa och energi. Når din hälsa 0 blir du utkastad ifrån grottan. Fördelen med detta? Dina stats blir bättre beroende på hur många levels du fått hittils. Så om du börjar grottutforskningen vid basnivån 1 och blir besegrad vid nivå 8 så nästa gång du ger dig in i grottan har dina basstats blivit uppgraderade så att du egentligen är nivå 9.
Nackdelen med att bli besegrad är att du förlorar ALLT som du hittat i grottan. Pengar? Föremål? Utrustning? Allt är borta.
Samtidigt som du utforskar måste du hålla koll på din energi. Energi förbrukas när du går och attackerar. Hamnar energin på 0 börjar du istället att förlora hälsa.
Alltså behöver du ha föremål som återställer din hälsa, du behöver ha föremål som återställer din energi. Dessa kan du köpa i en butik eller hitta från besegrade fiender i grottorna. Men då du bara kan ha 10 föremål på dig under utforskandet så blir det frustrerande för mig att mikro kontrollera allting. Ok jag ska in i en grotta med en boss, grottan har x antal nivåer innan bossen kommer. Att då behöva gå till tidigare grottor för att skaffa föremål och utrustning som jag kan förlora när jag ger mig in och försöker besegra bossen är frustrerande.
Och för mig kan inte ens NIS galna karaktärer, vapenförmågor eller hur pass anpassningsbart spelet är rädda det. För de som kräver total kontroll och har allt satt mott sig, man är ju trots allt Unlosing Ranger, hjälten som aldrig ger upp! och då kan spelet vara roligt och intressant. För mig som hatar att varje gång jag gång in i en grotta befinna mig på lvl 1 så nej.
Makai Kingdom
Mwuhahahahahaha ni har kommit till spelet om Overlord Zetta, den bästa och starkaste Overlorden i hela kosmos! Bygga inför hans makt!
Tyvärr är Zetta inte speciellt smart och lätt att irritera, så när oraklet Pram förutspår att hans Netherworld ska förintas gör han allt för att profetian inte ska slå in. I sin ivrighet att hitta The Sacred Tome för hans Netherworld bränner Zetta sin värld och sig själv. Han lyckas överleva genom att binda sin själ till Sacred Tome och när han vaknar har han gått från universums mäktigaste Overlord till…
En bok. Som knappt kan förflytta sig och hans enda möjliga anfall är ge oss papperssår.
Så för att återfå sin forna storhet(och sin kropp) anlitar han oss. Som vasaller. Det är upp till oss att erövra alla närliggande Netherworlds i Zettas namn.
NIS gjorde verkligen ett utmärkt jobb att ta det system från Phantom Brave som jag fullständigt hatade och gjorde det till ett utomordentligt spel. Då mycket av spelet förutom att erövra allt inom synhåll innebär att du vill scanna av varje bana för att hitta föremål. Föremål som sedan blir basen för de nya eller gamla karaktärerna som du ”confine” till dessa föremål.
I grunden är systemet enkelt. Föremål som stenar har högt försvar och hälsa. Alltså passar de till front figurer som krigare medan en blomma har reducerat hälsa men högre magi och magipoäng, alltså perfekta för magikers.
Vid sin höjdpunkt var Zetta i princip ostoppbar. Han skaffade sig även en massa vänner även om han aldrig skulle erkänna det. Nu när han står inför sin största kris någonsin är det dessa vänner aka andra Overlords som kommer till hans räddning. De gör detta genom att skriva på honom och göra önskningar. Beroende på vem av de otaliga Overlords som skriver i Zetta ändrar det om hur den Netherworld som skapas ser ut. Storlek, fiender etc etc ändras.
Kompaniet som du kan skapa är roligt, charmerande eller bara konstig. Samma sak med vapnen, allt från de normala knivarna och yxorna till bomber, ballonger och tårta?
Makai Kingdom är otroligt beroendeframkallande och jag gillar det skarpt. Även om nackdelarna med ett så pass gammalt spel som Makai Kingdom i form av att man måste verkligen kämpa för att få erfarenhet och mana till sina karaktärer. Man får grinda, grinda grinda och grinda. Sedan när man skrapat ihop tillräckligt med mana så får man ”önska” sig något av Zetta. I gengäld så mördar Zetta den som gjorde önskningen och så får man chans att återfödas med starkare basparametrar.
Med olika slut, hemliga Overlords att rekrytera och det helt nya ”Petta Mode” så blev detta en kär återkomst.
Tillsammans blir de två spelen en bra blandning av strategi och roguelike. Båda spelen kräver dock sitt engagemang och kommer att bli både älskade och hatade av spelare världen runt.