Ny IP från NIS, en hit eller miss?
Poison Control är ett nytt IP från NIS, ett action och områdes lir där du som huvudperson blir uppäten i helvetet. Men du dör inte utan blir ett levande skelett och din kamrat Poisonette förstår ingenting.
Men hon har tappat minnet så det är ju förståeligt att hon inte förstår någonting. Inte ens sitt namn kommer hon ihåg utan vill bara bli kallad det generiska namnet Poisonette. De som lever i helvetet och har i uppdrag att förhindra att de monstruösa Klesha tar över.
Varför är det dåligt att Kleshas tar över och sprider sitt gift? Levande människor blir påverkade och kommer att utföra duma saker. Eller vad sägs om att du blir mobbad i skolan och även har problem hemmavid? För att inte skapa mer problem hemmavid börjar du istället tänka på hur du ska ”sudda ut” problemen. Alla. Problem. Ska. Bort!
Med eld. Massor av eld. Lyckligtvis har du då en snäll Poisonette som rensar upp allt gift som Kleshas spytt i ditt sinne, nere i helvetet och gör dig till en bättre människa!
Berättelsens grunder som ni hör är litet här och litet där. NIS vet hur man gör mörka berättelser och detta är nog en av de mörkaste jag sett på länge.
Om berättelsen i sig är väldigt mörk så är spelmomentet den klara motsatsten, hutschig musik, klara färger och run n gun över axeln. Att komma från Neptunia Virtual Stars till detta gör att man gör liknelser de emellan.
Ammunitionen är inte oändligt här. Utan varje skott räknas. Du har flera olika vapen som du kan uppgradera. Din start pistol om man så säger har obegränsat med skott, men du måste ändå vänta medan den laddar om. Du får hjälp med att sikta och det finns olika grader. Nivån som spelet själv vill att du ska använda gör att du automatiskt siktar in dig om du plockar siktet i närheten.
Du slipper att höra de tråkiga one-liners som Neptune och hennes kamrater sade efter varje skott vilket är ett stort plus.

För att göra det hela mer intressant och då ju spelet handlar om att bekämpa gift som av någon anledning gestaltas som stora pölar på marken kan du via en knapptryckning bli en hög med ben medan din länkade Poisonette springer runt och trallar till musiken. Allt gift som hon springer över när du sedan släpper en knapp blir neutraliserat.
Striderna blir på detta sätt litet sega. Du har en knapp för att undvika attacker men den känns i jämförelse med Neptunia Virtual Stars ditto väldigt seg. Fienderna är inte direkt aggressiva mot dig om du inte kommer in i deras siktlinje så du kan spana av läget ganska enkelt.
Att Poisonette kan utföra en närstridsattack nämns tidigt som ett alternativ då man inte har någon ammunition. Men jag lyckas bara genomföra detta kanske hälften av gångerna. Så jag vet inte om jag rikigt gillar det.
Musiken är nog den absolut bästa delen av spelet då jag gärna sitter och hummar med. Efter avklarad bana får du välja bland olika områden att bli bättre i, allt från empati till gift kontroll. Olika nivåer av dessa områden ger dig nya förmågor eller stärker upp de du redan har.
Poison Control är ett intressant koncept som blandar ”turf war” med action se-över-axeln skjutande. Tyvärr är genren inte riktigt för mig.