Ett JRPG från Studio Ghibli? Vad mer behöver man säga?
Ett barns fantasi
Inte så mycket på det som tydligt bär Ghibli-stämpeln. Har du sett en av deras filmer så kan du känna igen dig här, med en ung pojke, Oliver, som efter att ha förlorat sin mamma är alldeles utom sig av sorg. Men så efter att hans tårar fallit på hans docka, så vaknar denne till liv och berättar att en förbannelse hade förvandlat honom. Drippy som hans namn är berättar om en annan värld där hans mamma säkerligen ska kunna räddas. Så de båda ger sig ut på äventyr för att rädda Olivers mor och även den värld Drippy är ifrån.
Om jag ska hitta fel med upplägget och historien så kommer jag verkligen få leta, det finns inga direkta större fel. Så länge man tycker om ett äventyr i en magisk värld där många olika saker kan hända och om man inte har några problem med att spela som en ung pojke, så kommer man säkerligen tycka om spelet för dess story.
Slagsmål
Men det är när man tittar bort från Ghiblis magi som man kan se problemen. Jag kan lätt märka att mycket tid har lagts ner på stridssystemet med många kreativa fiender som man dessutom i de flesta fall kan fånga och använda själv. Men det är striderna själva som fått lida. I strid kan du välja mellan att antingen kontrollera en av de mänskliga karaktärerna, eller en av de tre varelser de har med sig. Vanligtvis är det bättre att inte köra som karaktärerna då de inte gör lika mycket skada och oftast tar mer skada från fiendernas attacker. Attacker väljer du från ett hjul, och efter att du valt ett alternativ så utför du den tills tiden då den är aktiv tar slut. Dessutom så finns det tre speciella förmågor som varje varelse har en utav, antingen så kan de blocka attacker under en längre tid, undvika attacker helt under en kortare tid eller så kan de förstärka deras nästa vanliga attack.
Det som jag ser som ett problem med det här systemet är att när man väl valt vad som ska göras så tar spelet över och du har ingen kontroll tills det att tiden för den attacken tagit slut. En del av striderna är att gå runt och plocka upp små gröna och blå bollar som ger lite liv och magi tillbaka, dessutom så är det bra att kunna undvika en större svepande attack mot en av dina allierade genom att gå undan. Men så fort du valt att attackera så måste du avbryta attacken om du vill kunna röra din karaktär igen. Spelet flyttar dig och attackerar automatiskt vilket känns lite stramt, personligen hade jag helst kunnat röra mig lite även medan jag attackerar och inte bara sitta där och glo.
Ett annat problem är de specialattacker som har en liten animation när den används. Om någon använder en sådan så avbryts allt annat. Om man laddade upp en magisk attack och var nära att använda den så får man nu börja på nytt med att ladda upp den. Än värre är det om man använt en magi för att återuppliva någon. Inte nog med att den tar lång tid att ladda upp, även när man använder den så tar den lång tid att verka. Om en specialattack skulle användas efter att man använt magin men innan den verkar så så kommer den inte verka eftersom den avbryts, men eftersom du redan använt den så måste du vänta en väldigt lång tid på att få tillgång till den igen. Detta problem gäller specialattacker från både fiender som allierade.
JRPG-typiska inslag
En sak som jag gillar med spelet är att man har en världskarta att röra sig på likt många gamla JRPGn. Alla fiender man möter ser man direkt ute på kartan och i de olika områden man besöker. Man får senare även tillgång till olika sätt att ta sig fram snabbare. Andra saker som finns med som är vanliga i andra spel i genren är alkemi, där du blandar lite saker för att skapa nya vapen, utrustningar, mat och liknande. Vapnen och utrustningen kan du sätta på dina karaktärer och dina monster.
Maten ger man till sina monster som kan öka sina attribut och hur mycket de tycker om dig. Man kan dessutom mata dem med speciella klot som får dem att utvecklas om de är tillräckligt hög nivå. Det gäller bara att klotet är av samma typ som monstren. Alla monster kan vara en av fyra olika typer, varav varje typ dessutom har en ovanligare variant. Tre av typerna är starkare mot en av dem och svagare mot den andra. Den fjärde är varken stark eller svag mot någon men den är väldigt ovanlig.
I varje stad så finns det också ett gille där du kan få sidouppdrag att göra. Det kan vara att du måste fånga ett visst monster eller hitta en viss sak. Ett av de vanligaste uppdragen använder känslosystemet som spelet har. Många du möter kommer ha en del av sin själ stulen i form av en känsla som saknas. Det kan vara en person som inte har ork att göra något, någon som inte kan vara återhållsam eller någon som inte kan vara snäll. Då får man leta upp någon som har mycket av den känsla som saknas och låna lite av dem.
Ghiblis magi
Utöver att Ghibli för det mesta berättar väldigt bra historier så är de även kända för en väldigt skön stil med bra musik. Detta gäller även i Ni no Kuni där man lyckats väldigt bra med att tolka deras still i 3D. Musiken står Ghibli också för och det känns verkligen som ett magiskt äventyr när man hör den.
Över lag så är Ni no Kuni ett väldigt starkt spel. Det finns mycket att göra och för den som verkligen vill ha alla monster så kan man hålla på i många timmar. Stridssystemet hade kunnat varit lite bättre, men det fungerar för det mesta och när inget går fel så är det faktiskt riktigt roligt. Tycker man om Ghibli och spelar mycket spel så är detta helt klart värt att skaffa.
Recensionen är ursprungligen skriven av Andreas Månsson