Ett nytt IF-spel med hjältinnorna från Neptunia universumet. Denna gång får de besök av flera av de framstående ninjorna från serien Senran Kagura för att skapa det ultimata ninja-spelet?
Vad finns att säga? IF och Compile Heart ger sina gudinnor ännu en roll. Ninjor för att vara exakt och medan den charmiga atmosfären i spelet ligger på max, mera animationer för munnar och ögon i dialogen som fortfarande framförs på ett klassiskt 2d vis, men nu med mera animationer än någonsin tidigare.
Jag ser tydliga tendenser från företaget att de vill förbättra upplevelsen på alla sätt som de kan. Därav att de bjuder in ninjorna från Senran Kagura-universumet i ett försök att ge alla något som de vill ha. För mig är det dialogen som driver mig och jag drar på smilbanden då det pratas om hur Blanc kanske har stött på sina största motståndare någonsin (hon är nästan rak som en planka medan alla andra är storbystade för att säga det minsta) eller när det påpekas att minnesförlust är något som huvudpersonen alltid har rätt att ha! En pik till det första Neptunia-spelet där Neptune själv efter en mindre lyckad landning fick minnesförlust.
Om dialogen är bättre än någonsin. 2d dialogen mer en frisk fläkt än någonsin tidigare så har tyvärr för mig inte resten av spelet fått samma finess. Banorna där du styr Neptune, Asuka och de andra karaktärerna ser otroligt snygga ut. Musiken är trevlig och funkar, fienderna är roliga att se när de dyker upp och sedan börjar det sämre.
Du styr 2 karaktärer på dessa ”banor”, karaktärer som du valt ut själv genom att välja en ledare/partner. Varje karaktär har sitt egna vapen som gör att deras stil i attackerna blir varierade. Men i korthet är det att du sitter och trycker på en knapp för att göra combos. Om du ser hur fienden bakom dig gör ett utfall kan du använda dig av en shuriken eller kunai för att göra ett litet bakåthopp för att undvika den inkommande attacken.
Mer vanligt blir det dock att du tack vare kamerans närhet till din rygg inte ser vad som sker bakom dig, vilket innebär att om du missar en fiende så har de fri lejd att smyga upp bakom ryggen på dig.
Det känns som att IF och Compile Heart gjort ett försök att förnya sina system för strider i realtid men de lyckas inte riktigt. Alla detaljer i sig är hur snygga som helst, men när du upptäcker att du har en normal attack som du kan få 4 attacker i rad med, 4 special moves (som du kan byta ut i takt med att du går upp i nivå), en distans attack i form av kunai(status attack) och shuriken (fysisk skada), en guard knapp som gör att om du försvarar dig perfekt så tar du mindre skada och fyller på din stamina bar och så en knappt för att undvika inkommande attacker som kostar stamina att använda.

Striderna blir på grund av detta tråkiga i längden. De saknar tempo och förutom bossarna på banorna så står fienden nästan alltid bara och tar emot stryk. Fiendefloran är fräschare än vad jag väntat mig men det är bossfighterna som man ser fram emot. Och de blir snabbt ett moment av att veta när du ska använda din stamina för att göra rusher in för att göra skada och sedan ut igen för att undvika bossens attacker.
Där vanliga fiender blir avbrutna när de blir träffade av dina egna attacker så har bossarna inte detta handikap utan det är närmare det motsatta som gäller. De kan utan problem avbryta din kombo och påbörja sin egna.
På grund av detta tillsammans med att ditt sätt att röra dig på är segt som sirap så blir Neptunia X Senran Kagura ett mycket trevligt spel om än något långsamt i banorna.
Att sitta och meditera i tvivelaktig baddräkt på en badboll i form av en persika balanserandes gör inte det hela bättre för mig. Typiskt både Neptunia och Senran Kagura dock att ha ett sådant moment i spelet. Att du kan styra med både den inbyggda gyron eller med knappar gör i alla fall något rätt.
Neptunia X Senran Kagura: Ninja Wars visar på att Neptune och hennes vänner verkligen kan göra precis allting och få det att funka spelmässigt. Men jag skulle hellre se att de fokuserade på att istället för att slänga in Neptune och hennes vänner i alla händeliga scenarion och genrer verkligen verkligen tog notis om vad de ska göra. För med alla dessa utflykter. Om de tar all erfarenhet de har haft av dessa utflykter med shoot em ups och taktiska äventyr och för fjorton gånger remakes?
Jag tror de skulle kunna göra ett riktigt ordentligt Neptunia-spel som soppar mattan med allt vi sett tidigare. Tills dess så får vi dessa pröva på spel i varierande och skiftande former. Alla med rolig dialog med interna skämt om konsolindustrin eller om storbystade vänner eller ovänner.
Som i slutändan inte på något sätt är dåliga, men när man tänker på vad de kunnat vara så blir i alla fall jag litet ledsen.