Om du skulle ta över världen, hur skulle du göra då? Kriga? Eller göra som Chou-chou kanske, använda världens sexuella fantasier för att charma världen till din sida?
Chou-chou och Syrma
I Mugen Souls Z introduceras Syrma, en av de tolv ultimata gudarna som vaknar upp på en av de tolv världarna. Efter att ha sovit i en likkista ett okänt antal år så känner hon nu att hon har ett uppdrag, att hon måste hitta de andra ultimata gudarna och “låna” deras krafter.
Samtidigt så har Chou-chou tagit sig från sina sju världar till dessa tolv för att ta över dem. Efter att ha släppt av alla hennes underhuggare (förutom en, Ryuto) i varsin värld så stöter hon på Syrma. Syrma och Nao, en hjältinna som hon stöter på, försöker slåss mot inkräktarna men får storstryk då Chou-chou är på en väldigt mycket högre nivå. Hon bestämmer att Syrma och Nao nu är hennes underhuggare och allt deras är nu också hennes. Hon blir nyfiken på likkistan som Syrma bär runt och lyckas få upp den. Dock borde hon kanske ha lyssnat på dem andra och inte lekt runt med den. För vips blir hon indragen , täckt av suggestivt slime och alla hennes krafter blir utsugna och överförda till Syrma. När hon väl kommer ut så är hon så liten att hon får plats på Syrmas huvud. Chou-chou tvingar Syrma till att nu ta över världen i hennes ställe och att ta kraften från alla andra ultimata gudar så hon kan få tillbaka sina krafter. Eftersom deras mål verkar gå hand i hand så börjar dem resa runt de tolv världarna för att erövra allt samtidigt som de tar alla gudars krafter. Detta för att Syrma känner på sig att de måste det, annars kommer något hända som antagligen är dåligt.
Mugen Souls+
Har man spelat det första så är man ganska införstådd i hur det andra spelet fungerar. Allt förklaras steg för steg medan du spelar. Även om det finns många saker man kan göra i Mugen Souls Z så är takten du får tillgång till dem lagom för att man ska ha en bra koll på vad man gör. En enkel beskrivning av hur det hela går till är att man tar sig till en värld, utforskar och letar efter scener att se, kistor att öpnna och monster att slåss mot.
Strider är turbaserade där den som har turen har ett område den kan röra sig runt i, använda attacker, använda saker eller använda specialattacker som antingen träffar en eller ett område som kan ha flera i. Vissa attacker kan även skjuta iväg fienden som då kan träffa karaktärer på plan eller kristaller för ännu mera kaos. Kristallerna har olika effekter på stridsplanen som kan vara av nytta eller hinder för dig. Det finns egentligen ännu mer till striderna än så, men det vore enklare att spela själv än att förstå sig på det i textform. Det jag kan säga är att det lätt blir kaotiskt under striderna i spelet.
MOE!
När det gäller att ta över världarna man besöker så måste man hitta platser som markeras med hjärtan på kartan. Där kan man sen göra det som “världen” vill för att ta över den. Det kan vara att man måste ge den pengar, ha dödat mer än en viss mängd fiender, ge bort ett föremål eller använda sig av Moe-systemet. Moe i Mugen Souls Z går ut på att Syrma kan ändra skepnad till en av 8 fetischer. Hon kan bli sadist, massochist, hyper, klumpig/huvudet bland molnen, artig och så vidare. När man valt rätt fetisch för jobbet så får man välja en av tre fraser som man tycker passar in. Detta gör man tre gånger för att få tre fraser (som slumpas fram när man ska välja dem) som man tror passar in på fetischen och det humör den man använder Moe på har. Gör man rätt så tar man över den punkten på världen, och tar man tillräckligt många så tar man äver världen.
Man kan även använda Moe på fiender för att ta över dem, då förvandlas dem till Shampurus som är Chou-chous undersåtar. De ökar ditt skepps status och dina Moe-förmågor. Utöver att slåss mot fiender och bossar med dina karaktärer så kan du även slåss med Chou-chous skepp. När en sådan strid har börjat så väljer man för varje runda vad som ens skepp ska göra. Någon som kommenterar på striden säger något innan man väljer som kan vara en ledtråd till vad fiended håller på att göra. Detta är till för att hjälpa en välja, då stridssystemet fungerar lite som sten-påse-sax, fast med fler alternativ för var av de tre. Du har de olika sätten att försvara dig på, som slår vanliga attacker. Sen har du penetrerande attacker som går igenom försvar, och så vanliga attacker som fungerar bra mot de penetrerande. Skeppsstrider är roliga i teorin, men ofta blir de väldigt stela. Ledtrådarna för vad som fienden ska göra härnäst är ofta väldigt tvetydiga och svåra att följa, vilket gör det svårt att säkert veta vad som är bäst att göra. En ledtråd kan exempelvis betyda antingen en vanlig attack eller en penetrerande. Försvar är ju bäst mot vanliga attacker då man kan reflektera skadan, men om det inte är en vanlig attack så tar man istället full skada. Under historiens gång så sker det inte så många sådana strider dock, utan det sker mer i ett specialområde du kan nå i din skepps-stad.
Inget skepp utan ett badhus!
Butiker och annat hittar man i den lilla “staden” som finns ombord på skeppet. Där kan man köpa och uppgradera ens utrustning, skapa generiska lagmedlemmar, köpa föremål och bada. Bada har en stor i spelet då det är ett sätt man kan öka sitt lags förmågor under strid temporärt, dock endast under en resa till en värld. Man väljer ett shampoo och en tvål, som tillsammans bestämmer hur mycket och vilka förmågor som blir starkare. Men det viktigaste man kan hitta i staden är Mugen Field. En person kommer tillslut till skeppet och sätter upp en portal till en annan värld, där man helt enkelt slåss tills man antingen flyr ut med vissa föremål eller når till ett stopp. Man kan låsa upp stopp på våning 10, 30, 60 och 100, där 100 är den sista våningen. Varje våning är en strid, där stoppen är ett litet område med en butik för uppgraderingar och en boss.. Var tionde våning så möter man också en boss, alla andra våningar är vanligast en strid, men kan även vara att något konstigt händer eller en skeppsstrid. Vill man få det bästa slutet i spelet, eller bara allmänt träna så är Mugen field definitivt en viktig plats att utforska. Butiken med uppgraderingar är också det enda sättet att öka hur många nivåer karaktärerna kan få med mera.
Pigg musik och ett färgglatt utseende
Musiken i Mugen Souls Z är väldigt medryckande. Det finns fler än en stridsmelodi vilket jag tycker om, det gör det mindre monotont att lyssna på. De flesta av låtarna är, med brist på bättre ord, väldigt Japanska. De är glada, galna och annorlunda. De passar dock väldigt bra med spelet och den grafiska stilen. Alla karaktärers 3D-modeller är i form av chibis, vilket är i mer enklare, barnsligare drag. Något jag tycker om med 3D-modellerna är att varje vapen man kan ge dem också har sitt eget utseende. Man kan dessutom sätta på dem kläder för att ändra hur dem ser ut. Porträtten vi ser när de pratar är mer detaljerade och personliga. Då det är många scener och många diskussioner i spelet så kommer man bli väldigt van vid porträtten, som kan ändras lite medans de pratar. Är man van vid spel från NISA och Compile Hearts mm. så är man van vid det här, vilket jag personligen tycker är väldigt snyggt. Många av världarna man besöker är väldigt varierade, även om en del kan också likna varandra en del.
Rekommendationen (opatchad)
Att rekommendera att köpa det här spelet är svårt. Striderna är kaotiska och det finns väldigt mycket man måste lära sig för att på riktigt kunna ta del av spelet. Det är dock inte så svårt och eftersom det introducerar nya koncept allt eftersom så är det inte omöjligt att ta till sig. Att bemästra spelet tar dock enormt mycket tid. Om man är en van spelare av genren och gillar nichade JRPGn överlag så skulle jag dock säga att Mugen Souls Z säkert är värt din tid. Innan jag spelade spelet så var jag väldigt tveksam till om det verkligen vore kul. Nu när jag har kört det så vet jag att det är ett av de roligaste JRPGn jag spelat under denna generation, dess humor och dess komplexitet var välkomnande.
Dock så måste jag komma med en varning. En patch har blivit annonserad, och lär komma någon gång under Juli/Augusti 2014. Anledningen till att jag ens nämner detta är för att jag hoppas att denna patch kommer lösa ett problem som i mina ögon håller tillbaka spelet avsevärt. I Mugen field finns det nämligen en väldigt hög risk att spelet låser sig och man måste stänga av sin PS3a. Det sker inte alls ofta i början men allt eftersom man börjar bli starkare så sker det oftare, då det verkar som att låsningen har med en typ av boss att göra som man kan möta i Mugen field på måfå. Eftersom Mugen field är en väldigt viktig del av spelet så känner jag att det är viktigt att känna till detta innan man bestämmer sig för ett köp. Resten av spelet fungerar dock bra och en patch är som sagt utannonserad. När patchen är ute kommer även denna recension att förmedla det. Men med eller utan patch så kan jag ändå lova att Mugen Souls Z är ett vädigt kaotiskt och underhållande spel för den som gillar komplicerade JRPGn!
Recensionen är ursprungligen skriven av Andreas Månsson