Pussel, psyktest, ego och strategi. Vad i helskotta har jag gett mig in i?
En skola avskild från resten av världen, där studenter och lärare när de spenderar tid i dimma blir galna och mystiska telefonsamtal som förflyttar dig till en annan värld där du måste visa ditt ego för att överleva.
Monark, från Lancarse som tidigare jobbat på bland annat SMT IF visar upp en galen sida. Blanda in de sju dödssynderna och en mästerlig berättare så har man ett recept som bara saknar litet bra musik för att bli en bästseller.
En skola med problem

Ingen vet varför skolan blev avskild från resten av världen, rektor och hennes man garanterar att maten inte är något problem så de bör göra sitt bästa för att lösa problemet med att ta sig ut i resten av världen igen.
För att göra detta måste de som slutit pakter med daemons besegras och deras regentskap brytas. Jag säger regentskap då det känns som en passande beskrivning med ett namn som ”Monark” och att du som spelar själv bär en kungaskrud och krona.
När jag utforskar de olika byggnaderna i skolan blir jag litet besviken. Jag styr min avatar som jag döper och kontrollerar. Jag svarar på frågor för att fastställa hur mitt ”ego” ser ut. Men även när Lancarsae försöker att göra saker och ting mer exklusiva så känner jag inte att de olika byggnaderna innebär någon större förändring. Det är mestadels korridorer, stängda dörrar och klassrum. Visst besöker jag ett datarum eller AV där de spelar en film men resterande tid spenderar jag med att springa i korridorer och leta ledtrådar.
För att jag ska kunna hitta den kristall som representerar den nuvarande regentens authority (en specifik per byggnad) måste jag leta i rum, lösa pussel då jag måste ta mig in eller ut ifrån rum som blir låsta eller där någon har låst in sig.
Allt medan en mätare för ”galenskap” sakta men säkert ökar. Når den 100% är det samma som Game Over men jag blir utan att förlora något bara transporterad till skolans skolsyster. Sedan är det bara att försöka igen.
Skamset måste verkligen rekommendera att man spelar Monark vaken. Är man litet trött missar man enkelt detaljer som löser pusslen för dig. Jag spenderade nog 4h med att springa omkring och leta och att pröva olika sifferkombinationer innan jag löste det problemet. Som jag skämdes när jag löste det.
Taktiska strider
Monark sköter sina strider på små banor där du kontrollerar ett minimum av 3 karaktärer. Hur många som är max? Återstår att se. Som regent är det alltid viktigt att du överlever för om din avatar är besegrad är spelet över. Försök igen.
Jag erkänner, jag har inte fullt begripit mig på systemet. Du betygsätts efter vad du gör under striderna och hur många omgångar du tar på dig. Få omgångar ger bonus men om du tar din tid så kan du straffas för detta. Samtidigt så innebär de flesta av dina specialförmågor att din galenskap ökar, når du 100% förlorar du kontrollen över den karaktären och efter 3 rundor så går karaktären inte att använda längre. Men ökar du på din focus och sedan via din förmåga som Regent att dela status med andra så blir du upplyst och för en statusbonus och tillgång till speciella förmågor som du inte tidigare hade åtkomst till.
När jag är för stark för fienden tack vare att jag levlat upp så får jag en dålig bonus. När jag knappt överlever men har spenderat rundor för att bli upplyst så får jag en enorm bonus? Så jag förstår inte detta system alls.
Det jag tycker är bra dock är att fienden om du anfaller från fronten kommer att kontra dig. Placera dina karaktärer rätt så kan du dessutom skapa en serie av attacker i följd som innebär att skadan blir enorm. Det märks även hur dina kamrater, dels andra elever på skolan eller dina ”vessels” är byggda för specifika saker. Min vessel soldat Gluttony är en stark anfallare men tål inte att man tittar på denne. Nozomi, den första eleven jag slår följe med klarar av att ta stryk men hon är litet svag när hon anfaller fysiskt.
Dina vessels är verkligen där spelet fokuserat. Du kan ge de nya utseenden, skifta färg, ge dem olika delar av utrustning som skiftar deras utseende. Utrustningen kan dessutom ge de nya förmågor som stärker deras svagheter eller fokuserar på deras styrkor.
Ett dumt level up system
För att gå upp i level måste du använda Spirit, detta är något du använder för att lära dina karaktärer olika förmågor. I samband med att du lär karaktärerna nya förmågor går karaktären upp i nivå. Vilket känns konstigt. Varje karaktär har ett unikt träd med förmågor som hen måste lära sig i en viss ordning, ibland måste du även ha uppgraderat en tidigare förmåga för att kunna lära dig den nya.
Att spirit dessutom då delas mellan dina karaktärer? Gör att du antingen måste grinda strider tills du nästan tröttnar på dem om du inte förstår striderna som jag eller så får du sådana enorma mängder med spirit för att du förstår systemet och då blir det genast enklare.
Mot en kostnad av 20% kan du nollställa karaktärens träd av förmågor om man vill gå en annan väg eller spendera de på andra saker.
En thriller
Om utforskandet av skolans byggnader känns simpelt och repetitivt så är det musiken och stämningen som gör mig orolig. Musiken skapar en sådan enorm stark stämning att varje steg i dimman känns som en utmaning. Kommer någonting att hända? Vem var det som skrek? Vad var det för gutturalt läte jag precis hörde bakom mig? Vem är det som behöver hjälp? Varför luktar det där skåpet så otroligt äckligt?
Berättelsen och informationen som du får och ibland måste ta reda på för att lösa de pussel du har framför dig? Det är en otroligt känsla som sakta men säkert byggs upp. Jag blir illamående när jag får läsa utspridda notiser där två bästa vänner sakta glider ifrån varandra. När man sedan hittar en av vännerna stående framför ett skåp som luktar otroligt illa är det inte svårt att se vad som har hänt och kväljningarna kommer.
Monark lyckas på det här planet otroligt väl och de olika regenterna man letar efter har alla antingen en väldigt skev världsbild eller är bara rent dumma i huvudet och man vill bara slå dem i skallen. Jag tror inte jag varit så äcklad och velat slå någon tv-spelskaraktär så mycket som vad jag har i Monark och det är ett utomordentligt betyg.