Grottutforskande i första-persons-vy är väldigt populärt. För oss som inte är frälsta finns det väldigt litet att hämta.
MeiQ är Idea Factorys första försök på grottutforskande i första-persons-vy. Mycket av det som man kommit att bekänna färg hos IF och Compile Heart finns med. Tjejer i alla dess former, från stora dubbel-D till flat. Med sig har de alla en unik personlighet som höjer spelet och dialogen mellan dem hör till spelets höjdpunkter. Som grottutforskande är det mycket man känner igen från andra spel, olika grottor har olika system, allt från att falla ner i stora hål till att teleportera sig. Det är i striderna som de störa skillnaderna inträffar då man istället för att bara styra ens karaktärer har tillgång till ett stort utval av väktare. Varje väktare har ett element som eld, vatten, jord och är stark respektive svag mot andra element. Vilket innebär att om man inte passar sig så kan man få rejällt med stryk.
Spelet har en normal och hard svårighetsgrad. Hard måste vara tilltänkt för en andra genomspelning då jag för mitt liv inte kan se hur man ska överleva denna svårighetsgrad vid en första genomspelning. Fienderna gör både en och två gånger din maximala hälsa med en enkel attack. Så de som vill ha en utmaning har verkligen något att bita i. Oss andra är det mer skrattretande att se hur enkelt fienden slaktar dig som spelare.
De som gillar en rejäll utmaning och utforskande i första-persons-vy med möjlighet att välja och vraka bland om inte tusen så hundra möjligheter för att skapa sin högst personliga väktare har ett givet spel att hämta. För oss andra så finns det inte så mycket att göra än att skratta åt dialogen.