Med tillagt VR innehåll hoppas IF att vi ska återvända till Megadimension Neptunia VII.
I min förra recension av detta spel så tyckte jag att spelet var charmigt men det hade några problem som gjorde att upplevelsen förstördes. Samma gamla vanliga med att fiender plötsligt blir superstarka utan förvarning och så vidare.
Jag har inte återvänt till Megadimension Neptunia sedan dess och med denna version så blir jag litet fundersam på riktningen som IF tagit serien. Det ska sägas att Megadimension Neptunia VIIR med ett skämt om ”VR” alltså Virtual Reality i titeln är en väldigt stor uppgradering från dess grund-spel.
De har lagt till VR sektioner där du som ”spelare” på tu man han får spendera litet kvalitetstid tillsammans med de fyra Gudinnorna. Alla med deras respektive personligheter och val av ämnen att diskutera. Då jag inte äger någon VR utrustning fick jag spela utan. Dessa sessioner där de är mer öppna och verkligen ger dig val för att föra diskussionen vidare är intressant. Det är väldigt tråkigt att jag bara kan svara ja eller nej på deras frågor. Att jag då dessutom via handkontroll måsta nicka eller neka med ett virtuellt ”huvud” känns bara löjligt.
Det är en rolig grej och något som jag önskar att de utvecklat vidare.
Striderna är nog det som förändrats mest. Tidigare lärde du dig attacker och sedan fick du som spelare skapa kombinationer av attacker som enklast kunde liknas vid Xenogears system. I VIIR får du välja attacker via knapptryckningar och skapa attackkombinationer på så sätt. Något som jag inte uppskattar då det blir väldigt snabbt tråkiga att behöva sitta och trycka på samma attack gång efter gång och sedan acceptera att det är denna ordning jag vill anfalla i.
På samma sätt måste jag efter att ha anfallit eller när jag vill avsluta min ”tur” bestämma vilken defensiv förmåga jag ska använda. Jag förstår tanken och uppskattar tanken att kunna välja att bara försvara, ta en träff och sedan kontra och så vidare. Men utförandet lämnar mycket att önska. En separat menu där jag får välja vilken förmåga som ska användas defensivt och sedan ökar man på stridens snabbhet och tempo hade varit bättre för mig.
På grund av mitt ogillande av stridernas förändring har jag inte kunnat djupdyka och leta efter mer skillnader. Det finns säkerligen saker som jag fullständigt missat och det är synd för jag gillar verkligen miljön och berättelsen som skapas.
Megadimension Neptunia VIIR är en utomordentlig förbättring av dess original. Men det skapar på samma sätt nya problem som om du inte gillat dem i andra IF spel så är detta inget som du kommer uppskatta.