• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Majogami (NSW2)

I en mörk värld av papper skär Shiroha sina minnen tillbaka.

Shiroha vaknar upp i en värld hon inte känner igen. Bredvid sig svävar det en talisman av papper som benämner sig Shiori, hennes far. Tillsammans börjar de att utforska världen och möts snart av hemska monster, gjorda av papper. Shiroha har hittat sitt svärd Kamikiri och hon lyckas snabbt besegra dem.

Majogami är ett väldigt vackert spel, mörk med kusliga häxor kallade Craft Witches som styr världen med sina mörka behov. Den första häxan jag träffar på är Karma, som gillar att samla på fingrar.

Jag fastnar direkt för den artistiska känslan. Hela världen är gjord av papper och väldigt kuslig och grafiken och musiken gör sitt absolut bästa för att även de framhäva känslan av att någonting inte direkt står rätt till.

OM jag verkligen gillar den artistiska sidan av Majogami är det Shiori, den flygande talismanen som görs till spelets maskot som är litet frustrerande. Varje gång jag blir träffad av en motståndares attack måste inte Shiori utbrista ”Shiroha! Hur mår du?”, ”Shiroha!” och liknande. I en värld fylld av monster som vill attackera dig behöver jag inte ha en dialogruta som stör mitt fokus.

Striderna är snabba och effektiva och får mig att tänka på Muramasa. Jag har min vanliga kombo, jag har en speciel Setsuna som gör att jag siktar in mig på en fiende och sedan flyger genom dem. Perfekt om man har ett rum som man snabbt vill ta sig igenom, utforska nya platser som man inte kan nå genom normala hopp och så vidare. Med rätt tajming går det även att undvika motståndets inkommande anfall.

Uyuha och hennes butik Etcetcra

Ju mer jag spelar desto starkare blir jag, Shiroha lär sig nya förmågor, får nya former som ger henne andra förmågor som ger henne fördelar när det så krävs. Jag hittar en butik med en charmig ägare vid namn Uyuha där jag kan köpa nya förmågor, föremål, andra talismaner som ger mig ökad hälsa eller gör så att jag kan återuppstå om jag skulle falla hädan i strid.

Där jag väljer vilken bana jag vill spela får mig att tänka på Bayonetta med en kontrollerbar docka. Jag får även mer intressant information ju mer jag utforskar banorna, då jag öppnar kistor som öppnar upp dialog mellan Shiroha och hennes kamrater. Dessa kistor är dock i princip en gång enbart så om man skulle missa att hitta en kista vet jag inte om man kan starta om banan för att hitta den. Det känns inte som så med hur det är skrivet i alla fall.

Vill jag mäta mig med andra människor finns det ett Trial-läge, utmaningar där jag ska besegra fiender på snabbast tid möjligt bland annat. Vill jag kan jag göra detta online och mäta mig mot andra spelare (jag är inte intresserad så jag provade inte).

Majogami börjar med att Shiroha möter en Craft Witch som slåss med en stor sax. När hon sedan vaknar och har tappat minnet men hon kan återfå sitt minne genom att besegra andra Craft Witches för att skaffa kort kallade Recarte som ger hennes delar av sitt minne tillbaka kan man ju börja undra om inte den där häxan med sin stora sax klippt Shiroha sönder och samman. Shiori vet också mer än vad han berättar så ja. Jag har sett detta scenario förrut och jag är inte speciellt imponerad.

Röstskådespeleriet är superbt och jag gillar liksom att bara springa runt och lyssna på musiken. Jag har väldigt svårt att berömma Majogami tillräckligt för sin stil, sin kusliga art direction och de olika häxorna som får det att krypa i skinnet på mig. Spelet är snabbt och kontrollerar riktigt bra. Ju mer du spelar desto mer reaktionssnabb blir du och starkare gör du Shiroha.

För att vara mitt första sidscrollande äventyrsspel på bra länge har Majogami varit en helt otroligt positiv upplevelse. Rekommenderas starkt.

Skrämmande miljöer och ett superbt soundtrack som gör det till ett rent nöje att utforska, lösa pussel och slåss.

Berättelsen är inte ny, jag såg flera "shockerande revelationer" tidigt. En nackdel med att vara gammal där spel varit ens största intresse genom livet.

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2025 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC