• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Hyperdimension Neptunia: Producing Perfection

En spinoff från IF och Compile Heart där gudinnorna ska tränas att bli idoler? Vad hittar de på härnäst?

När jag först hörde talas om detta spel så tänkte jag: Mjölkning av pengar på känt varumärke. Just detta är något som jag ogillar skarpt så spelet försvann under min radar. När jag nu ska recensera det så förstår jag varför spelet försvann väldigt fort från min radar.

Förutfattade meningar

När jag ser idolspel till musik så tänker jag på Hatsune Miku, en virtuell idol som blivit oerhört stor. De spel som hon medverkat i har varit rythmspel där du ska trycka på knappar som syns på skärmen i takt till musik. Lyckas du hålla tempot och rythmen blir du belönad.

När nu Neptune och de andra gudinnorna ska tränas till idoler blev jag förundrad. Ska jag fasta i detta idolträsk som så många andra gjort eller kommer jag att klara mig från att bli beroende av att träna mina gudinnor till de perfekta idolerna?

Innan du ens börjar spelet kastas du in i en förklaring av vad de olika spelsätten innebär. Allt från att ta gudinnorna till toppen som idoler till att bara spela igenom redan avklarade scener och låtar.

Story läget innebär att du i sann visuell novell anda får läsa massor av text. Valen du gör består i av vilken form av träning din gudinna ska göra eller om hon ska framträda inför folk eller göra PR-stunt ute på gatan.

När jag läste detta så fick jag stora bilder från Idol Masters, ett idol spel i Japan där du får genomföra träning med dina idoler. Du kan misslyckas i dessa övningar. Här i Producing Perfection så står det bara att du gjort ett bra jobb och så förstärks dina gudinnas status i området som ni tränade. Besvikelsen är total för min del.

Framträdanden då? Att se gudinnorna dansa och sjunga är ju något att se fram emot? Med spelmoment som Hatsune Miku? Måste ju fungera då den typen av spel är riktigt populära. Tyvärr blev jag även besiken här då allt jag får göra under deras framträdanden är att bestämma vilken form av scen effekt som ska utföras. Varje sceneffekt påverkar publiken olika och du har max tre att charma publiken med per framträdande. Din lista med scen effekter ökar ju längre du kommer i spelet men det räcker inte. Jag blir inte charmad av de effekter jag hittar.

Ett barbie-spel

Största behållningen för detta spel? Att låsa upp olika kläder för dina gudinnor och sedan försöka hitta den “bästa” utseendet för din smak och sedan låta gudinnan sjunga solo eller i grupp.

Musiken är bra och catchig så hela spelet känns som bortslösad potential. Det kunde blivit så bra men de valde en annan väg och det här är resultatet. Gillar man att se en karaktär dansa exakt samma steg med litet annan hårfärg och kläder så visst funkar det. Men för mig så vill jag verkligen ha mer av ett spel som detta.

Inte ens den oerhörda komiken i dialogen kan den här gången rädda spelet. Jag vänder mig bort i avsky. Det här spelet var ingenting för mig.

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2022 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC