Ett otroligt vackert spel med till en början otroligt stora kontrollproblem.
När jag först startade upp FireFly blev jag förskräckt. ”Touch Screen to start” är vad jag möts av. Då jag testar detta på en Playstation TV undrar jag hur jag ska kunna använda mina fingrar för att göra det spelet omber mig att göra. Jag provar alla tänkbara knappkombinationer utan att nå något resultat. Det slutar med att den del av Dual Shock 4 får agera touch panel för mig och jag lyckas ta mig förbi öppningsskärmen.
Utan någon vidare introduktion kastas jag sedan in i spelet och ser hur Mion, spelets hjältinna vaknar upp på en stenbädd. Hon ruskar liv i sina sömniga ögon och ställer sig upp. Hon ser något röra sig vid horisonten och ser snart att en eldfluga vid namn Lumen är på väg mot henne. Mion känner ingen illvilja från denna eldfluga utan bestämmer sig för att följa efter henne.
Det är nu den tidigare nämnda kontrollen får sig en rejäll kyss. Använda Dual Shock 4 touch panel för att spela ett spel som detta? Krångligt då kontrollen försvinner så fort du tappar känslan av fingret på panelen. Jag provar diverse knapp-kombinationer som har resulterat i att händer dyker upp på skärmen i andra spel.
Detta kontrollsätt är under all kritik. Det fungerar helt sonika inte att styra Lumen på detta sätt. Kontrollen är seg och inte responsiv då man måste styra med fingertoppskänsla för att få ut en känsla av att spelet flyter på som det ska. Spelet misslyckas fullständigt med detta och jag blir irriterad och besviken. Miljön i spelet är verkligen fullständigt underbar att beskåa och Mion ser sådär lagom söt ut när hon vandrar omkring, ramlar på sina lilla rumpa eller hur hon vid stup svänger med sina armar.
Bara under denna kort stund hinner jag fästa mig vid Mion och jag blir förskräckt när hon tack vare min oförmåga att kontrollera henne på ett bra sätt tvingas hoppa från en alldeles för hög platå och faller mot sin död. Jag vill inte se henne dö så snabbt eller så enkelt.
Med en sådan kontroll vill jag inte spela mer. Spelet startar snabbt om vid en tidigare sparpunkt och man kan försöka igen men ändå. Det gjorde för ont att kontrollen ska förstöra ett sådant här spel.
Besviken och nedstämd stänger jag av min enhet. Jag väntar några dagar innan jag försöker igen, då läser jag manualen och upptäcker att Firefly har tre olika kontrollsätt varav ett innefattar att man använder den analoga styrspaken och knapparna.
Efter att ha fumlat omkring med spelet för att ändra kontrollmetod startar jag upp spelet igen och tar kontroll över Mion. Tidigare erfarenhet av spelets dåliga kontroll är som bortblåst. Kontrollen är responsiv och Mion traskar inte längre runt långsamt och utan mål utan hon följer min minsta vink och kontroll.
Spelet blir genast bättre och jag kan nu njuta av miljöerna ännu mer än tidigare tack vare detta kontrollsystem.
Pusslen som spelet består av börjar väldigt lätt och jag fortskrider relativt snabbt. När jag möter Umbra, en mörk eldfluga som endast kan leva i skuggornas värld så öppnar sig spelet ännu mer. Umbra har nämligen möjlighet att förflytta sig i skuggorna och kan påverka den värld av ljus som Mion existerar i. Så Umbra kan skapa nya vägar att gå genom att förstöra ett block eller få taket att rasa in.
Efter att jag valt rätt metod för att kontrollera Lumen och Umbra älskar jag varje minut med detta spel. Pusslen blir snabbt svårare och även om jag ibland förbannar kontrollen för att inte ha fungerat som jag tänkt mig så återvänder jag gång på gång. Jag vill ju inte att Mion ska förgås eller göra sig illa.
Som spelare kommer du att lämna ett antal lik efter dig. Om du som jag fäster dig vid Mion snabbt kommer det att göra ont, väldigt ont att ens tänka på högen av lik som du skapar.