Kan ArenaNet och NC Soft hjälpa mig att ta mig över min invanda irritation mot MMORPGs? Det finns bara ett sätt att ta reda på det.
Jag och MMORPGs har en ganska bråkig historia, i korthet har jag alltid ogillat MMOs för att de kostar pengar och för att man bara gör så otroligt få saker i dem. Slakta, döda, samla, eskotera är i princip det som man gör. Detta är sett ur en singelspelares ögon då jag av någon anledning bara verkar kunna hitta spel där jag får spela själv eller att de kamrater som också spelar spelet är upptagna på annat håll, mycket på grund av dessa tidzoner som vår kära värld är indelad i. Men nog om min krångliga relation till MMORPGs.
En underbar värld
Tyria som världen heter är vacker. Från högteknologi till urskogar så finns det alltid någonting för ögat som är ren fröjd. Jag kom på mig att flertalet gånger under min speltid bara stå och titta på miljön och njuta av allt från skogarnas vidunderliga trädstammar till hur vågorna bröts i vattnet. Den stora ondskan som återfinns här är en drake. Det var det i alla fall för min Sylvari karaktär. Men vägen till denna avgörande strid är lång, otroligt lång.
Valfrihet
Det finns otroligt mycket att välja på, alla olika raser har tillgång till samtliga klasser så man har inga begränsningar som är ganska vanligt i andra MMORPG.
Den enda begränsning som blir är vilka vapen och rustningar som ditt val av klass kan hantera. Men man har ju aldrig sett en magiker bära tung rustning och göra lika mycket skada som en riddare i ett MMORPG så det är ju självklarheter.
Något som jag fann väldigt intressant är att varje område är uppdelat på liknande sätt. Man börjar med att prata med en utsiktspost som visar dig vart personer som behöver hjälp finns. Det unika med Guild Wars 2 är att varje område börjar med låga nivåer av fiender och ju längre in man reser desto svårare blir fienderna. Alltså kan man välja att vandra iväg från sitt egna startområde för att besöka en annan ras startområde. Om man inte trivs i sitt egna eller om man vill visa upp sig hos andra alt hjälpa gruppmedlemmar.
Gruppen regerar
MMORPG handlar mycket om att man skapar grupper med individer som man senare spelar spelet med alt söker efter hjälp med enstaka uppdrag. GW2 gör det hela på ett litet annorlunda sätt, som singelspelare kan du klara dig alldeles ypperligt och i varje område finns det olika event som sammanför spelare och tvingar dem i princip att samarbeta om man ska ha en chans. Annars blir man översvämmad av fiender.
Trevlig för den ensamme spelaren då man då får en virtuell grupp att jobba tillsammans med. Beroende på hur väl man presterar under eventet så blir man belönad med olika grader av erfarenhet och pengar. Vilket är trevligt.
Gruppen som man skapat med sina vänner spelar alla på olika tider ibland, för att motverka att en person i gruppen når maxnivå och sedan enkelt roffar åt sig guld utmärkelse i events samt förhindrar fusk för att hjälpa gruppmedlemmarna i sina egna berättelser har GW2 för varje område en nivågräns, så även om du är lvl 20 i startområdet så är din statistik som om du vore lvl 1 vad gäller din hälsa och så vidare. Du har kvar alla dina förmågor dock, så litet orättvist blir det men det är en skoj regel och ett bra utförande att införa en maxnivå på karaktärerna i olika områden. Jag gillar det.
Mina svårigheter
Tyvärr lyckas inte Guild Wars 2 greppa tag i mig på ett ordentligt sätt så att jag kan spendera timme ut och timme in med att upprepa uppdragen. För tyvärr upprepas de uppdrag man får, man ska rycka upp plantor eller förstöra speciella platser och ha ihjäll vissa monster. På vägen kan man råka ut för events där man ska skydda en statisk föremål eller eskortera en NPC. Det hela kan avslutas med en boss som är litet svår att besegra om man är ensam men med en grupp blir det vanligen enkelt.
Fienderna är varierande, men det är fortfarande ett allmänt problem med MMORPGs att fiendefloran är alldeles för liten. I Guild Wars 2 så är det nästan så att jag kan acceptera det då fiendefloran är otroligt varierande och man ser många olika typer av fiender beroende på vilket område man är i. Allt från myggor till enorma hajar finns tillgängliga.
Att man vid vissa tidpunkter kastas in i events är en bra grund, men om jag blir ombedd att rädda någon vill jag som person göra det, när denna person då befinner sig i rakt motsatt håll från det jag var på väg och jag knappt hinner fram till personen förrän denne är besegrad och eventet misslyckats så blir jag inte glad. Att man har få NPCs med uppdrag är en bra idé, det är bara typerna av uppdrag som kunde ha varit mer varierande.
Avslutningsvis
Den tid jag har lagt ner på GW2 har inte varit bortkastad, jag har njutit i fulla drag av att spela spelet och jag kommer återvända när jag har mer tid. Nu kan jag inte spendera den tid som krävs av mig. Med en del unika inslag och en mycket intressant värld så är Tyria verkligen en värld att besöka.