Klassiska spel fungerar och ger mycket nöje till dem som vill spendera tid med det.
God Wars Future Past är en gedigen gammaldags upplevelse för alla som exempelvis gillade Final Fantasy Tactics när det släpptes till Playstation. Berättelsen talar om offergåvor av döttrar, försvunna systrar och en vilja att vilja se världen. Allt i ett Japan som mer känns som en återberättelse av Kintaro, en pojke som växte upp på ett berg och därför fick enorm styrka och ett gott hjärta. Tillsammans med Kaguya som han fritar från isolering att ger de sig ut i världen. Kintaro för att uppfylla ett löfte han givit till Kaguya och Kaguya för att träffa sin mor och länge bortglömda syster.
Klassiskt upplägg
När jag startar upp God Wars Future Past får jag en retrokick, dialogrutor med tillhörande porträtt till vänster om karaktären är viktig, ett snett-uppifrån yta i strider, ett klassiskt rutnät att vandra på och när man ska utföra attacker. Höjdskillnader där ju högre upp du är desto mer skada gör du tillsammans med den ökade träffsäkerheten av att anfalla ifrån flanken eller bakifrån.
Varje karaktär kan välja att tillhöra ett urval av klasser så som Präst, magiker, bågskytt för att nämna ett par. Vad som blir nytt för Gods Wars Future Past är att du även kan ha en subklass samtidigt för att dra nytta av deras egenskaper och ge dessa klasser erfarenhet samtidigt. De går även ett steg längre och ger en stor del av karaktärerna en unik klass så att man verkligen kan fokusera på en karaktärs styrkor eller att försöka täcka upp de svagheter som finns.
Nya klasser finns dolda så att du måste få upp en kombination av klasser till en viss nivå innan den blir upplåst. Allt känns igen från Final Fantasy Tactics om jag så säger.
En stor miss
En sak som störde mig var dock en ganska rejäl miss. Om man väljer Japanska som tal har antingen NISA eller Kadokawa Games glömt bort att inkludera subtitles i de animerade sekvenserna som finns. Så för att förstår mycket av berättelsen som berättas via filmsekvenser måste man spela med Engelskt tal. Annars förstår du ingenting av vad som händer om du inte talar Japanska flytande vilket är väldigt synd. För att få ut max nöje av spelet bör man dock ha litet intresse för Japansk folk-mytologi då en del av karaktärerna är som hämtade direkt från dessa berättelser. Kintaro, spelets huvudperson är starkare än den normala människan och slåss med en yxa och har levt större delen på ett berg exempelvis.
Håller spelet vad det lovar?
God Wars Future Past utlovar en enorm valfrihet med klasser och förmåga att själva bestämma hur du vill bygga karaktärerna, berättelsen som jag tyvärr inte kunnat delta i då jag spelade enbart med Japanskt tal vet jag inte så mycket om mer än att döttrar offras till en vulkan. Mer har jag inte förstått. Spelet kommer ge alla som velat ha ett ordentligt strategiskt RPG en enorm munsbit att sätta tänderna i då allt från roll i striden till utrustning går att förändra och anpassa efter egen spelstil.
Enda anmärkningen jag kan ge är att spelet trots att det släppts 2017 i väst känns litet långsamt när man ska välja vad man ska göra för många knapptryckningar blir det. Annars har jag inget direkt att anmärka på. Utom avsaknaden av subtitles förstås.