Med sina grunder i en av de blodigaste och råaste serier jag läst blir detta en resa att minnas.
Goblin Slayer sattes på kartan när animeringen släpptes. Med sin brutala stil och innehåll blev det mycket upprörda känslor. För mig personligen så var det närmare intressant att se hur de valt att animera de noveller som skrevs först. Nu 15 volymer senare har jag en ganska intressant relation till den mystiske äventyraren ”Goblin Slayer” och hans grupp.
Därför var det väldigt trevligt att se att det skulle göras ett taktiskt RPG baserat på Kumo Kagyus serie. Då både Kumo och den officiella artisten Noburu Kannatsuki medverkar till utvecklarna Apollosoft Incs spel? DÅ vet man att det kommer bli en utmärkt upplevelse.
Nya hjältar
Tacksamt nog är det en ny grupp hjältar vi får skifta bekantskap med. Som dotter till landskapets gamla guvenör återkommer Guild Master till sin barndoms rike. Där hon agerar proxy medan området får en ny härskare. Då hon är utbildad till att ta hand om rikets Guild agerar hon som huvudansvarig där, dock tack vare att de har så få äventyrare att hyra för att lösa problem ger hon sig själv ut på äventyr. Eller hjälper staden med diverse problem, allt från att rädda katter som sitter fast i träd till att ge sig ut och rädda kidnappade människor.
Under ett spanningsuppdrag ramlar hon ner och hittar en krypta, där en vampyr sover. Givetvis blir de goda vänner och tillsammans med Guild Masters barndomsvän Squire, den mystiska Conan och den storhjärtade Polar Beast Priest bildar de en sammansvetsad grupp som äventyrar tillsammans.
Jag gillar de nya karaktärerna som introduceras, spänningen mellan Guild Master och Blood Princess, vampyren blir litet sexuell då Blood Princess vill gärna ha Guild Masters blod och försöker ofta charma henne. Conan som verkar mer kunnig än en nybörjare bildar ett bra radarpar med den ödmjuka och vänliga Polar Bear Priest (ja, en isbjörn, klädd i en prästs kläder och kan läka skador med magi).
Det är trevligt med nya karaktärer även om originalets grupp med Goblin Slayer, High Elf Archer, Priestess, Lizard Priest och Dwarf Shaman även finns tillgängliga efter ett tag. Man har ju skapat en relation med dessa karaktärer och deras personligheter och allt tas om hand på ett bra sätt. Att röstskådespelarna från animeringen återvänder för sina roller gör faktorn för igenkännande enorm.
Strider och dialog

Då Goblin Slayer -Another Adventurer- Nightmare Feast är ett taktiskt RPG består striderna av ett klassiskt tur-baserad gridnät där du placerar ut dina karaktärer och sedan utför diverse äventyr. Oftast handlar det om att besegra alla motståndare men det finns även specifika mål som att besegra en specifik motståndare, skydda en NPC eller att ta sig till en plats. Men vanligen handlar det om att slakta alla motståndare.
Vad som gör upplevelsen annorlunda från många andra taktiska RPGn jag spelat är att jag även har tillgång till fällor som jag kan placera ut innan striden börjar. Allt från explosiva tunnor till björnfällor eller enkla barrikader innebär att hur man väljer att ta sig an motståndet blir helt upp till dig. Vill du spendera mer tid på att knocka motståndet in i barrikaderna eller vill du locka till dig motståndet innan du spränger tunnan med gift?
Eller vill du helt enkelt bara slå dem sönder och samman med dina vapen? I sann anda från världen som Kumo byggt upp kan du inte använda magier obegränsat utan det är kopplat till din äventyrares rank och nivå. Så nybörjaren Priestess kan bara använda sin magi 3ggr innan hon är slutkörd medan den mer aktiva Dwarf Shaman kan använda sin magi 5ggr. Vilket innebär att du måste tänka taktiskt då striderna oftast är väldigt långa och det är nog smart att behålla sin magi då kraftig magi är något som kan vända striden till din fördel.
Om jag vill säga något negativt om striderna så är det att de känns långsamma. Jag vet inte om det är Switchen som inte har kraft nog att få det hela att flyta på smidigare eller om utvecklarna vill att man ska använda speed-up möjligheten genom att hålla inne en knapp.
Jag märker att utvecklarna gjort smart val när de valde att föra dialogen framåt via en visuel novel liknande upplägg med stillbilder, porträtt och bakgrunder. De sparar pengar och kan fokusera mer på att det som skrivs är bra än att det ska vara snabbt och snyggt. Dialogen är välskriven och musiken passar till det som sker. Det är kul att läsa den intensiva charmiga dialogen mellan Blood Princess och Guild Master då de diskuterar varför Blood Princess ska ljuga om sin ras (vampyr) och istället bli kallad för en förbannad dam.
Då Guild Masters far dött handlar det efter ett tag om en mystisk artefakt som sägs kunna återuppliva de döda.
Några tveksamheter
Om större andelen av Goblin Slayers första spel är en utomordentlig trovärdig syn på dess berättelse och det känns verkligen som att Kumos vision kommer till liv finns det ett par saker som är mindre bra.
Några av de översättningar som återfinns till beskrivningar av förmågor är dåliga. Om jag efter att ha använt en förmåga tar mindre skada tycker jag inte att spelet ska säga att jag kommer ”göra halverad skada”.
Lizard Priest har möjligheten att åkalla en Skeleton Warrior genom att använda katalyster som ben. Det hade varit extremt bra om man på så sätt kunde skapa en extra karaktär att kontrollera i striderna. Här är det istället en offensiv förmåga som bara gör skada istället.
Striderna är taktiska och tar tid. Innan man lärt sig att planera, lura fram fiender och att verkligen ta hänsyn till motståndarnas förmågor? Du kommer förlora, om och om igen. Med det i bakhuvudet kan det bli frustration när motståndarna i slutskedet av striden helt plötsligt kan radera dig väldigt enkelt.
Givetvis är bossarna om du inte grindat erfarenhet starkare än dig. Jag bara önskar att det hade varit en bättre balans här eftersom man måste spara sina föremål och magier oftast till man kommer till slutskedet.
Kumo introducerar i sin värld tärningskastande. Ibland, får man möjligheten att rulla ett par tärningar. De ger allt ifrån ökad skada till mer läkning när föremål används eller att dina attacker inte missar. Att detta bryter upp spelets rythm då man plötsligt måste välja om man vill rulla ett par tärningar för att kanske missa eller inte?
Goblin Slayer -Another Adventurer- Nightmare Feast är ett mycket trevlig spel baserat i Kumo Kagyus värld och här får vi en annan inblick i världen än vad vi vanligen får i böckerna. Som ett fan har jag absolut älskat varje ögonblick med Goblin Slayer, Guild Master och High Elf Archer. För någon som bara vill ha ett taktiskt RPG så får man taktiska strider med olika klasser och karaktärer som skapar ett mycket bra spel.