När Fate-serien tar steget ut till massmord istället för att fokusera på personligheter blir resultatet ett helt annat.
När Marvelous tar tag i Fate-serien gör de det genom att spelet blir en hack n slash, vilket är helt skilt från dessa ursprung som en visuell novell. Action sker i realtid där du valt en Servant att springa runt på banans delar, ”sektorer” och banka skiten ur alla som motsätter sig dig. Till din hjälp har du andra hjältar, mystiska hjältar från förr, nutid och framtid. Gilgamesh, Robin Hood och Lancelot för att nämna några. Du väljer även vem av dessa mystiska hjältar du vill styra på banorna.
I mitt fall så väljer jag rävkvinnan Tamamo no Mae, eller Caster som hon också kallas eftersom jag alltid har haft förtjusning för ja, vi behöver inte gå in närmare på det. Hon är fysiskt svag men har stark magi och hennes svan använder hon som piska så jag har ingenting att motsätta mig.
Att klara av en bana är relativt enkelt i sin idé, besegra alla fiender och bossar på kartan så har du vunnit. Problemen börjar komma om du som jag vill klara av banan med ”full pott” och betyget EX. Detta kräver att du rensat upp alla sektorer på banan från fiender så att du styr alla. Något som kan bli väldigt frustrerande då du har en boss som kan anfalla din mästare hela tiden och om din mästare blir besegrad är det game over. Alltså skyndar du dig för att hitta snabbaste rutten till den bossen. Men när du gör detta öppnar du upp för motanfall från fienden så att tidigare sektorer som du erövrat kan falla till motståndaren, vilket gör att du måste springa tillbaka och rensa upp.
Medan du rensar upp kan en annan sektor hamna under anfall eller falla. Inte ens när alla utom den sista sektorn är under din kontroll är du säker. Vilket i längden eller vid högre svårighetsgrader blir väldigt irriterande.
Tack vare detta ständiga omkring springandet blir varje bana ett helt äventyr i sig självt. Vilket tar tid och när tiden du spenderat bara blir mer och mer djupgående där du fortfarande gör samma sak som från ruta ett? Jag tappar intresset på grund av bristande fiendeflora. Bossarna är höjdpunkter och de skuggservants som dyker upp är utmaningar men planerar man och gör det som är taktiskt riktigt har du sin super attack som rensar sektorn på fiender och gör massiv skada på bossar.
Utanför striderna kan du fördjupa din relation till dina Servants. Prata med dem, bestämma vilka kläder de ska ha på sig, vilka förmågor de ska ha i striderna och så vidare. Dialogen mellan dig och de olika servants är trevlig och charmerande. Men sett till dialogen i det ursprungliga Fate/Stay Night så är det inte lika bra.
Fate/Extella Link är om jag förstår det hela rätt en uppföljare till Fate/Extella. Så det är ett helt spel med berättelse och bakgrund som jag har missat och det märks. De pratar om mig som segraren från det tidigare Holy Grail kriget, om hur allting bara är en virtuell verklighet som hanteras av en superdator på månen. Med attackprogram och karaktärer som tydligen ska vara mer vuxna egentligen.
På grund av sådana detaljer blandat med en ändlös upplaga av generiska fiender som du med lätthet slaktar? Spelglädjen blir lidande för mig. Gillar man spel som Hyrule Warriors, Fire Emblem Warriors eller Dynasty Warriors så är spelet en gudagåva för Fate-seriens fans. Jag som är ett fan av Fate-serien men inte av att hacka massor av generiska fiender till småbitar oavbrutet? Jag blir sittandes och undrar om Marvelous hade kunnat göra detta i ett annat format och om jag hade gillat det bättre.
Givetvis så ska det sägas att varje Servant har sin egna stil. De av Saber-klass som Nero är bättre på närstrid och har bättre försvar än vad Tamamo no Mae är eftersom hon är av klassen Caster, en magiker.
När man hittat en stil som passar en, eller om man väljer att låta sig själv förföras av en favorit från tidigare delar av Fate-serien som jag? Skulle man prova någon annan då skulle det kännas konstigt. Då gillade jag upplägget i Hyrule Warriors där olika uppdrag hade fast vem du kontrollerade för att du skulle få uppleva alla karaktärer bättre. I Fate/Extella Link har du möjlighet att utifrån alla tillgängliga Servants välja vem du vill spela som på nästa bana.
Musiken är bra. Röstskådespelet är helt ok, kontrollen är flytade och responsiv. Om man gillar genren så har jag ingenting att anmärka på. Jag är 50/50 till genren så jag uppfattar saker och ting som negativa där någon som är helt frälst i genren uppfattar dem som positiva.
Med 25 olika karaktärer att spela som har Fate/Extella Link en djup och lockar till flera omspelningar. Även om variationen i princip är noll annat än att banorna blir större och bakgrunden ändras beroende på vilken bana du spelar på.
Allt som allt, en trevlig insprångsport till genren och för att ge en annan vy av Fate-karaktärer.