• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Fairy Tail

Playstation 4, Steam, Switch, Xbox One

Kan någon som ej har kunskap om bakgrundsmaterialet uppskatta ett spel baserat på en av de mest populära serierna?

Det ska sägas först och främst. Jag är inget fan av serien eller mangan Fairy Tail. Efter att ha kollat på Naruto, Bleach, Dragonball så har jag problem med serier där huvudpersonen är överenergisk, pratar om hur vänskap fixar allting och dessutom är mycket omtalat även om denne inte vill vara i rampljuset ensam.

Så med den bakgrunden så har jag kollat på ett avsnitt av Fairy Tail innan slutade att kolla eller läsa. Så jag vet inte i vilket omfång som berättelsen har gått där spelet utspelar sig.

Vad jag dock börjar tröttna på är spel som börjar med dig och din grupp som maxade. Tänk er lvl 99 och att ni har alla tänkbara förmågor och blir inkastad i en serie strider som ni inte kan förlora. Sedan sker någonting och vips så är ni och er grupp tillbaka på lvl 1 och har inte era förmågor. Fairy Tail börjar på detta sätt och jag önskar att jag istället finge börja på lvl 1 och arbeta mig uppåt. Därför antar jag att spelet utspelar sig väldigt sent i serien. Inlåsa i en skyddade bubbla vaknar Natsu och de resterande medlemmarna i guildet Fairy Tail upp sju år senare. Medan de ”sovit” har världen fortsatt utan dem och deras ranking som guild har sjunkit till botten. Natsu blir överväldigad, YIPPIEEEEE utbrister han när han ser att de har lägsta rankingen. Nu får de kämpa sig upp till toppen igen!

Konceptet med denna typ av huvudkaraktär är för mig irriterande men när han dessutom har uttryck som

Med uttryck i ansiktet och reaktioner som denna kan jag bara inte hata Natsu.

ovan så har jag svårigheter med att hata honom fullständigt.

När man känner igen utvecklaren

Jag har länge velat haft ett stridssystem som är mer aktivt i Atelier-serien. Utvecklarna Gust gör med Fairy Tail ett väldigt bra system som är aktivt, påminner mig om Mana Khemia med follow-ups och avslutande attacker efter en kombination av attacker. Förmågor går att lära sig ju högre upp i level man kommer och tillsammans med ens positiva omdöme från att utföra diverse uppdrag så kan man verkligen bygga upp sin grupp av kamrater som man vill. Jag gillar det otroligt mycket rent ut sagt och önskar att Gust vågar gå ifrån Atelier och satsa på ett mer actionbetonat Mana Khemia 3 snart.

Att striderna är i stor utsträckning baserade på att du använder olika magiska förmågor som kostar magipoäng då du dessutom kan ”bli besegrad om din mp når noll” är frustrerande då under min tid så uppfattade jag aldrig om man förutom via föremål kunde återställa sin mp. Det pratas om att när man besegrar fiender så återfår vissa av dina karaktärer mp om fienden besegrades på rätt sätt. Detta kombinerat med att man ser gröna siffror och vita siffror när magier utförs gör mig konfunderad, blev jag precis helad när jag attackerade? nej min hälsa har inte återställts, mina magipoäng? nej samma sak där.

Visuellt när detta sker så blir jag väldigt fundersam. Estetiskt så gillar jag 3d-renderingen av den klassiska animestilen i strider och i miljöerna. Samtidigt så tar det mig ett par timmar att vänja mig vid detta. Något som jag upplevt med tidigare Gust-spel också. Efter att jag vant mig så bryr jag mig inte men det är den initiala effekten som upprör mig.

Att Gust slängt in några gyllende korn så att man med lätthet känner igen dem som utvecklare

BARREL!!!! Ett klassiskt Gust knep. Att vråla ut tunna gör mig bara glad.

Som dessa tunnor och uttrycken man gör när man undersöker dem är guld värda.

Samma sak kan jag tyvärr inte säga om kameran. Kameran när man springer omkring innan du hittar den perfekta vinkeln är inte bra, den är för nära Natsus bakhuvud (eller vem du nu kontrollerar) och det blir i stort sett omöjligt att se vad du har precis framför dig. När man då vill tajma sina attacker för att få en fördel när striderna börjar blir i princip omöjligt. Utan man tar ett par vändningar för att hitta en perfekt kameravinkel då blir det bättre.

Slutligen, i all sin enkelhet som någon som har noll intresse av bakgrundsmaterialet utan bara spelet detta som ett JRPG så måste jag säga att jag är riktigt glad över att ha spelet Fairy Tail. Striderna är engagerande, uppdragen varierande och musik och miljö gör spelet rättvisa.

Ett bra stridssystem blandat med en vilja att fortsätta spela gör Fairy Tail till ett intressant JRPG.

Den initiala biten innan spelet börjar på riktigt är frustrerande och man önskar bara att det är över så att man verkligen kan börja spela.

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2022 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC

 

Laddar in kommentarer …