Ännu ett spel för fansen. Alla andra hittar ett lagom trevligt jrpg.
Jag har fortfarande inte dykt ner i Fairy Tail. Så varför spelar jag ännu ett spel om Natsu och hans kamrater i deras guild Fairy Tail? Det enkla svaret är att jag är nyfiken. Kommer detta spel göra mig så intresserad av serien att jag kommer vilja ta in allt vad Fairy Tail heter? Blir det motsatt effekt så jag inte vill se mer av serien?
För ett komplicerat svar så är det fortfarande så att jag har lagt ner så mycket tid på att spela i princip samma serier, från samma utvecklare under hela livet. Så med Fairy Tail 2 blir det en fräsch upplevelse.
För fansen
Fairy Tail 2 sätter dig i sitsen med Natsu och hans kamrater under Alvarez Empire Arc, den senare delen. Har du sett serien vet du ungefär vad som kommer att ske, när det kommer att se och i en liten utsträckning av hur. För mig som inte sett dessa avsnitt blir varje händelse en ny upplevelse.
Vilket innebär att om du är ett fan av just denna del av Fairy Tails berättelse så har du all anledning att spela då du vill se hur Gust lyckats göra Fairy Tail till ett spelbart spel. Jag personligen finner ett spel där jag lämnas att utforska och samla ihop föremål för att sedan bli indragen i flertalet strider där mycket står på spel.
Jag hade personligen önskat att Gust tog ett steg bort från att bara kopiera händelser och sedan göra litet ”unika scenarion” där du får lära känna karaktärerna bättre. Det blir roligare när allt är nytt istället för att de bara återanvänder en berättelse. Eftersom jag inte sett något av detta blir allt nytt och fräscht visst men samtidigt så då man bara blir inslängd i en berättelse utan att veta vad som är vad så blir det litet tråkigt.
Fairy Ryza
Det stora problemet för mig personligen blir istället inte berättelsen eller karaktärerna. Allt animeras utomordentligt och den cell-shading teknik som används gör verkligen så att det känns som att ritningar på papper har kommit till liv. Musiken är trallvänligt och passande och striderna är aktiva där du får kombinera vanliga attacker med förmågor och gå upp i ”rank” för att få mer SP att använda till dina förmågor.
Känns konceptet igen? Det var länge sedan jag spelade Atalier Ryza men konceptet med Fairy Tail är så genomgående för Ryza så det är inte klokt. Allt ifrån att spelet ger dig en öppen värld att utforska där du kan hoppa omkring, slå sönder tunnor, öppna kistor till striderna där 3 karaktärer slåss och när du gjort tillräckligt mycket skada kan dina kamrater ”hoppa in” för att göra mer skada med speciella effekter.
Jag hade absolut sett mer unikhet i upplägget. När man då dessutom via DLC kan ge Lucy Ryzas kläder så att ja. Inspirationen är uppenbar.
När du inte är ett fan
Som tidigare sagt är jag inget fan av Fairy Tail. Jag är en vanlig spelare som sitter med ett JRPG inspirerat av Fairy Tail. Är det roligt att spela? Absolut. Är striderna aktiva så jag inte bara sitter och halvsover utan jag måste vara aktiv med att välja rätt förmågor och medlemmar till striderna? Absolut. Är spelet smart så att alla medlemmar i gruppen får erfarenhet när man slåss så man inte behöver springa omkring och grinda? Ett riktigt smart drag.
Men. När man tittar bortom Fairy Tail så ser man ett ganska vardagligt JRPG som lever och andas med sin inspiration i serien. Gillar man serien är detta en absolut festival. För oss andra blir det mer ett bra JRPG men inte mycket mer.