Ett experiment som gått fel, eller är detta hur du egentligen bör spela det första spelet i Etrian Odyssey-serien?
Etrian Odyssey +
Etrian Odyssey Untold skulle ha kunnat vara en enkel portning av det första spelet, ett sätt att få nya spelare att känna till hur spelserien började. Men istället för att gå den enkla vägen så har man valt att ändra på en del saker i spelet. Man kan nu välja att antingen köra spelet på det klassiska sättet där du skapar dina egna karaktärer som äventyrar, eller så kan du spela igenom spelets nya historia med fem förbestämda karaktärer med sina egna personligheter. Man har även skapat en helt ny labyrint som man besöker vid sidan av den klassiska labyrinten, där en del av den nya historian utspelar sig. Kort sagt, även om man spelat det gamla spelet så finns det mycket nytt att hämta i Untold, frågan är bara om alla förändringar är för det bättre.
Klassiskt
Innan vi går in på alla förändringar så kan det vara bra på att prata om grundspelet och hur det fungerar. Etrian Odyssey är en serie dungeon-crawler spel som är utmanande och gör allt för att tvinga spelaren till att lära sig hur man överlever. Det räcker inte bara med att träna i timmar/dagar, du måste även förstå vilka attacker och egenskaper du behöver för att vinna över bossar och starkare monster. Man kan ha fem medlemmar med sig i strid. Vilka klasser du väljer att ha med har stor betydelse för vilka strategier du kan använda dig av. Ett tips är att inte bli för fäst vid en karaktär du skapat, det finns alltid en risk att du måste ersätta denne för att du behöver en annan klass för den strategi du vill använda.
I strid så väljer du först vad alla ska göra varje runda innan rundan börjar. Sen så attackerar både dina karaktärer och monstren i ordning efter vem som är snabbast. Det gäller att vara snabbtänkt och ha koll på vem som anfaller först, när som man kommer använda vissa krafter och om den helande magin hinner i tid. Att planera i förväg går ofta väldigt långt. Väldigt sällan möter man fiender som är enkla att besegra, det är nästan alltid en kamp på liv och död. FOE finns också, specialfiender som ofta är mycket starkare än man själv. De går också runt i labyrinten och lyckas man inte undvika dem till man är mycket starkare så brukar ofta en ond bråd död vänta en.
Som i alla andra Etrian Oddysey-spel så har man även här en karta som man skapar medan man spelar. Man har tillgång till en del symboler, man drar streck för väggar och kan använda färger för att markera rutorna man kan gå på. Om man vill vara mer detaljerad över vad man kan göra på en ruta på kartan så kan man även skriva en kort text om den. Många av förbättringarna och ändringarna man gjort på kartsystemet sen seriens början finns med även här.
Modernt
Stora delar av spelet är som vanligt, man går in i labyrinten med målet att besegra bossen som stoppar en från at gå djupare, man tränar och letar material, man säljer materialen för att skapa nya vapen samtidigt som man går till baren för att få uppdrag. Uppdragen utför man för att få pengar till att köpa vapen, man utrustar sina karaktärer för att klara strider bättre, man besegrar bossen och kommer till ett nytt område och så gör man likadant igen.
Men då man har möjligheten att spela igenom en ny historia så får man ibland se scener, karaktärerna pratar med varandra och en del nya spelmekaniker har lagts till för att förenkla lite för spelaren. Monster kan tappa kristaller man använder för att skapa nya förmågor. De kan man sen sätta på ens karaktärer för att ge dem lite mer möjligheter i strider utöver vad deras klass låter dem göra. Detta hjälper när man i historian är bunden till fem karaktärer och inte kan skapa några karaktärer för att ha nya klasser. Något som hjälper väldigt mycket är när man har undersökt större delen av en våning i labyrinten. När man når till trappan ner eller upp och tillräckligt stor del av kartan är undersökt så låser man upp möjligheten att teleportera till den trappan. Detta gör det enklare att ta sig till den våning man vill till, utan att behöva oroa sig för att man ska behöva använda alla resurser i strider innan man ens kommit dit man vill.
En del i den nya historian ligger i den nya labyrinten man också har tillgång till. Även här finns det bossar att besegra och en karta att skapa. För att komma vidare i endera labyrint så behöver man ofta utföra uppdrag i den andra labyrinten också. Det kan vara en boss i den ena labyrinten du måste besegra innan du har tillåtelse att gå längre in i den andra labyrinten och andra, liknande scenarion.
Modern Klassiker
Att man kan välja att spela det klassiska eller det nya läget gör mycket för spelet. Man kan spela som man vill, med nya saker tillagda, eller så spelar man med den nya historian med bestämda karaktärer. Har man redan spelat igenom originalet skulle jag rekommendera att spela i det nya läget, den nya historian är intressant och jag gillar karaktärerna man kör med. Skulle det vara fel klasser eller man känner sig för bunden så finns alltid det klassiska spelsättet.
Musiken i spelet är också uppdaterad, även här kan man välja om man vill ha den orkestrerad eller ha den klassiska stilen. Den grafiska stilen är för det mesta den samma, bara mer upprustad och med 3D-stöd. Monstren är nu 3D-figurer istället för 2D-sprites, medan karaktärerna fortfarande har den klassiska 2D-stilen.
Oavsett om man spelat originalet eller ej så är det här definitivt ett spel för Etrian Odyssey-fantaster, ny som gammal. Har man aldrig spelat Etrian Odyssey förut så kan det här vara ett sätt att komma in i serien. Som ett experiment i att se om serien kan ha en lite mer stadig historia med bestämda karaktärer så känner jag att det var ett lyckat sådant. Spelet känns som något mer än bara en portning eller remake, det känns som att det är sitt eget spel. Ett svårt spel förvisso, men ett spel jag definitivt rekommenderar till den som söker en utmaning i JRPG-genren.