• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Eryi´s Action

PC

Ett spel som blandar pixelperfekta hopp ala Super Mario Bros. och alla typer av gömda fällor som du möjligen kan tänka dig? Eryi´s Action satsar på att förnedra dig och gör det med glädje.

När jag först såg Eryi´s Action blev jag chockad. En ren ripoff av Mario Bros. och de skyltade inte med någonting annat heller. Liknande startskärm, liknande första bana. Jag blev irriterad och förbannad. Irritationen försvann dock fort när jag fick se den första gömda fällan, en rad med spikar bara växte upp underifrån och med en träff och du är död så förlorade spelaren ett liv. Så med en sådan början blev jag nog mer intresserad av spelet än vad jag borde ha blivit.

En slagkraftig början

BAAM sa det i huvudet på Eryi när hon försökte ta sig ur sitt eget hus. Av någon anledning hade hon placerat ut fällor även i sitt egna hus. Ett liv förlorat och jag ligger raklång av skratt. En sådan klassisk scen från en komedi används i ett spel?

Andra försöker går bättre och jag tar mig ut på den ”lugna” världskartan.

Hedras de som hedras bör

Xtal Sword, skaparna bakom Eryi´s Action skyr inte precis att visa vart de tagit viss inspiration ifrån. Det är nästan så att jag tror att jag spelar ett Super Mario Bros. spel på min kära Super Nintendo. Banan är grön, musiken trallvänlig och Eryi hoppar omkring med nästa lika stor precision som Mario gjorde i Super Mario World. För hoppa är det bäst att man gör, ibland.

I Wanna Be The Guy är ett annat spel som Xtal Sword hämtar inspiration ifrån. Det som hämtats härifrån är att när som helst eller vart som helst kommer fällor att aktiveras, golv flyttas eller kraftiga strömmar skapas. Så man måste vara väldigt försiktig när man tar sig fram i världarna, annars kommer man att dö och får försöka igen. Som tur är finns det sparpunkter så att man inte måste spela om hela banan.

Spelet som nu baseras på dessa två koncept är inget originellt. Men det blir inte sämre på något sätt. I och med att jag hatar att misslyckas så trodde jag inte att jag skulle klara av att spela detta. Framför allt när upplägget är som vad det är, de flesta fällorna utlöses utan förvarning och om du inte vet att de finns där så har du ingen möjlighet att undvika dem. De flesta av fällorna kan du dessutom inte fly undan ifrån.

Otroliga fällor

Osynliga block som ligger placerade perfekt så att du utlöser dem när du hoppar för nära kanten vid klyfta. Osynliga block som stänger inne dig så att du blir ett lätt mål för de spikar som faller från klar himmel.

Ni vet att man gärna vill utlösa en fälla och sedan hoppa tillbaka till säkerheten på den föregående säkra plattformen? Vad sägs om att den plötsligt förflyttar sig bort från dig så att du inte klarar av hoppet? Eller att det plötsligt hoppar upp en massa köttätande blommor ur avgrunden eller varför inte elektriska klot som skjuts upp?

Otroligt frustrerande

När upplägget på fällorna är att man måste utlösa dem för att memorera vart de dyker upp så kan man bli otroligt förgrymmad när man utlöser en gammal fälla som man vet finns där men man är så otroligt fokuserad på att lösa fällan som finns längre bort. Flertalet ggr under min speltid så har jag utlöst fällor som jag vet finns där men som jag trots detta inte klarar av att undvika.

Tål man inte att detta sker så ska man undvika spelet. Kan man skratta åt händelsen och belöna hur variationsrik utvecklarna har kommit på fällorna så är spelet något att kolla närmare på.

Tillfreds

Känslan när man klarar av en bana är faktiskt otrolig. Varje bana är ett helvete att ta sig igenom, allt från simbanor till banor där man ska flyga genom minfält eller iskalla banor där man lätt fryser till ett solid isblock. Då man lyckas ta sig igenom banan och alla svårigheter man haft tidigare lyfts från ens axlar är en känsla som jag inte kan beskriva. Så otroligt tillfredsställande är det.

De klassiska flaggstolparna från gör sig påminda från Super Mario Bros. men att ta sig till dem och ta sig till höger om dem och överleva är en helt annat fråga. Vid avklarad bana och avklarad flaggstång blir det en suck av lättnad.

Tills man kommer ut på den ”lugna” världskartan igen och man ska påbörja nästa bana bara för att bli sprängd i luften av en bomb som kastades mot dig. Du är inte säker någon stans.

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2022 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC