En uppföljare som inte riktigt skapar storhet.
Dusk Diver var och är ett trevligt spel. Snabba kombinationer, intressanta banor och karaktärer som gjorde det roligt att spela.
Uppföljaren som utspelar sig ett år efter föregångaren har valt att lägga fokus på combos och stora siffror istället för att gå vidare på vad som gjorde föregångaren bra.
För mycket hälsa
Första striden i Dusk Diver 2 ger mig en mindre bra smak i munnen. Under spelets tutorial där jag lär mig att slå, undvika inkommande attacker, använda specialförmågor och Burst blir motståndet besegrat enkelt och snabbt.
Nästa sekund när det ”verkligen gäller” så har två fiender så mycket hälsa, inte en boss utan vanlig kanonmat, att jag måste spendera en 40-60 sekunder på varje enskild fiende.
Lyckligtvis kan jag träffa flera fiender samtidigt men fortfarande. Kanonmaten ska inte ha så här mycket hälsa och ta så lång tid att besegra.
Jag förstår tanken, mycket hälsa innebär att du kan skapa långa serier av kombinationer, skifta mellan karaktärer för att fortsätta kombinationen och så vidare och vidare. Känslan när man lyckas kombinera allt blir en otrolig känsla och det är riktigt roligt.
Men eftersom allt du gör har antingen en nerkylningsperiod eller beroende av SP för att utföra så kommer du förr eller senare nå slutet på din kombination och då får man börja om från början.
Vilket tar udden av spelet litet då striderna är en så pass stor del av Dusk Diver 2. Striderna är roliga men de tar för lång tid. I och med att varje karaktär som du skiftar mellan har sin egna spelstil blir det roligt att experimentera. Dock är det inte lika roligt att experimentera som i exempelvis Devil May Cry 5.
Grunden finns här och med ett Dusk Diver 3 med mindre hälsa på fienderna och snabbare möjlighet att skifta mellan de olika karaktärerna? Då blir det intressant.
Trevlig upplevelse
OM jag bortser från fiendernas hälsa så är Dusk Diver 2 ett mycket trevligt spel. Musiken är bra och hjälper dig hålla fokus, karaktärerna är roliga att vara med och spelet flyter på ett bra sätt.
Som beat em up spel i en modern täckning så är detta ett riktigt bra spel. Bara det att hälsan på motståndet gör striderna för långa.