Drakar, drakar överallt!
Världen Varnir har problem. Drakar existerar och dödar och äter alla. Häxor finns också, legenderna säger att drakarna föds ur häxor så häxor hatas för att de är grunden till att drakar existerar. Människor är svaga och måste hålla ihop för att ha en chans att överleva.
Zephy har sedan tidiga barnsben hatat häxor och drakar. Häxor för att hans indoktrinering i tempelriddarna krävde det och drakar för att en drake mördade hans far mitt framför ögonen på honom.
Under ett uppdrag för tempelriddarna blir han lämnad ensam, han stöter på en drake och blir dödligt sårad. Av ren tur? så kommer det ett par häxor förbi och besegrar draken och försöker läka honom med deras magi, då han kan bli en fånge i utbytte mot deras kamrat som blivit tillfångatagen. Läkandet går åt skogen och i en sista åtgärd föreslår Minessa att de ska ge Zephy litet blod från draken som de besegrade.
Sagt och gjort, Zephy återställs inom kort och han ser misstroget på sina räddare. Då de är häxor bör de utrotas enligt hans uppväxt.
Dragon Star Varnir gör här en väldigt klassisk sak. Av någon anledning får drakblodet Zephy att reagera och han transformeras från människa till häxa. Zephy kan nu kasta magier, drakar är förhållandevis enkla att besegra och han känner sig helt vilsen. Tempelriddarna kommer aldrig att acceptera honom nu när han är ”häxa” och häxorna själva är fortfarande väldigt tveksamma till honom.
Livet som häxa är heller ingen dans på rosor. Det allmänheten inte vet är att häxor är beroende av att äta drakkött och dricka drakblod, annars blir det fullständigt galna och dör. Men när de äter kött och dricker blod från drakar så tillåter de draken som de alla föds med inombords att växa. När draken blivit tillräckligt stor så äter den sig ur häxan inifrån. Det låter fullständigt galet och det är verkligen det.
Zephy tvingas nu att slåss som en hybrid mellan människa och häxa som inte egentligen känner sig välkommen någonstans.
Tidbegränsning som gör mig galen
När jag börjar spela Dragon Star Varnir springer jag runt och slåss, utforskar varje grotta så mycket som jag kan. Något begrepp av tid finns inte. Det är först när jag spenderat kanske 10+ timmar som spelet släpper en riktig bomb. I häxornas hem finns det tre ”småsystrar”. Dessa småsystrar ter sig till sina storasystrar och efter en tid även Zephy. Bomben blir att DU som spelare är ansvarig för dessa småsystrar så att de från och med nu får i sig tillräckligt med kött från drakarna för att inte bli galna och samtidigt kan du inte bara mata dem för mycket då de då dör av att deras inneboende drake kravlar sig ut.
Balansen här gjorde mig illa till mods då jag inte ville slåss mot dessa karaktärer då jag fäst mig vid dem. Tiden som du spenderar utanför häxornas hem gör så att deras sinnen blir allt mer galna. Så mitt sätt att spela? Utforska och skaffa 100% av kartan på första besöket? Funkar inte. Stressen slog mig hårt och jag funderade allvarligt på att sluta upp att spela. Men jag fortsatte och så fort jag ger mig iväg till en grotta så tänker jag bara på ”snabbare snabbare snabbare så jag hinner hem till de små för att se till så att jag inte måste slåss mot dem”.
Vertikala strider med mums
Det som utvecklare slog på stora trumman inför med Dragon Star Varnir var att striderna skulle utföras flygande. Vertikalt. I spelet så flyger du visserligen (jag menar karaktärerna är ju ändå häxor med kvastar eller som Zephy, ett stort svärd) i striderna men det handlar mer om att striderna är uppdelade i 3 vertikala höjder där du genom att välja en viss uppställning kan få ökad status om du befinner dig i rätt läge. Detta genomsyrar även magierna och de fysiska attackerna då de alla är antingen fokuserade på en fiende eller att träffa ett visst område. Magin ”Fire Sword” träffar exempelvis en yta på 2×2 i alla tre höjdleden. Vilket gör den enormt stark emot fiender som är svaga mot eld magi och grupperar sig så.
Fienderna består av olika former av drakar och som häxa kan du ”äta upp motståndet” på den enda tolkningen som finns. En hel meny finns med olika sätt att ”förtära” motståndet. Genom att göra detta kan du senare låsa upp förmågor och statusförbättringar.
De stora bossarna låser upp en ”kärna” hos alla häxorna medan de normala fienderna bara låser upp kärnan för den häxan som åt upp fienden. Då detta är sättet som du i allra högsta grad uppgraderar dina karaktärer på är det enormt viktigt att du äter upp så många fiender som möjligt.
Vad jag vet så finns det dock ingen visuell konfirmation om att ”du har tidigare ätit denna fiende” så när du hittar en motståndare vars förmågor ör något som du vill att alla häxorna ska ha nytta av? Då måste du antingen skriva ner på papper eller minnas vilka som ätit vad. Detta i samband med tidsbegräsningen som jag nämnde ovan med de tre småsystrarna gör att du stressar något otroligt.
I samma veva så blir ätandet något av ett bekymmer när nya kamrater ansluter sig då de bara har de drakkärnor som alla får. Vilket betyder att om du vill att de ska vara slagkraftiga i striderna så måste du äta, vilket tar tid och så har vi en cirkel.
En halvtam berättelse
Jag såg fram emot Dragon Star Varnir efter Death End re;Quest. I jämförelse de emellan är dock Dragon Star Varnir inte så fokuserad på berättelsen som vad Death End var. Berättelsen finns med personliga bekymmer för Zephy och de andra häxorna och element av ren skräck. Men det tar ändå kortare tid så berättelsen känns kortare i sig.
En känga går även att kasta på kvalitén av fienderna. De syns i grottan när du vandrar omkring och sedan ser de närmast fruktansvärda ut. Många modeller återanvänds och det är när de i några få scener animerar med spelets egna motor som du verkligen kan se kvalité. Annars är det blandat kompott.