En ny era för Disgaea. Är det en ny era eller bara ett dåligt försök att leva på gamla meriter?
Disgaea 6 annonseras med ”give SRPGs a punch to the throat!” och Zed, spelets huvudperson gör verkligen allt han kan för att det ska hända.
Med en ledsam historia om hur ”den starkaste Guden av Förintelse” mördade hans syster så bestämde sig Zed för att han skulle få sin revansch. Till vilket pris som helst. Men som en av de två svagaste raserna i Netherworld, en stinkande ruttnande Zombie har Zed inte speciellt stor chans på egen hand.
Tack vare hjälp från zombiehunden Cerberus har Zed dock tillgång till SUPER Reincarnation. En kraftfull magi som gör att varje gång som Zed dör så återföds han, litet starkare än tidigare. Med ett klart mål i sikte får vi stifta bekantskap med Zed och hans senare kamrater.
En bra återkomst
Med epedimin i bakhuvudet, en ny generation artwork som görs helt i 3d så är det en hel del att tänka på.
Dialogmässigt är Disgaea 6 nog den bästa efter det första spelet. Det finns så många komiska aspekter, bitar som refererar ”social distancing” eller hur man slåss schysst, inte genom att köra upp något i arslet på motståndaren utan sikta på kulorna istället!
Eller när det pratas om fästmän så är det en zombie, en hund eller en girig kung, snälla utvecklare detta måste vara en bugg!

Karaktärerna känns bättre än de tidigare delarna med undantaget Disgaea 1 och D2. Men Laharl, Flonne och Etna är så pass underbara karaktärer som då fick sällskap av Gordon, Jennifer och Thursday. Zed med sällskap av Cerberus är en underbar kombo och när de får sällskap av Misedor, en kung som förespråkar att pengar är allt. Den sjungande Melodia som letar efter ”sitt lyckliga slut” och Majolene, en 10 000årig häxa som förvandlas till en magisk flick är några av de karaktärerna som du skiftar bekantskap med.
Be D-monic!
En av de stora nyheterna i Disgaea 6 är införandet av Demonic Intelligence. För att automatisera levlande, item world eller vad du vill återfinns nu en AI där du kan med hjälp av kommandon bestämma att om fienden är svag emot ett visst element så använder du den magin som bäst är lämpad för fienden. Eller så kan du automatisera användandet av läkande föremål eller bara bestämma att karaktären ska ställa sig i givakt och inte röra sig. Med rätt kunnande finns det få saker som du inte kan göra med Demonic Intelligence vilket gör att man kan göra som vad jag gör nu. Jag sitter och skriver denna recension medan en av mina karaktärer är i item world för att levla en rustning.
Tillsammans med möjligheten att kunna låta spelet spela sig självt och att man kan repetera banor via ett klick så ja. Möjligheterna är enorma med allt man kan göra för att förkorta ner tiden som du behöver spela.
Är du smart så kan du fixa enorma mängder pengar bara genom att låta enheten stå på över natten.
9999? Bah småpotatis
Level 9999 har länge varit den sista utposten i Disgaea-serien. Du levlar till 9999, återföds och levlar igen. I gengäld får du bättre stats ju fler gånger du når 9999. Disgaea 6 skrattar åt denna level och sätter max level till 99 999 999. Med tillhörande stats så förstår du kanske att man kan göra ett par triljoner i skada när man kommit så långt.
I gengäld så är spelets story fortfarande satt till en max level på 9999. Vilket du ganska lätt kan nå innan du ens nått spelets tredje kapitel om du vet vad du gör.
Jag vet inte hur jag känner över detta. Att se en level 1 karaktär med 10 000 i stats är en underlig känsla. När spelet dessutom ändrat hur du får erfarenhet och mana. Efter färdig strid får samlas alla motståndare som besegrats i en exp och mana pot som sedan delas ut till de 10 deltagande karaktärerna om de är vid liv.
Med olika bonusar som vem som läkte mest, tog flest steg eller dog som andra karaktär? Det har aldrig varit enklare att levla dina karaktärer. Även om steget från 99 999 till 99 999 999 är enormt i hur stark du är i de olika delarna och även om det tar sin tid att nå max level så har man vid den punkten kommit på förenklingar av spelet och hur man ska hantera det.
3d? Tveksamt
Disgaea 6 är ny mark för NIS då alla karaktärer i strider och banor är gjorda i 3d istället för den klassiska 2d som vi är vana vid.
Några karaktärer, som spelets tjuv eller zombie? Passar perfekt i 3d. Attackanimationerna varierar dock i kvalité. När en Zombie sliter ur sitt skeletthuvud och kastar det på en motståndare ser det förträffligt ut. När Zed istället slår motståndare genom jorden så känns det som att animationerna inte riktigt hänger med.
Att spelet har 3 lägen. Graphics, Balanced och Performance är ett bra val då man vid spelade på resande fot inte vill ha det ryckiga 30hrz Graphics mode utan då vill ha 60hrz Performance.
Jag var tveksam om jag överhuvudtaget skulle gilla den 3d grafik som NIS valt att använda, nu med speltid i bagaget så är jag väldigt kluven. Vissa saker, som ovan nämnda tjuv och zombie passar ypperligt i den nya stilen. Melodia är inte i närheten av att passa lika bra.
Jag är tacksam för att NIS valde att behålla 2d grafiken när berättelsen förs vidare och i alla porträtt. Stilen passar serien så oerhört väl att jag önskar hela spelet hade behållit Disgaea 5s 2d sprites.
En käftsmäll på strupen
Allt som allt håller Disgaea 6: Defiance of Destiny exakt vad det lovar. Det är Disgaea, drivet till max och jag gillar det nästan lika mycket som Disgaea 1 och Disgaea D2 som jag tidigare haft som favoriter i serien.
Om jag någonsin kommer lyckas med att besegra Baal i denna utgåva av spelet? Jag vet inte. Men något jag vet är att jag dock kommer göra allt jag kan för att komma så nära som möjligt!