Vem vinner? Asuna eller Holo? Eller kommer Shana stå segrande när dimmorna lättar?
Fighting-lir brukar för det mesta tilltala mig när det gäller spelsätt, karaktärer eller musik. Guilty Gear förförde mig med sin hårdrock, Street Fighter hade stenhård kontroll. BlazBlue gav mig de galnaste karaktärer jag sett blandat med hårdrock och ja, jag blev helt lyrisk.
Dengenki Bunko: Fighting Climax är fanservice, ren fanservice i sin renaste form. 14 spelbara karaktärer från utvalda anime och spel-serier. Asuna från Sword Art Online, Kirino från OreImo och Selvaria från Valkyria Chronicles för att nämna tre av dem. Alla med sin unika uppsättning specialattacker och spelstilar som hämtar inspiration från deras spel/serier. Shana slåss givetvis med ett svärd medan Kirino som idol mer tar på sig olika kläder beroende på situation.
23 support karaktärer med lika stor variation, Holo från Spice & Wolf, Sadao Maou från The Devil is a Part-timer! som har olika sätt att hjälpa dig som spelare, antingen genom att återställa din hälsa eller genom att hjälpa dig med combos.
Med så många karaktärer, så många serier som de hämtar inspiration och karaktärer ifrån känner jag mig som ett fan väldigt glad. I princip alla mina favoritkaraktärer från de olika serierna finns med och känns inte obalanserade. Visst tycker jag det är synd att Holo valdes till att vara en support karaktär så att jag inte hela tiden kunde spela med henne men det är jag det. Andra kan ha liknande upplevelser och som alltid med sådana här spel kommer fans sakna någon karaktär.
Enkla super-moves
En sak som jag ogillar med Dengenki Bunko är att en av de super-moves som varje spelbar karaktär har tillgång till kan du utföra enkelt. Tryck bara på fyrkant fyra gånger i rad så kommer du utföra en snabb tre-hit combo som avslutas med en super-move. Detta känns för mig väldigt konstigt som alltid har nött input för super-moves för att så snabbt som möjligt kunna utföra dem.
Eller om man så säger, tänk om man i Street Fighter IV inte behövde göra input för vare sig art-cancel eller super-move när man gör en combo? Du behöver med Sagat kanske trycka framåt plus hög spark två gånger så kommer hans Ultra sedan automatiskt? Det tar bort litet av utmaningen med att nöta då man ändå bara kan vimla in en super-move när man har träffat tre gånger tidigare. Givetvis måste du ha mätare för att kunna utföra det hela men konceptet känns som gjort för nybörjare.
Ett roligt spel, för fansen
Om man som fighting spelare har en förkärlek för anime och tv-spel finns det en karaktär för dig. Det går att sätta sig ner och lära sig kombinationer och hur ens favoritkaraktär fungerar i Dengeki. Det är relativt snabbt och nybörjarvänligt. Det finns massor av kombinationer av karaktärer att prova och innan du hittat just din favoritkombination har du spenderat ett antal timmar med spelet.
För den seriöse spelaren som vägrar titta åt något annat håll än de spel som Evo har turneringar i, SFIV, Marvel VS Capcom 3, Mortal Kombat, Killer Instinct med mera så kommer Dengeki Bunko känns litet tomt? Jag är ingen storspelare när det gäller fighting-lir men något känns konstigt med Dengenki. Om det beror på automatiska super-moves eller att man måste spendera tid på att hitta sin kombination av karaktärer att spela med vet jag inte men nej. Som fighting-lir faller Dengenki, som ett spel som förlitar sig på fanservice till en stor bred grupp av fans vinner Dengenki alla dagar i veckan.
Tack till Atlus för deras recensionskod.