Välkommen till ö-paradiset. Ta en drink, umgås med dina klasskamrater, kanske till och med ha en fest ihop. Skulle du vilja lämna ön och komma tillbaka till ditt vanliga liv så är det väldigt enkelt. Bara döda en av dina klasskamrater och se till att ingen kommer på dig.
Ny klass, ny plats
Danganronpa 2 börjar på ett liknande sätt som ettan. Du ska börja på Hope’s Peak Academy, allt är bra, men så plötsligt verkar du förlora medvetandet. När du vaknar så är du i ett klassrum med flera personer runt dig. Dessa är dina nya klasskamrater och idag är första dagen av din värsta mardröm. Ungefär där börjar saker bli annorlunda. Istället för Monokuma så möter man Usami, en kanin-docka som vill att hela klassen lever i harmoni. Det första som hon gör är att fälla ner alla väggarna till klassrummet för att visa att man nu är på en grupp tropiska öar mitt i ingenstans. På öarna finns det butiker, hotell och andra nödvändigheter, dock inga andra människor utöver dig och dina klasskamrater. Efter att fått i uppdrag att umgås med varandra, lära känna varandra och ha kul så gör man just det, samtidigt som man undersöker ön man är på.
Harmonin håller inte särskilt länge förrän Monokuma visar sig på ön. Han tar över totalt och ger nya order. För att få lämna ön så måste man ha dödat någon annan av sina klasskamrater utan att bli upptäckt. Blir man upptäckt så avrättas man av Monokuma och allt fortsätter som innan. Lyckas man däremot få de andra att rösta på att en annan var mördaren så avrättas alla förutom mördaren, som får lämna ön. Nu börjar den riktiga utmaningen, kommer man lyckas överleva vistelsen på dessa tropiska öar tills man hittat något sätt därifrån?
Dödlig semester
Man spelar som Hajime Hinata, en ganska utåtgående kille. Bland hans klasskamrater hittar man ganska säregna personligheter och utseenden. Alla på Hope’s Peak Academy är ultimat inom någonting. Några exempel ur ens klass är den ultimata kocken, den ultimata mekanikern och den ultimata sjuksystern. Eftersom spelet är en visual novel så är de olika personligheterna väldigt viktiga för att blåsa liv i berättelsen. Utöver Monokuma och Usami så är det sexton personer på ön, inklusive Hajime. Till en början är det svårt att hålla koll på vem som är vem, men ju längre in i spelet man kommer desto bättre lär man känna karaktärerna och destor enklare är det att komma ihåg dem. Att personer dör titt som tätt gör det lite enklare med.
Som i första Danganronpa så är spelet indelat i kapitel. Varje kapitel börjar med att man umågs med olika personer, lär känna dem, ger dem gåvor för att öka i vänskapsnivå och får veta mer om historian. En förändring här är att man får kristaller för varje vänskaps-nivå man når med någon. Dessa använder man i en speciell butik för att köpa förmågor som hjälper i andra delar av spelet.
Man undersöker också öarna under denna tid, för att se om man kan hitta något nytt och lära sig mer om ö-området. Varje kapitel låses en ny ö upp som man undersöker lite mer än de andra. Tillslut så leder allt upp till något event eller en händelse. Under denna tid så dör någon tillslut och spelet skiftar över från umgänge till undersökning.
Man söker efter ledtrådar, pratar med alla som det känns viktigt att prata med och försöker lösa mordet under denna tiden. En viktig skillnad i det här spelet från föregångaren är att man har erfarenhetspoäng den här gången. Varje ö har flera platser man kan gå till, medan själva ön går man runt på i en cirkel för att ta sig till platserna. Varje steg på ön man tar är en erfarenhetspoäng, och när man går upp i nivå så får man mer poäng att lägga på förmågor. Utöver att ge erfarenhetspoäng så har man även en tamagotchi-liknande del i spelet som ändras baserat på hur många steg man tar. En del special-förmågor och föremål kan man enbart få här.
Och den skyldige är…
När man hittat alla ledtrådar och fått alla svar man kan få under undersökningen så blir man kallad till ett speciellt rum. Här får alla stå i ring och diskutera vem som är mördaren. Systemet med att “skjuta” informationen man har på den del i diskussionen som är fel är tillbaka här, med några små förändringar. Nu finns det vissa saker som sägs i diskussionerna som man har bevis som stärker. Man ska alltså inte bara leta efter felaktigheter den här gången. Delar som kan vara rätt visas med blått i texten, möjliga felaktigheter visas med orange.
De andra delarna av diskussionerna har ändrats mycket mer, med en del nya saker inkluderade. Det finns nu två typer av diskussionsdueller. I den ena så måste man skära igenom allt den andra säger, för att komma vidare i diskussionsduellen. Tillslut så kommer man till felaktigheten som man ska skära igenom med rätt information. Den andra duellen är en mer uppgraderad version av rytm-duellerna i det första spelet. I takt med musiken ska man trycka på olika knappar för att ladda om, sikta och skjuta på det motståndaren säger. Varje gång som en pratbubbla blir för stor och sprängs så tar man skada, medan varje pratbubbla man lyckas skjuta ned först gör skada på motståndarens sköldar, senare motståndaren själv. Denna duell avslutas med ett sista skott man måste sätta ihop. Man får fyra delar av frasen man ska säga, en för varje sida, vilka man måste sätta ihop i rätt ordning.
När man ska lista ut vissa saker under diskussionen så kan två minispel ske. I den ena så åker man på en bräda igenom en tunnel, där man måsta svara på ledande frågor genom ilka vägval. I den andra så ska man ladda bokstäver och skjuta ut dem på samma bokstav för att kunna bokstavera ut svaret på frågan man ställer sig. De här minispelen är både svårare och mer aktiva än minispelen i första spelet.
Innan diskussionen börjat så får man köpa och använda olika förmågor. Det är under diskussionen som dessa kan hjälpa till. En del ökar ens hälsa, andra ökar ens koncentration som gör att man kan sakta ner tiden och så finns det förmågor som hjälper en med minispelen.
Slutplädering
Allt som allt så är Danganronpa 2 mer av Danganronpa. Den grafiska stilen är sig lik, med nya karaktärer som kan se ut som allt från normala elever till något man har svårt att ens föreställa sig. Det är kul att lära känna nya personligheter och de växer på en, man bryr sig om dem och känner för de som dör. Musiken är riktigt bra även den här gången, med låtar som verkligen passar både platsen och stämningen som spelet har. Ibland kändes det verkligen som en tropisk ö. Det finns lite mer saker man kan göra i spelet, som ett minispel med Usami som man låser upp nya banor i efter varje kapitel vilket ger spelet lite mer spellängd.
I slutändan så är Danganronpa 2 Goodbye Despair en riktigt bra visual novel. Gillar man mysterie-spel eller spel med en väldigt säregen stil så är det definitivt värt att pröva. Om man tyckte om första spelet så kan jag varmt rekommendera det här spelet, varje diskussionsfas är dessutom längre i det här spelet än i det första. Se bara till att hålla hoppet starkt om du bestämmer dig för att spela.