• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Cyberdimension Neptunia: 4 Goddessess Online

Playstation 4

Metan är enorm när de fyra gudinnorna blir MMO-karaktärer i ett spel delvis baserad på de själva.

4 Goddesses Online är det nyaste MMO-spelet i Gamindustri. Så nytt att det endast är i sin beta-fas. De fyra Gudinnorna Neptune, Noire, Blanc och Vert har alla blivit inbjudna att delta i betan och det är när de precis loggar in för första gången som spelet börjar.

Hela idéen med att låta 4 gudinnor som representerar Sega, Nintendo, Sony och Microsoft tillsammans spela ett MMO är riktigt intressant. Om det skulle ske i verkligheten med ett MMO som dessa företag tillsammans utvecklad skulle det vara en riktigt stor händelse. Något som jag skulle vilja se hända eftersom det då kanske skulle kunna innebära ett slut på dessa eviga ”konsolkrig”.

Tillbaka till Cyberdimension Neptunia: 4 Goddesses Online. När jag startar upp spelet för första gången möts jag av en laddningskärm. Precis som vilket annat MMO som helst måste alltså spelet laddas in innan jag kan börja spela. Illusionen är fascinerande och samtidigt väldigt irriterande då jag inte kan skippa sekvensen vid en andra uppstart av spelet. Jag förstår tanken bakom men om jag ska spela detta spel och jag varje gång när jag startar det måste mötas av en 5minuter lång laddningssekvens? De hade inte behövt emulera alla delar av MMO-spelandet riktigt så hårt.

Jag möts av en ganska enkel inledning. Där jag kan fortsätta eller börja ett nytt spel. Det finns bara en sparfil att använda och om du inte gillar något du gjort så är det bara att börja om från början. Inte för att jag stött på något som gör att du någonsin vill börja om från början men jag vet inte hur det är med alla andra.

Enkelt upplägg

Den bit som du som spelare kontrollerar är väldigt enkel. Du kontrollerar en av fyra gudinnor i den aktiva gruppen och du kan springa omkring, hoppa, anfalla med ditt vapen, använda föremål, försvara dig och undvika inkommande attacker. Du har även 8 förmågor att tillgå, förmågor som din avatar lär sig i takt med att den får erfarenhet och går upp i nivå. Dessa får du själv bestämma vilka som ska användas. Du kan alltså inte använda alla dina förmågor samtidigt utan du måste välja vilka som bäst passar tillfället du befinner dig i. Vilket i början betyder att du har 2 förmågor som tar upp 8 platser.

Försvarsmekaniken är ett knappttryck som minskar den skada du tar, gör du det hela korrekt och försvarar dig i exakt rätt ögonblick tar du ingen skada och istället så utför du en kontringsattack. Dock märker jag att vissa karaktärer som Noire med sin kontringsattack inte träffar motståndaren som hon kontrar. Ett misstag i programmeringen eller om jag bara inte ser att skadan gör vet jag inte.

Utöver detta så känns det verkligen som att du spelar ett MMO, paus-menyn innebär inte att spelet pausas utan att du får leta dig fram till ett bra skyddat område om du vill ändra någonting. Erfarenhet och föremål dyker upp i ett chatfönster och dialog när du är i en grotta placeras till vänster över gruppinformationen. Det känns verkligen som att du spelar ett väldigt beta-aktigt MMO så känslan får IF och Compile Heart plusbetyg för. Även om jag tycker det är enformigt att behöva använda enkla kombinationer för större delen av skadan jag gör och att spelets förmågor inte riktigt verkar ha någon bra form av inlärning utan man spenderar väldigt mycket tid med samma förmågor. En nackdel av ett MMO kan tyckas men ändå så vill man ju flasha till striderna litet ibland.

2d mästare

Om grottorna är uppbyggda i 3d så sköts all annan dialog i klassisk 2d stil. Det är här som jag möts av underbar artwork och jag önskar nästan att jag fick spendera 90% av tiden med att läsa dialog eftersom jag då skulle få se IF/Compile Hearts 2d som jag verkligen gillar. Enkla förändringar i karaktärsmodeller skapar värme och känsla. Dialogen är välskriven och har den gamla hederliga känslan som man kommit att älska med Neptunia spel. Introduktioner till dig som spelare, varningar om att du inte ska försöka spela ett MMO 98 timmar i sträck då de 4 Gudinnorna har specialträning för att kunna överleva sådana strapatser.

I samma anda märker man väldigt fort att det är ett IF/Compile Heart spel då det inte dröjer länge förrän en NPC trycks emot Verts bröst och man får beskåda det i en stiliserad 2d målning. Jag har ingenting emot fanservice på det här sättet och serien har fanservice på flertalet sätt. Men för nya spelare så kan det direkt vara avskräckande att nästan innan man får sin första strid se sådan artwork.

Om jag ska vara helt ärlig önskar jag att IF/Compile Heart fortsatte med 2d då de verkligen börjar visa att de behärskar konsten att göra otroligt vackra 2d miljöer och bilder. Det är när de går in i 3d som det börjar bli litet konstigt ibland. 4 Goddesses Online har enkel 3d när du kontrollerar karaktärerna och det är vackert. Men i jämförelse med den 2d artwork som de använder? Jag skulle ta 2d vilken dag i veckan som helst.

Med det sagt så är de animationer som utförs i 3d, miljöerna och fienderna inte på något sätt fula utan det är bara en personlig åsikt att jag hellre ser 2d än 3d från IF/Compile Heart.

Den enda biten som jag ser kan störa spelare med detta spel förutom den klassiska fanservicen är att strider och fiender känns litet sega. Du har inte riktigt den finkänsliga kontroll över din karaktär som jag hade önskat och bossar/speciella fiender får väldigt fort massor av hälsa och när du då som grupp kanske gör 20-80 skada per träff och bossen har 20 000 hälsa så förstår du troligen att bossen kommer ta tid. Åter igen är det ju så MMO fungerar så illusionen av att du spelar ett MMO med fetch quests där du ska hitta X antal av ett föremål eller besegra Y fiender av en viss sort? Allt sådant finns med men jisses. Ibland blir det bara långtråkigt.

Cyberdimension Neptunia: 4 Goddesses Online är ett ypperligt spel som skapar en mycket bra illusion av att du verkligen är en beta-testare till det nya MMO-spelet som kommer släppas i Gamindustri inom kort. På gott och ont.

Dialog som är charmig och komisk. Parodier och pikar till spelindustrin. Härlig artwork.

Litet repetitiva strider som på längd gör striderna tråkiga.

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2022 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC