Hur bra blir resultatet när man blandar rythm-baserade spel med rogue-liknande spelement? Svaret är otroligt helt jävla fantastiskt.
Dansa till rythmen, utforska de djupa grottorna och framför allt, överlev den massiva anstormningen av fiender som även de dansar till rythmen. Brace Yourself Games har gjort något så unikt som att blanda rythm och rogue genrena till ett väldigt unikt spel. Spelet är i skrivande stund bara 12 nivåer där var fjärde nivå är en bossfight men att ta sig dit har visat sig vara något bland det svåraste som du kan genomföra.
Med dagliga utmaningar, time attacks, flertalet karaktärer som alla har sina unika take ons på spelets förutsättning: Rör dig till musiken så finns det något för varje individ i princip.
Spelets system är enkelt. Du hör musik och ser en pulsmätare som mäter rythmen, när varje puls når ett hjärta kan du röra dig i de fyra väderriktningarna, använda magi, föremål eller anfalla. Fienderna rör sig och i takt med musiken och har speciella mönster. Första nivån är väldigt lugn och enkel men spelet tar direkt av sig silkeshandskarna och blir bara svårare ju längre ner du kommer. På varje nivå måste du antingen hoppa genom en fallucka eller besegra en boss för att ta dig till nästa nivån. Falluckan är dock ett dubbeleggat svärd eftersom du fortfarande måste besegra bossen från föregående nivå innan du blir utsläppt till den nya nivån.
I grottorna kan du hitta olika vapen, allt från pilbåge till muskoter i olika utföranden. Det finns även olika rustningar som gör att du tar mindre skada och en uppsjö av tillbehör, allt från skor så att du kan flyga till en ring så att du kan fasa genom väggar. Hälften av nöjet är att lära sig hur de olika vapnen används för att göra maximal skada och att hitta nya föremål som man aldrig sett.
Oavsett om du har rythmen i blodet eller om du inte har den minsta lilla känsla för rythm så kommer spelet att ge dig frustration och glädje i lika stora mängder. Personligen har jag ingen känsla för rythm men jag sitter ändå där med min gamepad och försöker lära mig alla fienders mönster, blir otroligt glad när jag klarar av en nivå och nästan gråter när jag begår något idiotiskt misstag som gör att fienden får in mig i ett hörn och slaktar mig.
Nämnde jag att man kan använda sin egna musik om man konverterar den? Med spelet får man anvisningar om de begränsningar som ens musik får ha och hur man enklast konverterar den till ett format som spelet kan använda.
Allt detta finns redan i spelet. De vidareutvecklar redan spelet för att lägga till fler nivåer och att fixa buggar med mera som spelare hittils har upptäckt. Crypt of the Necrodancer kommer att växa sig otroligt stort, det vet jag bara.