Perverst gubbsjukt spel från Japan eller ett vettigt JRPG. Vi tar och reder ut det hela.
Mitt intresse för Criminal Girls började näs NIS utannonserade detta lir till PSP. När jag sedan fick höra talas om vad det innehöll, om hur spelet utspelade sig i helvetet och handlade om de sju dödssynderna gestaltade i form av olika kvinnor var första tanken att det aldrig skulle släppas utanför Japans gränser.
Jag fick rätt, PSP spelet släpptes aldrig utanför Japans gränser. Mycket tack vare att PSP var inne på sin sista stund så intresset för PSP var dött och så var det ju det där med innehållet. Det passade tydligen inte för marknaden.
Snabbspola fram till 2015 och PS Vita remaken har inte bara gjort om större delen av originalet utan det har också översatts till engelska och lanserats utanför Japans gränser. Konceptet är den samma men nu har jag fått en hel annan bild av vad som verkligen pågår.
Berättelsen är ganska enkel. Du är nyanställd fångvaktare i helvetet. Din betalning är ingenting och din uppgift är att rehabilitera sju brottslingar så att de istället för att sjunka djupare ner och bli interner kan få återfödas till jorden igen. Bara den uppgiften är stor nog men som alltid går någonting fel i rehabiliteringsprogrammet och du tvingas ta saken i egna händer. Din handledare Miu ger dig en kort introduktion till spelets alla system och hur du använder dem, sedan försvinner hon och det är din uppgift att ta reda på vad som gått fel. Samtidigt ska du rehabilitera tjejerna.
Det är rehabiliteringen som givit det här spelet dess rykte som ett perverst sexistiskt spel. I originalet så kallades rehabiliteringen för “punishment” och när du gjorde det fick du se en glad litet skärm med “punishment time!”. I den här versionen så har det blivit ändrat till “motivation” och “motivation time!”. Något som jag inte riktigt förstår ändringen av. Vi befinner oss i helvetet, jag har aldrig hört talas om att någon måste motiveras i helvetet för att få lämna? Helvetet är ju tvärt emot allt annat så att öka deras straff för att de ska kunna återfödas känns som en mer relevant metod. Men känsliga spelare utanför Japan tydligen. Vad vi dessutom fick utanför Japan är en väldig lam variant. Mer dimma som täcker CG och inga röster alls. Jämför man med hur originalet till PSP fick reklam gjort för sig så blir skillnaderna än större.
Reklamfilm för originalspelet till PSP och “Punishment Time”
En film som jämför PS Vita i Japansk och Amerikansk version
Givetvis förstår jag problematiken med att ett spel innehåller saker som detta. Men att förstora upp problemen känns inte som någon bra idé heller. Att karaktärerna själva inför motiveringen börjar med totalt motstånd och sedan ju längre man kommer desto mer villiga blir dem känns konstigt. Väldigt konstigt må jag säga. Designvalet är konstigt men samtidigt så tycker jag det är uppfriskande med spel som faktiskt vågar ha innehåll som detta. Framför allt i dagens spelklimat.
Motiveringen ger tjejerna nya förmågor då de ifrån början inte kan göra någonting. Dessa förmågor använder du i striderna och det är väldigt mycket strider. Spelare kanske minns spelet Skies of Arcadia till Dreamcast och dess random encounters? Du har oftare strider i Criminal Girls än i Skies of Arcadia. Vad som irriterar mig med striderna är dessutom att du beroende på hur många förmågor du lärt tjejerna så slumpas det fram vad de kan göra. Har du inte motiverat dem kan de inte ens anfalla fysiskt. Vissa av tjejerna kan lära sig magier men det är inte säkert att magin kommer fram som alternativ. Vilket i längden blir irriterande då du vet vilka förmågor som kan avgöra striden med lätthet men du har oftast ingen chans att få fram de.
Fiendefloran är riktigt låg, redan på den tredje nivån börjar fiender från den första nivån att återkomma, fast med ett annat färgschema. Det känns verkligen att spelet från början är ett PSP-spel.
Jag tycker att spelet missade en chans. De kunde ha givit varje tjej en dödlig synd att representera och sedan givit dig som fångvaktare olika medel för att hjälpa dem komma till sans. Jag tycker att de misslyckas ganska grovt med detta och istället känns det som att tiden passerar med flera månader ju längre upp i helvetet man kommer. Denna tid får jag som spelare inte tillgång till utan det sker närmast automatiskt. Interaktioner som för tjejerna närmare varandra och närmare dig som spelare går förlorad.
Striderna på sikt blir väldigt långtråkiga. Du möter fiender som du vet att du kan besegra med en gång med rätt förmåga men du får inte den. Vilket kostar tid och gör att du hellre försöker fly än genomföra striden.
Trots missar som detta och att berättelsen inte riktigt verkar hålla samman så återvänder jag till Criminal Girls. Spelet är sina fel till trots roligt att spela och jag finner mig återvända om och om igen för att föra spelet vidare. Jag förstår varför vissa av tjejernas bilder under motiveringen har censurerats, jämförelse med PSP versionen förstår jag verkligen varför det är censur på vissa av bilderna. Alice bland annat ser ut att vara väldigt väldigt ung och lagar och regler bestämmer om censur ska användas eller ej.