• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Conception PLUS: Maidens of the Twelve Stars

Playstation 4, Steam

Efter att ha spelat Conception PLUS har jag svårt att tänka mig att vi någonsin kommer få ett Conception 3.

Conception PLUS är en återutgivning av det gamla PSP spelet Conception. En dag då MC (du kan döpa honom själv!) och hans barndomskamrat Mahiru befann sig uppe på skolans tak öppnade himlen plötsligt och de sögs in. När de vaknade befann de sig i en ny värld där MC blivit utvald att som God´s Gift rena världen från den mörka ansamling som skapas när invånarna i landet har sex.

Mahiru följde av någon anledning med och fick rollen som den andra God´s Gift men även som en av tolv Star Maidens. Vars uppgift är att föda barn som MC kan ta med sig in i grottor för att rensa upp och placera ut tolv figurer, en för varje av årets tolv månader för att rädda världen.

Som ni märker så är spelet banalt i sitt upplägg och jag har svårt för vissa av karaktärerna. Mana är en av dem som introducerar sig för att sedan promt utbrista ”Det luktar oskuld! Som en grön banan!”. Nivån är satt. Jag är tvådelad över nivån i detta spels dialog. Å ena sidan kan jag ligga raklång och skratta åt det sexuella som öser ur nästan varje dialog. Att spelet inte är rädd att säga att landets problem härstammar från när dess invånare har sex med varandra är nog den första gången. Deras negativa emotionella känslor flödar ut från deras kroppar och samlas i den grotta där det tidigare varit ok för dem att samlas.

Men inte längre! Av någon anledning har alla tolv figurer som skyddar världen förlorat sin makt samtidigt och det är din uppgift att byta ut dem.

Välkommen till den andra delen av Conception PLUS, den för mig extremt tråkiga och repetitiva biten. Grottutforskandet är mycket likt det i Conception 2 i den form att du möter samma fiender om och om igen och nivåerna blir ständigt större så de tar längre och längre tid. Att Spike Chunsoft då valde att kasta in fiender som är enormt mycket starkare än vad du är på de lägre nivåerna gjorde mig bara irriterad. Dels måste jag slåss för att få ihop pengar för att köpa föremål, utrustning och dess like. Dels måste jag skaffa erfarenhet och sedan har spelet en tidsaspekt i sig så att under vissa månader är den Star Maiden som representerar månaden kanske mer benägen att få tvillingar så man måste pussla ihop allting.

Att då möte en fiende som utan problem slaktar dig och skickar dig till grottans ingång för en kostnad av 20% av dina pengar och skjuter tiden fram en vecka är irriterande och frustrerande. Så mycket att jag efter att ha blivit besegrad på den andra nivån i den första grottan stängde av spelet bara för att återkomma senare.

Grottorna blir snabbt enformiga och eftersom de växer och växer blir det i längden inte roligt att spela. Utan då måste man välja mellan att bli uttråkad eller att hoppa tillbaka till ingången för att skaffa fler barn och lära känna Star Maidens bättre.

Att lära känna de tolv olika Star Maidens är spelets höjdpunkt för mig. Dialogen är enormt rolig att läsa och att se allt ifrån en törstig sjuksköterska till en begåvad forskare som allra helst vill slita dig i stycken för att undersöka dig skapar en enorm differens mellan karaktärerna och det är väldigt lätt att hitta en favorit.

Barnskapandet är väldigt enkelt. Du och den utvalda Star Maiden går till kyrkan. Ni håller varandra i handen och porr saxofonen spelar. När musiken slutar har ni fått barn tillsammans!

Det hela är väldigt krävande och tröttar ut även den bästa. Beroende på vad du väljer för behållare i form av Matrjoschka så kan ditt barn få olika styrkor. Vem av de tolv Star Maidens du utför ”classmating” med skapar också olika förutsättningar för vilken roll ert barn kan få. Det börjar väldigt enkelt men i takt med att du som MC blir starkare kan ni sedan skapa flera olika roller.

Konceptet med detta är intressant, tyvärr blir det i längden bara att du skapar barn av olika klasser för att se deras artwork. Då jag upptäcker att i strider så är de vanliga attackerna oftast mer än nog för de normala fienderna och sedan använder du förmågor i form av magi eller speciella attacker mot bossarna. Upprepa in i infinitum och ja. Jag tröttnar fort på att slåss.

Conception PLUS: Maidens of theTwelve Stars har en bra bas. Musiken är passande, karaktärerna stort och brett varierande och skapar en levande miljö. MC är som vanligen oftast litet skygg och kan inte agera i närheten av kvinnor han inte känner även om han väldigt fort lär sig. Dialogen är spelets höjdpunkt med sin innuendo mellan MC och de tolv kvinnorna som man kan både hata och älska. Jag ligger lika ofta raklång av skratt som jag skyggar undan för att det känns som att dialogen har antytt för mycket. Att förklara för mig som spelare att jag borde utföra classmating ritualen efter att jag lärt känna de olika kvinnorna innan de blir emotionellt instabila är inte trevligt.

Spelets dåliga sida är grottutforskandet som snabbt blir tråkigt och repetitivt. I andra spel som Persona 5 så har du i alla fall möjligheten att lära känna fienden. I Conception PLUS så är det oftast samma fiendemodeller som fått en annan färg för att gestalta att de är starkare. Istället för att skapa helt nya fiender.

Vi vill tacka Numskull Games för denna recensionskod.

Dialogen får dig att skratta. Karaktärerna är brett isär med olika personligheter som talar om deras stjärntecken. Stämningen och berättelsen får dig att vilja veta mer om världen.

Striderna trots sitt engagemang blir snabbt enformiga och tråkiga. Dåliga grottor som bara blir större och större skapar ett problem i form av att man blir uttråkad.

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2022 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC