Hardie hoooo, på ett äventyr ska vi gå!
Cathedral lånar sin inspiration från genren Metroidvania. En enorm katedral att utforska, uppgraderingar och föremål att hitta och pussel, pussel i mängder att lösa!
Pogohoppande ala Shovel Knight, fast med ett svärd. Hjärtan som faktiskt är hälsa och inte ammunition. Specialvapen som du använder för att ta dig vidare, besegra bossar och lösa pussel.
Charmen med spelet för mig sitter i dess grafik och musik. Det är 2d, det är snygga animationer, det är fullständig kontroll över din riddare. Musiken matchar tempot för platsen och gör sig ständigt påmind om att ”hej här är jag och jag rockar fett!”.
Jag blir flera gånger stillastående bara för att lyssna på musiken. Vilket innebär att fiender respawnar och sparkar min rumpa, men det gör inget då jag får lyssna mer på musiken och se de ljuvliga animationerna.
Litet synd är det att spelet är utforskande ala Metroidvania. Med strikta banor som i Shovel Knight tror jag att jag hade tyckt om spelet ännu mer då detta utforskande gör mig litet irriterande.
Hur kul är det att utforska en del av katedralen bara för att upptäcka att aj fan, jag kommer inte längre eftersom jag saknar ett föremål? Då ska jag sitta med penna och papper för att rita upp en karta och markera att HÄR är det en återvändsgränd innan jag kan göra det här!
I sin grund är det kul. Men frustrerande då om jag missar en hemlig gång eller inte ser att här kan jag falla in i väggen och ta mig till en annan del av katedralen för att kanske hitta vad jag söker så är det 50/50. Gillar man hur Castlevania blev i och med Symphony of The Night så är detta ett topspel att titta in och spela.
Bossarna har sina egna gimmicks eller sätt att ta hand om och variationen är stor även om jag mest blir att jag studsar så mycket jag kan på deras huvud.
Nya vapen och förmågor hittas i katedralen eller köps i butik. Uppgraderingar till din rustning kan du köpa, mer hälsa eller att du tar mindre skada hittar du oftast i katedralen. Att blanda dessa två system är inte lätt med Cathedral gör det perfekt. I och med att du då dessutom kan välja vilka av dina extra förmågor som du vill använda för stunden så blir det lätt att man hittar en ”utforsknings” och sedan en mera fokuserad på att döda bossar när det gäller utrustning och förmågor. Något jag gillar starkt.
Annars så finns det inte mycket att säga. 2d utforskande i sann Castlevania stuk med inspiration från Shovel Knight när det gäller karaktärer och utseende. En otroligt bra kombination om du frågar mig. Cathedral visar att man kan skapa nya 2d-spel även i den moderna världen. Bara att göra dem så utmärkta som vad detta är blir svårare.
Avslutningsvis. Utvecklarna tog sig tid att översätta spelet till SVENSKA! Första gången som jag aktivt spelar ett spel som är översatt till svenska och man blir shockad när man sitter och läser orden.