När det är dags att slåss mot okulta tyskar med strategiskt tänkande blir Henrik konfunderad.
Achtung: Cthulhu Tactics är ett strategi spel med isometrisk vy som lånar en del tankar och idéer från Xcom. Olika karaktärer representerar olika klasser med olika förmågor som man själv väljer hur man uppgraderar.
Där Xcom låter dig välja mellan två förmågor per rank ger Achtung dig tre möjliga vägar att gå och om du bara spelar tillräckligt länge har du möjlighet att lära dig alla förmågor vad jag kan se. Skillträdet innebär allt från att öka dina ledaregenskaper till att du tål mer stryk. Samt förmågor som är relaterade till de vapen som karaktären kan använda.
Dimman, den eviga dimman
Något nytt och fräscht till kategorin strategiska spel som Achtung tillämpar är att dina karaktärers synvinkel är av absoluta vikt. Deras synvinkel är den enda inblick i området du har. Ställer du dig och stirrar in i en vägg av misstag har du noll koll bakom dig om inte en annan karaktär har din rygg.
Detta gäller även för fienderna så om du sköter dina kort rätt kan du smyga dig förbi en fiendes overwatch (skjut på det som rör på sig inom synvinkeln) och anfalla de bakifrån.

Irritationen uppdagar sig då man förflyttar sig under strider och utan att veta det missar massor av fiender. Datorns AI gör att de väldigt gärna drar sig tillbaka och skapar små bakhåll för dig om du är dum nog att skicka iväg en ensamen soldat. Då det inte finns någon permanent död utan soldaterna blir bara medvetslösa och sedan ”tillfångatagna” för resten av rundan om du inte är snabb nog att återuppväcka de.
Till detta plussar man på att du har begränsat med Action Points eller AP. Så du kan inte förflytta dig längre sträckor och sedan anfalla. I gengäld om du har bra utrustning eller hög träffsäkerhet kan du anfalla tre gånger i följd vilket i början av spelet om alla träffar innebär att fienden är besegrad eller väldigt svårt sårad.
Att du inte ser vart du ska springa. Flera uppdrag har ”besegra den här fienden” som ett delmål. När fienden är besegrad läggs ett nytt mål till ”Lämna området”. Detta ”område” är vanligen hela fältet och du har fyra rutor att leta reda på. Litet irriterad blir jag när första deluppdraget blir tydligt markerat och jag hittar lätt till gruppen med fiender som jag ska besegra.
Efter att fiendegruppen är besegrad och det blir inte markerat på ett tydligt sätt vart ”lämna området” betyder eller vart man ska. I det här fallet ska du leta efter fyra gröna rutor som är placerade på marken. Dessa rutor måste du ha i ditt synfält för att du ska se dem. Har du dem inte i ditt synfält kan du springa omkring som en huvudlösa höna i flera minuter innan du scoutat ut hela området som banan består av. Vilket hände för mig och det var litet irriterande kan jag lova.
AP och Momentum
För de vanliga attackerna, skjuta med vapen eller anfalla ”närstrid” då det återfinns knivar eller att helt enkelt pistolwhipa fienden eller använda kolven på geväret används AP. Det är kostsamt att röra sig och anfalla kostar vanligen 4-8AP, dina karaktärer börjar med 12AP per runda så ni kan förstå hur irriterande det kan bli.
För att väga upp detta återfinns ”Momentum”, detta är poäng som används för att använda speciella förmågor som att använda magi eller för att försätta din karaktär i Overwatch. Du får dessa poäng genom att undvika fiendeeld, döda fiender eller när du får en kritisk attack. Att hantera momentum blir snabbt ett måste och om du spenderar för många poäng på en fiende kan du snabbt finna dig i en dålig situation då fienden översvämmar dig.
Ett spel som tar tid
Att lära sig hur man placerar sig för att få bäst synvinkel, att lära sig hur de olika vapnen fungerar, att förstår varför fienden utanför ditt synfält kan träffa dig med 100% träffsäkerhet medan du får 67% chans att träffa när du är point blank är saker som man måste lära sig och förstå.
Inlärningskurvan och frustrationen när fienden träffar dig från andra sidan skärmen medan du har stora problem att träffa dem från två rutor mellanrum trots att du flankerar dem?
Att förstår att du måste tänka smart så att dina karaktärer inte tar någon skada då hälsan är bland den lägsta jag sett. I princip tre skott från fienden slaktar dina karaktärer. Ett skott tar bort ”skölden” som varje karaktär börjar banan med och sedan har du bara 10-12HP där attackerna gör 8-10.
Smådetaljer förhindrar mig att fullständigt njuta av Achtung. Tyvärr är jag för bortskämd med Xcom. Att man utanför striderna är kvar på banan och förflyttar sig som en grupp var välkommet och något som jag väldigt gärna ser mer av. Tyvärr känns det som att fienden alltid kommer att upptäcka dig innan du upptäcker dem och därför får fienden fördel med sin placering och du tvingas att jaga efter dem.