• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Absolum (PS5)

En blandning av klassiska beat em ups och roguelite? Som faktiskt funkar?

Det är något speciellt med beat em ups. Att stå i en arkad och antingen ensammen eller med en kamrat spela och lära sig fienders mönster, hur man enklast kombinerar attacker med den karaktär man spelar som och känslan som infinner sig när man klarar av spelets bossar är ren eufori. Absolum lyckas ta den arkad känslan och gör den tillgänglig för hemmabruk.

Berättelsen som kom av sig

Högmod går före fall som man säger. När sökandet efter kunskap från magiker blev för stort öppnades en portal och världen stod inför ett stort hot. Solguden Azra tog vara på situationen och påbörjade en kampanj mot all magi i världen och lyckades nästan utrota dem. Nu styr han med järnhand och det är upp till de få överlevande kämparna att besegra Azra och ge deras ”moder” Uchawi deras värld tillbaka.

Berättelsen är ett medium för att du ska få en motivering till varför du vill besegra Azra. Här i Absolum är den välskriven och levereras otroligt bra via röstskådespelare. Vägen till Azra följer en gammalt koncept med att man själv väljer sin väg. Vill du gå via sjön? Eller besöka de djupa bergen? Möjligheterna finns och allt beskrivs på ett utomordentligt sätt och skiljer sig grafiskt mot de tidigare platserna så man motiveras att spela om, och om och om igen. Allt för att göra olika val.

Men jag spelar inte om för berättelsen i sig, utan det är enbart för att få se allt som vad världen Talamh har att erbjuda.

Lärdomar och underlig skada

Beat em up lever och dör med sitt system. Kombinationer, speciella förmågor etc etc som blandas och skapar ett flöde av attacker som du som spelare ska känna att du har full kontroll över. När detta funkar så blir det ett nöje att spela, att puckla på motståndarna via kombinationer, speciella förmågor eller varför inte ta hjälp av ett tillgängligt djur som gärna låter dig rida på det?

Gamla möjligheter där vissa motståndare bara finns på viloplatser och deras enda öde är att bli påpucklade för att släppa ifrån sig pengar och annat (tänk de tjuvaktiga tjuvarna från Golden Axe) är något som jag saknat i vissa andra beat em ups. Så stort tack till utvecklarna för att de tog vara på denna antikvitet och låter oss få ut frustration utan vedergällning.

Med 2 karaktärer att välja mellan när man påbörjar sin resa i Absolum och 2 ytterligare karaktärer att rekrytera (när man hjälpt dem och överlevt länge nog för att de slår följe med dig) där varje karaktär har sin egna spelstil och unika specialförmågor blir det ett nöje att lära sig varje karaktär.

Roguelite delen av detta innebär att man ibland får kristaller som släpps. Olika kristaller ger olika boons. Dina attacker gör att fienden börjar brinna, efter ett visst antal attacker åkallar du en liten tornado, när du greppar en motståndare och kastar denne blir motståndaren inkapslad i en bubbla.

Du har större chans att få en kritisk träff så du gör mer skada eller så kan du återhämta mer mana som du behöver för dina speciella attacker.

Hur du väljer att bygga din karaktär innebär också att du väljer hur din spelstil blir. Efter att du blivit besegrad kan du använda kristaller som du hittar litet varstans till att ge dig mer hälsa, föremål som du plockar upp under resans gång är mer effektiva, vapen som du plockar upp och sedan kastar gör mer skada. Du får en extra chans genom att bli återupplivad.

Sådana saker gör Absolum värt att spela om och om igen. Testa nya förmågor som du låser upp, testa nya karaktärer med en boon som du fullständigt älskat sedan tidigare kan innebära att det fungerar så mycket bättre eller sämre.

Då dessa boons är slumpmässiga blir det även ibland val att välja en sämre som man kanske inte alltid vill ha.

Det enda som jag inte gillar med Absolum är hur skadan du tar verkar beräknas? Du har en livsmätare, när du blir träffad av motståndarnas anfall tar du skada. Så långt är allt bra. Men när du sedan möter fiender, en goblin med en hjälp som plötsligt gör 20% av hela din hälsa med en träff? När goblinen som inte har hjälm kanske gör 2%? För att inte tala om bossarna. De gör massivt med skada om du träffas och det är här som jag blir litet förundrande.

Hur i helskotta beräknar de skadan som du tar? Det verkar inte finnas någon rim och reson, din mätare för hälsa är också den inte helt tydlig då jag flera gånger under min resa ser hälsan droppa till 0 och jag slutar att spela men då har jag plötsligt mer hälsa? För att andra gånger bara bli besegrad när en fiende helt plötsligt gör så mycket mer skada än vad jag är van vid. Jag förstår helt enkelt inte systemet för detta.

Till ända

Jag har via Absolum återlevt gamla minnen av hur jag i varierande åldrar stod i arkadhallar och spelade Final Fight, Super Double Dragon och andra titlar. Kontrollen sitter som ett smäck och jag har inga klagomål alls. Grafiken och animationerna är superba och jag är litet förälskad i den här rena stilen som utvecklarna fått till.

Förutom litet konstig skadeberäkning så är detta ett topplir för oss som gillar beat em ups.

Smidigt, stilfult, snabbt och nästan oändliga kombinationer att pröva sig fram med på 4 unika karaktärer.

Skadeberäkningen känns väldigt konstig och jag förstår den inte alls.

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2025 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC