• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Förhandstitt på Ultragirl Alters

13.10.2025

En blandning som ger mig starka vibbar från 13 Sentinels och Persona. Fast med idoler.

Det är svårt att beskriva Ultragirl Alters, det marknadsförs som ett realtids och turbaserat strategiskt RPG där du tar rollen som en nyanlitad manager för idolgruppen Alters.

I verkligheten får jag ett spel som känns som en blandning mellan Persona och 13 Sentinels. Där du har en romantisk aspekt då du hjälper de olika tjejerna i Alters med deras personliga problem och i gengäld blir ni närmare varandra. Du har möjlighet att utforska staden och beroende på vad du gör går tid. Så du har förmiddag, eftermiddag, kväll och så vidare.

Konceptet känns igen från Persona och om de gjort det litet smidigare så hade det blivit bättre. Caféet i Persona 5 var hemtrevligt och även om man spenderade mycket tid där så kändes det helt ok. Ditt rum i byggnaden som sköter idolgruppen och även de mer strategiska striderna är i jämförelse väldigt tråkig. Att du då dessutom under denna demos första dagar spenderar mer tid med att springa till och från ditt rum är inte kul.

En av de 5 idolerna och hur du kan utveckla henne i strid.

Jag möts också fort utav ett problem. Ultragirl Alters är ett asiatiskt spel, det märker man väldigt fort och språket jag möts av är antingen kinesiska eller japanska. Utifrån rösterna jag hör när jag får igång spelet är kinesiska så jag antar att språket även är det. Att steam som jag spelat demot på inte automatiskt hoppar in och väljer engelska som språk (då det finns) är ingen bra början. När spelet sedan inte direkt stödjer min xbox kontroll blir det klart att jag kommer behöva sitta med tangentbord och mus. WASD för att förflytta mig, F för att konfirmera om jag vill prata med någon eller undersöka saker och ting, musen för att i striderna sikta och välja förmågor från de olika hjältinnorna.

Jag vet nu att man kan ändra språk till engelska så all text är på engelska men jag ska inte behöva leta som en dåre bland textalternativ för att hitta detta, även om det är ett demo när det är släppt på Steam så bör, eller ska det vara förvalt att språket ska vara engelska för oss som bor utanför de asiatiska länderna.

Den grafiska artworken är bra, chibi-versionerna är söta

Det är synd att Ultragirl Alters inte ger mig ett bättre första intryck. För när jag till trots får igång spelet möts jag av en charmig grafik och underbar musik. En introduktions film visar upp idolerna i sina Alters robotar. Robotar som de styr för att skydda staden i realtids strider med tur-baserade influenser. Eller kort och gott sagt, de tittade på 13 Sentinels: Aegis Rim och använder sig av stora delar av det stridssystemet. Varje karaktär har 4 olika förmågor. Allt ifrån att hoppa till en avlägsen plats och göra skada via nerslaget eller så har du en annan som är mer fokuserad på långdistans, en krypskytt så att säga.

Du väljer vart du vill springa, via gatorna då du inte kan springa rakt genom hus, sedan väljer du förmåga och i vilken riktning du ska anfalla och så ser du hur många fiender du träffar, är förmågan bara single-target får du bestämma vilken av gruppen du vill anfall och sedan utförs attacken.

Jag har inga problem med detta. Att detta system återvänder är för mig en stor bonus då jag är bekväm med systemet och kan med lätthet klara av banorna jag ställs inför.

Ultragirl Alters är ett spel som blandar inspirationen friskt (Power Rangers, Persona, 13 Sentinels) och jag kan se att det fullständiga spelet kan bli bra då delarna som spelet består av känns som riktigt bra.

Förhandstitt Ultragirls Alter

« Föregående
Förhandstitt på Marvel Cosmic Invasion

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2025 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC