Med ett spel som saknar en hel del innehåll är det därför omöjligt att recensera spelet fullt ut. Därav blir det mer en förhandstitt på Raiders of Valhalla då jag får återkomma med recension när spelet är fullt släppt.
Mot Valhalla
Det sägs att om man besegrar den stora ormen i skyn får man sitta bland gudarna i Valhalla. Imponerade av denna chans att bli mottagen som en Gud själva beslutar sig en grupp med vikingar att slå ner ormen från skyn.
En ganska banal berättelse som ligger till grund för Raiders of Valhalla, men den funkar. Man slipper alla prinsessor med amnesi och unga pojkar vars by blir förstörda av något stort imperium. Variation är livets krydda som man säger.
Ett ganska fattigt spel

När jag börjar spela, på min första genomspelning kastar jag in i stridens hetta med en gång där jag får genomgå spelets tutorial. Hur jag fixar fler medlemmar, hur jag köper vapen, rustning och hur jag sedan utrustar mina vikingar till tänderna.
Efter min första förlust, där jag blir kallad ”loser” blir jag informerad om att medan jag slogs för liv och lem fick jag erfarenhetspoäng. Poäng som används för att låsa upp nya klasser, nya relics och för att ge mig fördelar när jag startar min nästa genomspelning. Bland annat.
Spelet teasar mig med skill trees i form av Yggdrasil och äventyr, men jag kan inte klicka på dessa.
Forge är som gissat, ett ställe där man kan använda gammal utrustning för att göra ny, eller kanske använda de mystiska eld och åsk-stenarna tillsammans med ägg för att kläcka en liten mini Fenrir eller Phoenix.
Shop, din butik för fler vikingar och utrustning. I san RNG anda som i många andra rougelites har du slumpmässig chans att få det du är intresserad av. Även graden av utrustning som går från 1 till 5.
Inventory är där du utrustar dina vikingar med relics, vapen, rustningar, husdjur och mera.
Raids är den stora delen, då det är här du slåss mot motståndare. Och om du lyckats ta dig så långt besegrar du även bossar, förhoppningsvis.
Tämligen tamt
Jag hade önskat mer variation i utrustningens detaljer. Du har bara 4 olika typer av rustningar, en som ger hälsa, en som ger mer snabbhet i attacker och ja. Det finns 5 variationer av dessa men i slutändan kan du komma att inte någon skillnad på dina vikingar då alla bär samma utrustning. Att kunna se skillnad på mina vikingar är något jag verkligen hade uppskattat.
Du måste verkligen förstå hur dina motståndare är utrustade, vad de har för förmågor från sina vapen och mera. Även om du har en grupp som är 3 vikingar större än motståndet om du har fel utrustning eller möter en grupp vars fokus är att frysa dig? Du kommer förlora och när du börjar spela innebär din första förlust att du möts av en ”loser” skärm. Något jag skulle önska vore ändrat till ”Game Over” ”Try again” ”The vikings failed to reach Valhalla”. Något annat helt enkelt.
När man sedan börjar förstå att utrustning är bättre än fler vikingar med olika förmågor, allt från att radera motståndet med en viss % av hälsa till att frysa fiender eller att kalla ner åska blir spelet intressant och mer spelbart.
Att se sin armé av vikingar fullständigt förstöra motståndet när man lärt sig? Det är riktigt roligt och gör att man vill spela om. För att testa olika roller och kanske gå ifrån vad man tidigare vant sig vid.
En stor framtid
OM utvecklarna fortsätter att utveckla spelet, ge oss mer att göra. Möjligheten att välja mer förmågor unika till vikingarna, fler husdjur och chansen att verkligen få möta den stora ormen i skyn (du ”klarar” av nuvarande form av spelet genom att besegra Necromancern i omgång 50) är något att se fram emot. Då spelet har potential att bli något riktigt roligt.